aquamartin 2 Postad 26 Maj , 2011 Hej! Var ute i eftermiddags, denna gång med kapellet uppe (mycket kyligare än i helgen) kollade var ifrån vattnet kan komma - 2 saker: Drevet, vars trimcylindrar sticker ned några millimeter/centimeter i vattnet oberoenda av trimvinkel = skapar vattenstrålar 45 grader ut från drevet, detta vatten är dock ganska grovt (menar med det att vattendropparna är stora och hänger ihop bra innan de försvinner tillbaka till sjön) Se bifogad bild, försökte ringa in det sprutande vattnet. Sidosprutet, alltså vanliga bog/sidovattnet - när jag sitter på huk bak på badbryggan i marschfart och sticker ut en hand åt sidan, cirka 30-40 centimeter över badbryggans nivå, så blir handen blöt. Detta vatten är av typen blomsprutestora droppar Märkte även att den svaga vind som var nu i kväll räckte för att förvärra vattnet in på soffan och in på bordet när båten gick snett mot vinden - på vägen hem, med svag medvind, blev det knappt blött ens på soffan/plastkanten bakom soffan. Senast ändrad av aquamartin | 26 maj 2011 | 22:10 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 26 Maj , 2011 Hej igen! Angående byte till ledlampor så bytte jag även befintliga halogenlampor, både i HT-delen och läslamporna under däck. Köpte lamporna på SeaSea av märket Båtsystem Lighting,i hytten blev det lampa 94G4S (G4 side pin, 10 SMD, Warm White, 2.4W, 120 lumen, diameter 29 mm, dimbara) som fick rum fint i befintlig sockel/lampa. Även Båtsystems lampor i läslamporna, men då av typen LED G4 10SMD Warm White. Provade även en annan sort, men den gav mycket vitare och hårdare ljus, inte alls mysigt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Maj , 2011 LED-lampor -- intressant att det kommit bättre lampor med G4-fäste. När jag testade att byta några till LED för två år sedan (köpte både i båtaffärer, i specialbutiker och hos Kjell & Co), så gav alla sämre ljus än 10W halogen. Den enda LED-lampa jag är riktigt nöjd med är den jag bytte till i topplanternan (som vi har tänd hela nätterna i augusti/september). Sedan dess har det kommit LED-tejp som är riktigt bra, men faktiskt drar mkt ström också. Vi renoverade köket i höstas och då jämförde jag tejp som drar 16W per meter med T8 ljusrör på 13W. Ljusrören ger faktiskt lite mer ljus. Har därför tagit bort LED och satt 2x8 Watt ljusrör över diskbänk och spis i vår 26HT. Mitt tips är att skaffa ett extra förbrukningsbatteri (om ni inte redan gjort det) -- vi har 2x110 Ah förutom startbatteriet och en 10W lampa = 0,83 A vid 12V så om man tycker att det är OK att dra ur batterierna 30% så kan en 10W lampa lysa 220 Ah * 30% / 0,83A = 79 timmar. Det som drar mest ström i vår båt är kylskåpet och fläkten till dieselvärmaren. Vattestrålar från drevet -- detta verkar vara ett problem med D4-drevet... Jag har inga bilder tagna bakåt i denna dator, men bakom vår 26HT är det två släta blå vattenytor på vardera sida om drevet. Drevet till en KAD44 är smalare (och kolvarna sitter högre upp tror jag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 18 Juni , 2011 Hej! Problemet blev löst genom fackman som kände till problemet. Han hade åtgärdat det på flera Aquador-båtar. Problemet är att värmare och spis delar på samma bränsleslang som skiljs åt genom en T-koppling. Detta funkar när allt är nytt och fräscht. Men när utrustningen får några år på nacken orkar inte spisen pumpa bränslet. Kanske finns en liten läcka någonstans som sänker trycket. Åtgärden blev att göra en ny genomföring i dieseltanken och låta spisen få en egen bränsleslang. Nu funkar allt klockrent! Tvärtemot vad jag skrev i något av inläggen, hade spis och värmare samma slang som skiljdes åt med hjälp av en T-koppling en bit från bränsletanken. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 20 Juni , 2011 Hej, Har en fråga till er med gummijolle på era 26'or. Tänkte skaffa en och antar att det smidigaste är att surra den stående på sidan på badbryggan. Monterar kanske snap-davits eller liknande i vinter. Min fråga är hur stor (lång) jolle man kan få plats med utan att det är för mycket bök vid ankring och tilläggning? Mellan badbryggans sarger är det endast ca 220 cm, vill man få in jollen helt vid färd antar jag att det sätter maxlängden. Om ni har motor till jollen, hur förvara ni den då? Tacksam för tips och råd. /Staffan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Juni , 2011 Jollens längd -- vår är 265 cm och det är nog nära max. Fören ligger ovanpå ankaret på styrbord sida. Foto finns högre upp i denna tråd, 11 augusti 2010. Snap davits -- har letat och tittat på olika varianter, den som verkar bäst är orginal Weaver, som en bekant har på sin nya Aquador 33HT, med 8 tum förlängning. På 26HT har jag mätt och tror att 4 tum förlängning räcker. Dock tar svenska återförsäljaren orimligt mkt extra betalt för de förlängda, så vi tänkte köpa nästa gång vi är i USA. Störst problem är att komma åt att skruva fast muttrarna från insidan (man måste krypa in bredvid motorn och komma åt på insidan av badbryggan, där det sitter ett tjockt lager bullerisolering under teaken). Motor -- min bästa idé att att sätta ett fäste någonstans i motorrummet, kanske liggande bredvid batterilådan (babord sida om motorn). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 21 Juni , 2011 Halloj, Har precis köpt en Aquador 26 dc 2006 års modell med en VP 5.7GXI. Allt verkar vara som det skall förutom 1 liten detalj att det finns vatten i motorrummet. Först sa han att det är den automatiska länspumpen som läcker tillbaka lite vatten, men jag har torkat ut det och det kommer tillbaka. Inte så mycket, någon cm eller 2 precis under den automatiska länspumpen. Säljaren påstår att detta är vanligt och inget problem men jag är skeptiskt. Har någon erfarenhet av detta? Är det vanligt och helt ofarligt? Tacksam för svar. Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Juni , 2011 Hej Ola, Grattis till nya båten! Har nyligen svarat på en liknande fråga i tråden www.maringuiden.se/forum/;thread=399358 Där jag skrev så här: Vattenläckage -- jag känner till 3 rimliga källor till vatten i motorrummet på 26HT: Ankarspelet -- varje gång vi har dragit upp vårt elankare bak så kommer det in lite vatten med den blyade linan. 30 meter blöt lina som kanske innehåller 1-2 cl per meter = en halvliter per gång? Varmvattenberedare och vattenpump -- när dessa ska tömas på hösten är det lätt att lite vatten rinner åt fel håll in bakom vattentanken. Verkar som att det kan ligga kvar där hela vintern, för varje sjösättning (efter att båten har gungat lite) så finns det lite gammalt gult vatten i botten av motorrummet. Regnvatten eller tvättvatten som letar sig in högre upp -- har inte bevis för det själv på vår båt, men andra har skrivit om otäta skarvar vid takluckorna och kring rutorna. Högtryckstvättar kan säkert öka risken. Detta vatten verkar kunna leta sig ned i motorrummet. Inget av detta är väl egentligen farligt eller upprörande...Men det finns väl även en del mer oroande förklaringar som har diskuterats högre upp i denna tråd: Vatten mellan inner- och ytterskrov, litegrann som sipprar fram vid genomföringarna för ekolod och logg. Kan komma dit via regn eller otäta skarvar mellan skrovdelar ovanför vattenlinjen, samt via osmos genom plasten, underifrån. Inget farligt egentligen, men det är nog bra att ta upp båten i tid på hösten, så att detta vatten hinner dunsta bort innan frosten (alternativt förvara båten inomhus i plusgrader på vintern). Kondens på motorblocket, om vädret slår om och det snabbt blir varmare och fuktigare utanför båten (500 kg metall är kallt länge). Epoxybehandling av skrovet är inte gjord, något som rekommenderas om man vill försäkra sig om att inte råka ut för plastpest. Skall vara 5 lager epoxy, syns genom att bottenfärgen är ett tjockt lager och där bottenfärgen är skavd ska man kunna se att epoxyn är målad med omväxlande 2 olika färger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 23 Juni , 2011 Tack för svar Jonas! Av dina förslag så verkar mest troliga att det antingen är Vatten som kommit bakom vattentanken. Om detta är orsaken så låter det som om man tömmer motorrummet ett par gånger så skall det försvinna eller? Vatten mellan inner- och ytterskrov är som tränger igenom genomföringarna vid ekolodet eller loggen. Kommer vattnet även här att försvinna om man tömmer det tillräckligt många gånger? Vattnet är lite gulaktigt så jag lutar nog mest åt det första alternativet. Båten är köpt av ett företag, så jag funderar på om jag skall gnälla på detta också. Har haft lite synpunkter redan. En anna fråga, ramen runt kylskåpet och lådorna har slagit sig längs ner mot teaken, även detta sa säljaren var ett vanligt problem på aquador då man har faner på en plywood. Är det någon annan som har fått detta problem? /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 Juni , 2011 ramen runt kylskåpet och lådorna har slagit sig längs ner mot teaken, även detta sa säljaren var ett vanligt problem på aquador då man har faner på en plywood -- är lite svårt att svara på, hur ser skadan ut? -- lägg gärna in en bild. Vi har lite missfärgning (mörkare trä) cirka 1 cm längst ned på träytan under kylskåpet och ytan buktar ut lite nedtill. Syns väl egentligen inte om man inte verkligen letar efter skavanker... Men... En båt är till för att användas... Funktionerna är det viktiga. En plastbåt är inget konstverk. Tycker jag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats230 2 Postad 22 Juli , 2011 Hej, går i båtbytartankar och siktat in mig på en 26:a där jag nu kollar in olika skick.... Min fråga är om någon har erfarenhet av byte av teak (durk och fotsteg) Tänker närmast på Arbetsinsats? Kostnader? Tips? // 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 Augusti , 2011 Hej Mats, Jag har funderat på att byta ut en del teak (invändig teaklaminat) på min Aquador 26HT från 2003. Men det har inte varit prioriterat. Får bli någon vår när jag har gott om tid. Tror att du får svar genom att läsa generella trådar om detta under Träsnack. Eller starta en egen tråd som är generell där (t ex Jag vill bytta teak på 4 ytor som totalt är 2 kvm, hur många timmars jobb tar det för en nybörjare?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej! Jag är lite sugen på en 26 HT men undrar hur hög den är, där jag bor behöver jag komma under några broar som är max 3meter höga. 26DC med kapell fungarar, vet inte om HT`n är högre.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 8 Augusti , 2011 Hej, Totalhöjden för 26 HT är 2,70 så tre meter är inga problem. Glider lätt under 3-metersbroarna i Djurgårdsbrunnskanalen. Höjden givetvis med reservation för eftermonterad utrustning, antenner eller radar t.ex. /staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 Augusti , 2011 26 HT har en cirka 50 cm topplanterna ovanför taket, det är väl den stora skillnaden mot 26 DC. Vi brukar dock ibland glida genom Dalarö Kanal för att slippa gå runt via Jungfrufjärden och där finns en bro som skylten säger är bara 3 meter över vattenytan, som vi glider under med bra marginal, även med topplanternan. När vi transporterar hem båten på hösten så vill dock lastbilarna att man skruvar av topplanternan, vilket går på ett par minuter (4 muttrar) och då har jag från FlipperMarin fått måttet 280 cm höjd från båtbotten till översidan av HT-taket. Har för mig att djupgåendet exklusive drev är 45 cm, så det betyder att taket på 26HT bara når 235 cm över vattenytan. Med topplanterna uppe skulle det bli cirka 285 cm. Tänk dock på att vattenståndet varierar, fast å andra sidan så verkar det vara lite marginal för detta när broarnas höjd anges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 8 Augusti , 2011 Det låter kanon, har en flipper 705 HT nu och vill gärna slopa kapellet helt och köpa en bella 850 men det går inte min andra hälft med på som helst vill ha en DC och är en aquador 26HT en bra kompromiss tror jag. När jag kör under en bro som är märkt 3meter nu så klarar jag mig med 1-2dm tillgodo över topplanterna så det käns som att dom är unjefär lika höga då, flippern har ju en höjd kant baktill på taket madans quador`stak ser väldigt slimmat ut! Någon som har qsd 4,2 320 här? vad är det för några prestandasiffror på den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 10 Augusti , 2011 Hej, Detta är min första säsong med en 26HT (-07), och mycket härlig tid till sjöss har det blivit i år. Trots en rätt grundlig genomgång vid köpet lär man sig ju efterhand lite om hur utrustning och annat är installerat, el- och slangdragningar m.m.. Har dock hittat två genomföringar i motorrummet som jag inte har en aning om vart de leder, så jag slänger ut frågan för att se om någon av er andra vet: Rätt långt bak i motorrummet finns på båda sidor i den vertikala delen av innerlinern två slangutlopp (ca 2 cm diam). Någon som har en aning om vad dessa slangar har för funktion? Min gissning var att genomföringen på styrbords sida är en dränering av lådan som ankarlinan ligger i (där är dock så förbålt trångt så det är svårt att krypa in och konstatera), men varför då en identisk dränering på babords sida? Kan det vara så kallade våghål som ju diskuterats en del i formuet - men sitter de i såfall inte lite högt upp? Bifogar en dålig mobilbild från styrbords sida med pilmarkering. Lägger även upp en bild på babords sida i nästa inlägg. Kul om någon vet svaret, /staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 10 Augusti , 2011 Och här kommer en bild från babordssidan. /staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 10 Augusti , 2011 En annan sak jag funderat på är duschdräneringen. Jag tror visserligen inte att jag någonsin kommer att duscha inne på toaletten men vem vet, nån gång kanske något behöver spolas av där inne. Kunde dock inte förstå var avloppet för dushen tar vägen. Klurade på om slangstumparna i mitt förra inlägg kanske ledde duschavloppet ut i motorrummets kölsvin (en relativt vanlig lösning i äldre båtar). Skruvade så av nyfikenhet loss trappsteget ner till ruffen, och där ligger en sluten plastburk med en länspump som skall pumpa ut vattnet (vad jag kunde följa) i en genomföring rätt högt upp på babordsidans skrov. Någon som använt denna dränering? Orkar verkligen pumpen pumpa upp och tömma plastlådan? Min gissning är att det lätt blir nån knapp liter kvar i lådan som i värsta fall med tiden gör att det luktar skunk genom golvhålet i toan. /staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Augusti , 2011 Hej Staffan, 2 genomföringar i motorrummet -- den övre bilden ser jag var den är tagen och det verkar rimligt att det är en genomföring för vatten från elankarlinan. På min 26HT från 2003 finns inte denna genomföring och jag har märkt att vatten blir stående i gropen bakom vattentanken, vatten som sedan har runnit ned under motorn när båten har lutat. Kanske därför en förbättring på senare modeller? Den nedre bilden förstår jag inte var dem är tagen, gissar att det är på motsatt sida? Det är ju någon typ av tomrum under batterierna och det är kanske rimligt att lufta detta, så att båten har större chans att torka ut på höstarna? Dränering från golvet i toaletten -- finns inte monterad på min 26HT. Verkar som ett svårlöst problem, på min båt är länspumpen som suger ur utrymmet under golvet i förpiken manuell (nödpump som sitter under batteripanelen vid dörren ut där bak). Jag har trott att duschmöjligheten på toan främst är tänkt att användas som bidé, alltså att användaren (främst tjejer) sitter ned på toaletten och spolar av de intima delarna (behov vid mens, om jag fattat rätt). Vår båt har även dusch på badbryggan, som är ett bättre ställe att duscha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats230 2 Postad 12 Augusti , 2011 OK tack för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats230 2 Postad 12 Augusti , 2011 En annafundering gällande 26 ht. Jag ser att flera båtar bytt varmvattenberedare....är det någon här som har en aning om det är något frekvent problem/symtom man bör se upp med? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 Augusti , 2011 Jag har haft problem med läckande packning till elpatronen (som värmer VVB med landström). Först bytte firman som sålde båt packningen under garanti-tiden och ett år senare bytte jag själv packningen. Därefter har den varit OK i drygt ett år... Men inga andra problem. En tänkbar förklaring är att ägarna velat ha en större mängd varmvatten ombord och bytt till en VVB som rymmer mer. Dock så är det fortfarande vattentanken som avgör den totala mängden färskvatten (för en VVB är normalt alltid full). Om detta med VVB-byte är info i annonser där 26HT är till salu, så kan du ju ringa och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats230 2 Postad 12 Augusti , 2011 ...intressant. Ja, jag ser att flera informerar i annonser om just, bytt vvb Är det möjligt att byta till större vattentank? Tack för respons Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 12 Augusti , 2011 Hej, Handlarn jag köpte min 26:a genom sa att rätt många kunder satt in 100L-tankar. Oklart om detta då specats från början vid beställning eller om det är eftermontage. Rent fysiskt borde det inte vara problem att få plats med en större tank, men så som all utrustning är monterad i åtminstone min båt (förifrån på SB sida - centralen till ankarspelet, pumpar, gångvärmepaketet, motorns PCU, vvb därefter färskvattentank och sist lådan för elankarlinan) så måste man nog flytta/klämma ihop all annan utrustning för att få in en större tank. Sen övergår det mitt förstånd hur man skall kunna få ur den gamla tanken och in med en ny större utan att lyfta ur motorn (D6 fyller ut rätt långt fram i motorrummet)... Förmodligen enklare att sätta en hård eller flexibel extra vattentank på BB sida bakom batterilådan och koppla ihop tankarna. Det utrymmet är i princip outnyttjat. Jag har även funderat på att installera en liten watermaker (vilket kan låta fullständigt galet, men jag jobbar för en koncern som tillverkar bl.a. sådana). Man blir då helt sjävlförsörjande på vatten. Som det är nu har jag alltid med en 15L-dunk med tappkran i bra format från Clas Ohlsson. med reservvatten. /staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 13 Augusti , 2011 Hej Ni som har erfarenhet av Aquador 26. Vad tycker Ni om båten? Är det ett bra köp? jag tycker det verkar vara en väldigt lagom båt som både kan fungera som dagstursbåt och som semesterbåt. DC eller HT? (personligen föredrar jag DC men det kanske är bättre med HT av praktiska skäl) Hur går den i sjön? (Ganska bred båt, går den tungt och slår hårt i högre sjö? etc.) Viktig punkt Motorval: D6 350/370 eller D4 300? (Toppfart, förbrukning, acceleration etc.) Hur är kvaliteten? Vad bör man tänka på? (vanliga fel etc.) Jag har läst tråden och det står en del bra information. Hoppas någon kan hjälpa mig att ge en bra helhetsbedöming. Tack på förhand... //Mac Senast ändrad av MaCro | 14 augusti 2011 | 01:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kvasi 0 Postad 14 Augusti , 2011 Någon som kan tipsa om bra person/företag som kan komma ut till marina i närheten av Dalarö i södra Stockholm (Karlslunds Marina) för att utföra höst&vårservice på min Aquador 26 med KAD43? Flera namnkunniga företag finns i närheten, men inget av dem jag talat är/vill vara mobila. Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 14 Augusti , 2011 Hej! Alla båtar har både nackdelar och fördelar. Jag har haft min HT i drygt två år och tycker att nackdelarna är ganska få, främst få stuvutrymmen och liten färskvattentank. Det kan vara lite bökigt att ta sig in i båten också, men jag tror man har ändrat lite på senare årgångar. Min är från 2001. Jag tycker den går bra och stabilt i sjön och den har kanonbra planlösning för socialt umgänge. Jag tycker också att det är oslagbart att ha köket uppe (och inte nere i ruffen som vissa båtar har). DC blir ju öppnare och ger större njutning när solen är framme och det inte är blåsigt. I alla andra lägen är HT bättre. Så tycker jag, men det är ju en smaksak. Min har en KAD 44 med 260 hk. Det räcker i de flesta fall, men jag skulle inte rekommendera mindre kraft än så. Kvalitetsmässigt är den väl inte riktigt lika bra som sitt rykte (tycker jag), men mer än godkänt blir det ju i alla fall. Hör av dig med ett mejl, så kan du få titta på min båt som ett referensobjekt! /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 14 Augusti , 2011 Jag antar att du redan har varit i kontakt med Per Olsen Marina som finns på området. Sen har du ju Lindströms på Dalarö är inte dom mobila? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 Augusti , 2011 Lindströms (LBV) har erbjudit mig att hämta drevet efter upptagningen på hösten, vinterförvara och sätta tillbaka drevet på våren -- service och hindra stöld -- så visst är de mobila. Men för service av motorn, så förstår jag om de hellre gör det vid varvet. Nyfiken som jag är så stannade jag en gång och kollade vad som görs under motorservicen och för att lära mig mer om motorn. Oljesug är nog bökigt att fixa mobilt och om de t ex upptäcker att en rem behöver bytas, så måste de åka en extra vända och hämta reservdelar... Mobil service skulle nog bli så dyrt att få vill betala den extra kostnaden. En lösning vi har använt är att veckan innan när vi planerat att åka ut med båten boka motorservice en måndag, så har vi lämnat båten hos LBV på söndag eftermiddag (nycklarna lämnas genom en plåtlucka i dörren). Då parkerade vi bilen på parkeringen vid hamnen i Dalarö och jag hämtade & lämnade min fru (som körde bilen) vid hamnen. Och sedan hämtade jag båten efter några dagar, då parkerade jag vid båtklubben och tog bussen från båtklubben till LBV (buss 839 om jag minns rätt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser