Ramme 0 Postad 15 Juli , 2010 Hej, Jag har en 26DC (same same som HT). Jag har lite problem med vatten som kommer in i fören. Trodde först det var toaletten som skvimpade över i sjö, men har upptäckt att det kommer upp från luckan under mattan. Två frågor: 1. var kommer vattnet ifrån :-) ? 2. Antar att kranen är någon slags självläns, hur funkar det och antar den ska vara av när man kör? Tacksam för svar eftersom en manual för själva båten verkar onödig att skicka med. / Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Juli , 2010 Hej Daniel, 1. Det får ju bli gissningar... Regnvatten eller vågstänk som tidigare kommit in när framluckan eller skjutdörren inte varit stäng och samlat sig längst ned? Skarv eller fäste som inte är tätt uppe på däck, därifrån allt mer (regn)vatten letar sig ned? Ett tips jag sett i en annan tråd är att när båten ligger i sjön först torkar torrt, samt vänta och se om nytt vatten dyker upp spontant. Annars kommer vattnet uppifrån, vilket man kan testa genom att en person spolar med slang ett tag på varje del av ovansidan på båten, medan en annan person sitter nere och kollar om/när det dyker upp nytt vatten i kölsvinet. 2. Slangen och kranen under golvluckan (som syns på min bild) är tillflödet till spolningen på toan. Tror att den främst är ett skydd om slangen eller toan skulle börja läcka. Jag brukar aldrig stänga den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 28 Juli , 2010 Hej! Jag undrar om det är någon med Aquador 26HT/DC som har skaffat en stege till fören? Ibland kan ju klipporna vara väldigt låga och då kan stege vara bra att ha tänkte jag. Några tipps? Jonas kanske:)? MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Juli , 2010 Nej, har inte funderat på stege. Har sett att stora segelbåtar ofta har stege fram, men deras för är väl lite högre... Vi brukar välja en klippa som är lagom hög, i Stockholms skärgård finns så väldigt många öar och stränder att välja på... det brukar finnas en lagom klippa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Juli , 2010 Hej igen Marcus, Kul förresten att du är tillbaka på Bryggsnack. Minns din signatur och även att du ungefär samtidigt som jag funderade på att köpa 26HT eller 28HT. Gissar att du nu köpt, men inte uppdaterat din sjöbod. Vilken modell och motor blev det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 28 Juli , 2010 Tjena Jonas! Visste väl att du skulle svara Jo vi har köpt en HT 2005 med D6 350. Mycket nöjd, motorn är en pärla! Jag skulle nog behöva en stävstege i alla fall. Ibland hamnar man juh på en lägre tilläggningsplats och då skulle jag vilja ha en stege. En annan fundering jag har gäller toaletten. Hur fungerar den egenltigen? Vilka knappar ska tryckas på och vilka andra åtgärder måste vidtas för att få det hela att fungera? Tack på förhand! MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Juli , 2010 D6 350... Avundsjuk... ;-) Vilket varvtal har du då vid 25 knop? Hur fort går den? Toaletten: vet inte om du har en vanlig standardtoa? Har sett på mässor att de lyxiga båtarna ibland har eltoa (isåfall hänvisar jag till instruktionsboken). Har du en vanlig standardtoa (med pumphandtag till höger) så har jag kanske några tips som kan hjälpa: (1) kulventilen under luckan i golvet längst ned i båten ska vara öppen, ger spolvatten. (2) septitanken under golvet vid passagerarstolen babord sida får inte vara full -- en ventil stänger avluftningen när tanken är full, så då går det inte att pumpa mer -- töm i hamn med septisug (lock bredvid bränslelocket) eller ute på stor fjärd (kulventil nedåt). (3) toapumpen får man träna på för att spola snålt. Lämna lite vatten efter varje besök, så att vattenlåset håller tätt, efter uträttat behov pumpar man först torrt och sedan med lite rent vatten. Dålig volym -- jag brukar göra det mesta i land. (4) toapumpar är billiga och håller inte så länge, på min båt dömdes den ut av besiktningsmannen och säljfirman monterade en ny. (5) en gummiventil efter toapumpen ska hindra att bajsvatten rinner tillbaka till toan, men om den är för smutsig så håller den inte tätt -- jag gör rent den när jag tömmer slangen (med våtdammsugare) inför vintern. (6) har läst att slangarna behöver bytas vart 5:e år, sedan börjar de släppa igenom lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 29 Juli , 2010 Det får du lov att vara, den bryter nämligen den heliga 40knops gränsen Var uppe i 40,8 knop enligt GPS och då kunde jag nog trimma ut lite till... Så låt oss säga 41, de låter bra! Men det bästa är vridmomentet, 25-40knop eller 15-35knop går på några sekunder, accelerationssnabb jämfört med vad vi är vana vid helt klart! Varvtalet får jag återkomma om, inte koll på det för tillfället. Vi har en vanlig pumptoalett. Vi testade igår igen med öppen kulventil som ger spolvattnet. Dessutom hade vi öppen Septitanksventil (detta ska väl dock inte ha någon betydelse). I dagsläget ligger det lite vatten i toaletten. Sedan kan man använda pumpen för att pumpa bort vattnet, men de stiger liksom upp igen tillbaka in i toaletten underifrån. Inget spolvatten kommer. All el är avstängd. Hmm... /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Juli , 2010 Varvtal vid 25 knop -- borde gå hyfsat att räkna ut om du vet varvtal vid toppfart. Max för D6 ska vara 3400 varv om jag minns rätt. Så om toppfarten är 41 knop, då borde det räcka med ungefär 2100 varv för att båten ska gå 25 knop (fast slip hos propparna kanske varierar lite). Måste kännas mäktigt att plana ut med så lågt varvtal... Själv behöver jag 3100 varv för att min 26HT ska gå 25 knop. Pumptoan -- Verkar som du har två fel. Dels ventilen som ska hindra att bajsvatten rinner tillbaka, min punkt (5). Dels något som hindrar spolvatten att komma in. Kanske har blivit stopp i slangen in... Har du köpt nyligen av en firma, så borde du väl kunna få felen fixade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 29 Juli , 2010 Roligt med så snabba svar! 2100 låter rimligt, men ska även kolla detta exakt vid nästa tur! Ja precis, skönt att kunna ligga på så lågt varvtal men ändå hålla en hög hastighet. Samma tendenser finns hos bilarna, vridmomentet betyder mycket, därför det är så underbart med diesel på land också! Jo, eller båten är köpt av en båtförmedlare. Får ta och ringa honom, jag har försökt att läsa på manualer och de jag har tagit till mig bekräftas av den information du gav mig. Återkommer med information om hur de hela gick sen! Jonas, har du gjort några andra upptäckter eller förbättringar på din 26HT den här säsongen? Såg att du hade monterat en egen lösning för badstegen. Tycker själv att den lutar inåt för mycket, nästan in under badbryggan. Hur fungerar din lösning? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Juli , 2010 Badstegen --- min lösning fungerar fortfarande perfekt, stegen hänger lodrätt. Kändes lite klent att bara skruva fast metallskenan i gummilisten, men Sikaflex mellan verkar vara ett bra lim. Och den enda belastningen är ju att metallskenan trycks fast inåt. Andra förbättringar i år --- stävskydd, gummijolle och nytt bord som passar som iläggsskiva har jag redan nämnt tidigare i tråden. Monterade även Amperemätare till solpanelen. Men det jag tycker är störst lyft är att vi nu har 10 cm extra bäddmadrasser bak i U-soffan där jag och min fru numera alltid sover -- hon med ögonskydd (typ charterresa). Alla 3 barn sover i kojen fram, skönt att kunna stänga dörren mellan. Köpte 2 st Ikea 80 cm breda vita madrasser för 398 kr styck och skar till dessa i 3 delar (lättare att stuva mindre bitar), en 120 cm lång närmast förarplatsen och två 100 cm långa. Det enda knepiga var att sy till fodret på den del som inte hade blixtlåset runt kvar (sydde ihop de två halvor som var över, utan blixtlås, satte dit kardborreband för stängningen). Vi ligger med våra huvuden närmast förarplatsen, eftersom soffan sluttar ned lite bakåt, plus att utsikten bakåt ofta är fin. För att kompensera att sittdynerna är tunnare närmast ryggstödet har vi 3 tunna långsmala soffkuddar (också Ikea) som ligger under bäddmadrasserna vid huvudändan och på sidan. Totalt sett väldigt mjukt och skönt -- numera sover vi perfekt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 29 Juli , 2010 Trevliga små lösningar du har hittat på! Ska göra något liknande med badstegen! Har du några bilder på den där 10cm lösningen för sovplatsen? Det låter lite klurigt men onekligen bra. Mycket användbart om man sover 5st i båten. Är du nöjd med solpanelen förresten? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 Juli , 2010 Solpanelen --- min fungerar utmärkt, men jag tror att det extra förbrukningsbatteriet gör mer nytta (har 2x120 Ah). 30 cm bredd passar på millimetern mellan takluckorna (nog inte en slump). Har skrivit en massa om installation och erfarenhet i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=281288 Extra 10 cm madrasser --- Har inga bilder, kan försöka ta några nästa gång. Soffan bak har största mått 180x160, så egentligen räcker det med 2 st madrasser som är 80 cm breda. Det var så jag tänkte först. Då behöver du bara ta av fordret och såga bort en del av skumfyllningen (lätt med vanlig tandad brödkniv) i ändar och hörn. Lättast om du är i båten och sågar bort en bit i taget, tills de passar. Att sy in fodret är lite överkurs om man som vi ändå har ett underlakan utanpå, det skulle räcka att vika in överblivet foder under. Ett bättre alternativ är att köpa 2 st 90 cm breda madrasser och såga bort lite mer i ändarna, då kan de ligga på andra ledden vilket borde ge mindre risk att de glider isär. Att jag ändrade mig och gjorde 3 delar ger fördelen att de går att stuva (plus vik-dynan i mitten) längst in i stick-kojen (som ju är drygt 120 bred). Så vi har kvar all yta i ytterdelen av stick-kojen för att stuva annan packning, som man oftare vill komma åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 30 Juli , 2010 Tackar för det! Solpanelen är nog nyttig för att avlasta batterierna om inte annat. Den andra lösningen låter intressant. Detta är ju våran första sommar med båten så får testa allt först och ta de små förbättringarna under vintern och nästa säsong. Tackar för feedback Jonas! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Augusti , 2010 Nu har jag tagit en bild som visar de tre 10 cm madrasserna i U-soffan bak. La en tunn blå lina längs skarvarna, för att de ska synas bättre. Ovanpå ligger en av de tre tunna kuddar som vi har bakom ryggen på dagarna och under 10 cm madrassen på natten (i kanterna) för att madrassen ska ligga så plant som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Augusti , 2010 En liten rapport om vår 265 cm långa gummibåt, 44 kilo tung. Hittills är lösningen att ställa den på sidan på badbryggan. Om jag surrar den lite löst, så går det bra att putta ut den så att den hänger snett ut bakåt vid förtöjning (se bild). Men till nästa sommar funderar jag på de smarta dävertfästen jag såg på Älvsjömässan i våras. Dyra (cirka 3500 kronor), men med två väldigt låga fasta fästen, där man sedan satte fast varsin lös stång som gummibåtens fäste sedan sitter i. Praktiskt Båtägande skrev om detta fäste i början av sommaren, såg jag. Ett argument är att jag är orolig att teaken på badbryggan på sikt tar skada av den fukt som ligger kvar under gummibåtens sida. Ett annat argument att jag då skulle våga köra båten med gummibåten hängande ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 14 Augusti , 2010 Intressanta lösningar som alltid! Angående gummibåten och de där fästerna du prata om, hur ser de ut? 40kg är ju iaf lite vikt och man vill ju inte förstöra ryggen. Gummibåt är ju trotsallt oumbärligt på längre turer! Så en annan lösning låter bra även om din lösning säkert fungerar. Du får hojta till när du har tagit en närmare titt på den där dyra lösningen! Men det kanske de är värt! En annan fundering jag har är kring förpiksluckan, dvs utgången/ingången i fören. Jag har inget handtag eller liknande på utsidan av den luckan? Den väger trots allt lite grann och det vore skönt att ha ett handtag på utsidan av luckan. Något du funderat på Jonas? Något i denna stil kanske? http://www.seasea.se/Däcksutrustning/Pulpit_Stege/Hantag_Fotsteg/DRAGHANDTAG_FÖRKR_MÄSSING /Marcus Senast ändrad av AudiRS6 | 14 augusti 2010 | 16:15 Senast ändrad av AudiRS6 | 14 augusti 2010 | 16:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 14 Augusti , 2010 Nu är problemet löst. Jag lät bygga om slanganslutningen för bränslet, så att värmare och spis fick varsin egen slang. Nu funkar spisen igen - varje gång! Ett tips till alla Aquador-ägare med detta problem är att först kontrollera om värmare och spis delar bränsleledning. I så fall är det troligt att det hjälper att ge enheterna varsin anslutning. Enligt teknikern har Wallas bett Aquador sluta upp att montera spis och värmare på detta sätt. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Augusti , 2010 Draghandtag luckan fram -- På vår båt sitter det ett på utsidan som verkar vara orginal. Större än det i din länk hos Seasea, ett kromat rör som är lika tjockt som pulpiträcket. Har ett svagt minne av att hela luckan fram är rökfärgad plast på vissa 26 HT. Om du har den varianten så gissar jag att det är viktigt att sätta rejäla brickor på baksidan, så att den ganska tunna plasten tål ryck uppåt. Om du har samma lucka som vi (vit glasfiber med rutan på ovansidan), så tänk på att täta med Sikaflex eller liknande när du har borrat i luckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 17 Augusti , 2010 Hej, Jag vill inte ta er tråd men är lite intresserad av en Aquador 26:a. Har sett en hel del i skärgården i sommar och jag har reflekterat över att de flesta ser gräddvitaut när de jämförs med exempelvis en Nord West, Windy eller Nimbus (även det vita på de Aquadorer som har blå bordläggning). Har ni samma reflektion? Är de så när de är nya eller blir de så efter några år? Jag tänkte höra med er eftersom ni äger dem och därmed har erfarenhet och vet om de blir så trots vaxning etc... Mvh jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 17 Augusti , 2010 Hej jberg! Jag har då inte tänkt på något sådant. Har själv en vit sedan någon månad tillbaka. Och jag har då inte tänkt på detta en enda gång. Kanske man ska lägga sig brevid något av nämnda märken och jämföra? Min är en 2005:a och är varvsskött varje år. P.S. Jonas, båten finns i sjöboden nu! Fler bilder kommer! D.S. MVH Marcus Senast ändrad av AudiRS6 | 17 augusti 2010 | 22:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Augusti , 2010 Som jag fattat det så har varje märke valt sin nyans av vit gelcoat. Det syns tydligt om man går runt på en båtmässa och ser olika nya båtar bredvid varandra. Förut hade jag en Ryds som fick en skada som behövde lagas. Då fanns det ett par olika färger av Ryds gelcoat att välja på, berodde på årsmodell. När solen skiner tycker jag inte skillnaderna märks, då är alla märken vita. Men inomhus eller när det regnar så syns skillnaderna bättre. Det är väl ungefär som med vit färg som man målar med inomhus eller vita köksluckor. Det finns Stockholmsvitt och en massa andra brytningar. Vad som är snyggt kan så klart diskuteras, smaken är olika... Jag tycker att Nimbus ofta ser onaturligt vita ut, för hårda, som ett vitt papper utan liv (om någon förstår hur jag menar?). Om du vill veta mer i detalj, så starta en egen tråd om just detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jberg 0 Postad 18 Augusti , 2010 Det har du nog rätt i...det har nog varit i lite sämre väder jag sett det. Jag har inte sett det på varje, men ett flertal. Varför jag frågar är mest för att få en liten känsla om det skiljer sig om man vaxat den och vårdat den ordentligt, eller om just gelcoaten är en lite gräddigare nyans från början. Och jag ville fråga er eftersom ni äger modellen och därmed har erfarenhet från den. Kul att läsa att ni verkar nöjda med modellen! Och tack för snabba svar! Mvh jberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Augusti , 2010 Om det skiljer sig om man vaxat en 26 HT och vårdat den ordentligt --- Där jag tror att det syns störst skillnad är på de blå skrovsidorna. Det blå är bara ett lager färg, som lätt blir repat eller flammigt. Vax ger ett visst skydd, men det syns ändå lätt att t ex fenders alltid har hängt på vissa ställen. Ovansidan av HT-taket är också känsligt, smuts faller ned och solen oxiderar... Men om man bryr sig så finns det massor av (dyra) mirakelmedel för polering, vaxning och ytbehandling (det senaste är väl Nano-spray?). En skillnad mellan lacken på en bil och gelcoat på en båt är att båten går att polera så att den blir blankare än när den var ny. Jag har nöjt mig med att polera och vaxa varje vår med ett allt-i-ett vax. Taket på hytten var lite grått när vi köpte båten, men det gick bort med Vim och har hållt sig snyggt med vaxet. Har sett en Uttern med blå skrovsidor som var grovt misskött. Där hade smuts oxiderat färgen, så att sidorna av båten var flammiga. Så mitt tips är att så länge färgen är jämn över hela ytan, så är den välskött. Vill du ha båten blankare --- då är det bara att köra med polermaskin och lägga på mer vax! Fast i praktiken ser man nästan alltid båtar på lite håll... Det som syns är om helheten är smutsig eller blank. Ingen kommer att se att skrovet blivit matt bakom fenders. Ingen bryr sig om HT-taket är lite grått mellan takluckorna. Plus att det är skönt att båten redan har en del repor... Nu gör det inte så mycket när det råkar bli en repa till... Vår båt ska användas och ge upplevelser --- inte vinna tävlingen Blankast i båtklubben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allure 1 Postad 17 September , 2010 Hej, När jag kikar ned på styrbordsida om motorrummet finns det något jag undrar vad det är. Min båt är en Aquador 23HT 2007 med Volvo Penta D3. Dels är det den svarta boxen, vad den styr? Samt de två kulventilerna där jag inte kan avgöra vart slangarna leder till? Senast ändrad av allure | 17 september 2010 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 17 September , 2010 Hej, Jag har ingen sådan svart låda i min 23 HT 2007 men jag har heller inte Diesel motor, kan det inte vara landströmmen, alltså batteriladdaren. De två slangarna med ventiler är med största säkerhet till defrostern, det är det i alla fall på min båt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allure 1 Postad 17 September , 2010 Tack för tipsen. Att slangarna går till defroster är mycket rimligt. Den svarta boxen är något annat än landström för det har jag ingen. Däremot har jag funderat på om det är något elektroniskt som styr motorn, kanske del av EVC, typ processor som kontrollerar driften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 17 September , 2010 Jag tror att det är elcentral till motorn. En gissning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 22 September , 2010 Hej igen allesammans! Dags för vinterförvaringen snart. Hur brukar ni göra med era 26:or? Låter ni inredning vara kvar, kör med dubbla pressar och luftavfuktare (kopplat till toan eller likn) eller har ni andra lösningar? MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 September , 2010 Inredning -- man ska ta in så mycket som möjligt som drar åt sig fukt, plus att det är lättare att storstäda båten om den är tom. Första vintern tog jag även loss förarsoffan och stolen bredvid för att kunna skumtvätta tyget, men nu får de sitta kvar (eftersom jag har avfuktare). Täckställning och press -- 2 lager, har skrivit om detta i en tråd som ChristerN startade, lyfte nyss den: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=197487 Avfuktare -- har båten hemma bakom garaget, så jag har tillgång till ström. I höstas hade jag både en värmefläkt i motorrummet och en avfuktare i förpiken. För att minska risken för frostskador i skrovet (vatten innanför inlinern, samt plastpest) så gäller det att få båten så torr som möjligt innan det blir vinterkyla. Under vintern satte jag på avfuktaren ibland när det var kring noll och fuktigt ute. Min avfuktare har balja men det går att ansluta slang. Jag nöjer mig med att tömma baljan (tar ett par veckor att bli full). Svårt att ställa avfuktaren så högt att det rinner ut genom handfatet (och toa/septitank går väl inte?) plus risk att vattnet fryser i slangen. Bockar -- jag valde den klassiska Tyresöbocken. 2,5 meter bak och 2 meter bred fram. Kapell -- Lät det sitta kvar i vintras, för att slippa besök av katter och annat. Men då krävs lite värme och/eller avfuktare, annars får man nog kanske mögelfläckar trots dubbla press. Första vintern hade jag en extra bit gammal tunn press istället för kapellet, men det var bökigt varje gång jag skulle hälsa på i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser