Jonas478 27 Postad 19 Oktober , 2009 Hej Uffe, Bra tips om skruvarna till takluckorna. Har sett att det blir vatten stående längst skenorna, men märkte inte av något läckage när jag drog in fler lampor i taket i våras. Värt att hålla koll på. Mer oroande läsning om fukt i skrovet finns i en färsk tråd med rubriken Krossade båtdrömmar... där en Aquador 23 DC var rejält vattensjuk enligt en besiktningsman: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=316689 Senast ändrad av Jonas478 | 20 oktober 2009 | 08:57 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianSbg 0 Postad 5 Januari , 2010 Aquador 25 med mystiskt problem: När man rör trimplanen under gång slocknar den Garmin GPS som är monterad, dvs tappar satelliten och bilden fryser. Ingen på båtvarvet har lyckats lista ut hur man ska komma tillrätta i saken. Skulle vara mycket tacksam om någon kunde komma med ett konstruktivt tips... Den slocknar m.a.o. och måste startas om för att åter hitta sin satellit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 6 Januari , 2010 Låter som som spänningsfall när man rör trimplanen. Kolla strömförsörjningen för trimplan och GPS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianSbg 0 Postad 6 Januari , 2010 Tack! Jo, vi trodde det också men det går inte att mäta. Även vid belastning med andra större strömslukare ss ankarwinch uteblir spänningsfall och då påverkas inte GPS. Funderar över om det kan vara någon trådlös störning eller om man ska procva med separat batteri... (?) eller känsligare mätinstrument... iaf störande probelm... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NorskeAquadoren 0 Postad 6 Januari , 2010 Du har antakeligvis en dårlig forbindelse i enten jordkabel eller ledning til GPSen. Anbefaler at du trekker en separat ledning direkte fra batteriet til GPSen. Først skifter du ledning og ser om problemet forsvinner. Om ikke, prøver du minusledning. Den ledning som viser seg å være problemet trekker du på nytt permanent fra batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianSbg 0 Postad 6 Januari , 2010 Stort tack för tipset, ska prova när det blir varmare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Januari , 2010 Även om spänningsfallet är svårt att mäta, så är det väl den enda rimliga orsaken. Lurigt med volt, för ökad ström i en ledning ger lokalt spänningsfall (U=RxI) trots att spänningen över batteriet inte minskar lika mycket. Du ska alltså helst mäta spänningen närmast GPSen. Men din fråga har kanske indirekt givit mig svar på en fråga jag ställde i en annan tråd i våras, om varför min GPS är kopplad direkt på startbatteriet. Toaen ger där det tänkvärda tipset att det det ibland står i användarhandledningen att GPS-plotter ska kopplas direkt på batteriet för att undvika de felkällor som varje extra kopplingspunkt innebär, se: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=288310 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Mars , 2010 Ny fråga: Var placerar ni gummibåten? Vi har lovat barnen en gummibåt i sommar och på båtmässan förra veckan beställde jag en Aquaquick 2,65 lång som väger 44 kilo. Men vad gör man med gummibåten när den inte används, dels när man kör fort, dels vid bryggan i båtklubben? Här är de alternativ jag kan komma på: (1) Släppa ut luften och stuva undan: Tar tid och plats. (2) På fördäck: Skymmer utsikten framåt när man kör, plus är ivägen vid förtöjning och när man ska ha i och ur packning. (3) Uppe på HT-taket: Verkar vettigt, utom att det hindrar användning av takluckor och skymmer solpanelen. (4) Stående på badbryggan bak: Skymmer sikten bakåt och är ivägen vid ankring och förtöjning. (5) På släp som en vanlig jolle: Sänker farten när man kör fort, men kan ju lyftas upp ibland vid behov. (6) Surrad med fören uppe på badbryggan, men bakdelen av pontonerna släpande i vattnet: Borde påverkar farten mindre, men kanske finns någon annan stor nackdel? Känns som den bästa lösningen... Tacksam för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 18 Mars , 2010 Hej Jonas! Du har många förslag. Inget är ju riktigt bra... Själv hade jag med mig en mindre gummibåt hela sommaren. Jag släppte ut luften och surrade fast den med hjälp av elastiska bagagestroppar i pulpit på styrbords sida på fördäck. Den tar då ingen direkt plats, men det är ju arbetssamt varje gång man ska använda den och varje gång man ska iväg! /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristianSbg 0 Postad 18 Mars , 2010 Tack Jonas för dina tankar, det ger en bra trovärdig ledtråd som talar för att det kan vara värt ett försök att koppla direkt och på det sättet hoppas på att kanske slippa denna störning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Mars , 2010 Hej Krister, Tack för ett bra förslag, vi kallar det (7) -- får prova hur lång tid det tar att släppa ur luften, samt pumpa. Kanske läge att köpa en eldriven pump? Har även hittat en variant till: (8) köpa tillbehöret dävertfästen som dels limmas fast på gummibåten, dels skruvas fast i bakkanten på badbryggan. Verkar praktiskt, för då kanske gummibåten ibland kan hänga ut lite så att den inte är i vägen. Men det tar emot att skruva fast något i badbryggan, något som är ivägen annars och kan ge blå tår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 April , 2010 Det stora misstaget med den bordsskiva jag skruvade ihop förra sommaren är att jag inte tänkte på att göra den lika stort som solbädden. När vi skulle sova i soffan bak var vi alltså fortfarande tvungna att flytta på bordet och krångla fram de två iläggsskivorna. Nu har jag gjort ett nytt med exakt samma mått som iläggsskivorna tillsammans. Jag hittade en båthantverkare som sålde en bit 11 mm plywood med vit laminat på båda sidorna (jämfört med 13 mm i de gamla iläggsskivorna och 18 mm i orginalbordet). Fördelen är att vikten bara ökar ett kilo jämfört med orginalbordet, från 8 till 9 kilo. Nackdelen med den tunna skivan är att jag behövt förstärka för att öka styrkan och för att kunna skruva fast benfästet ordentligt. Dels 8 mm ek, dels 15x15x15x2 aluminium i kanterna (se bild). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkoE 0 Postad 8 Maj , 2010 Hej, vad har ni för erfarenheter om suget då man kör utan kapell, eller delvis utan? Hann prova förra sommaren endast en gång, och hade då sidorna och bakredelen öppna, men med taket på. Då blev det hastigt en sug som hämtade vatten in ganska långt, och man fick börja torka med trasa. Hjälper det att ta bort också taket, öppna taklucka eller annat? Hurudan betydelse har farten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 9 Maj , 2010 Hur fungerar det att semestra några veckor i en 26.a? Tänker mest på att det är dåligt med förvaring i ruffen och extremt små vatten och septitankar. Vi är två. Fler än så har jag redan insett att det är omöjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2010 Vi har bara råkat ut för stänk in i soffan bak en enda gång --- då hade vi glömt badstegen nedfälld... Annars brukar det inte finnas något stänk bak som kan sugas in. Jag tror att du hade otur på något sätt, gissar på stark sidvind och halvhög fart, så att bogstänk kom in från sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2010 extremt små beror väl på vad man jämför med. Även kylskåp och batterikapacitet är anpassat för en långhelg. Omöjligt beror på vilka krav man har. Färskvatten -- Jag har sett i annonserna att vissa har monterat in en dubbelt så stor färskvattentank. Fast 60 liter räcker väl en vecka för 2 personer, så länge ni inte duschar eller diskar i färskvatten... Vi har med oss en extra 10 liter vattendunk (som förvaras i utrymmet bredvid septitanken), skönt att ha marginal om färskvattnet plötsligt är slut. Septitank -- Det finns separata trådar om ämnet på detta forum. Men det finns dass i naturhamnar, plus bra att ha med en liten spade så man kan spara septitanken till när den verkligen behövs. Och spola snålt. Batteri -- Solceller på taket är gör nytta, men mer värt att ha ett extra förbrukningsbatteri. Fast motorn behöver gå varannan dag, särskilt om man använder dieselvärme eller spisen mycket. Kylskåp -- Vi har tagit för vana att ligga still två nätter på samma ställe, sedan åker vi vidare: antingen hem eller via en affär där vi fyller på mat och färskvatten. Om 2 personer planerar rutten så att ni passerar en hamn med affär och färskvatten 2 gånger per vecka, så kan ni förhoppningsvis tömma septitanken antingen där eller i mitten av en stor fjärd. Då borde väl 2 personer kunna vara ute hela sommaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Maj , 2010 Hej igen Marko, Kom på att du har en nyare modell (2008) av 26 HT medan jag har en äldre (2003) och de har ändrat konstruktionen på kapellet, så att det på nya båtar är mer lodrät där bak. Det finns en diskussion av för/nackdelar med detta i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=278949 En kort sammanfattning är att med det nya kapellet så kan man sitta rakare i ryggen bak i soffan om man är lång --- nackdelen är att det blir mer virvel bakom båten som skapar obehag (dels avgaser, men tydligen även stänk). Problemet med virveln borde försvinna om du viker ihop hela kapellet och surrar det mot det fasta HT-taket. Där finns även ett bra tips om det är svårt att orka spänna fast kapellet: Såga av alubågen lite, samt flytta fästet när kapellet är fastspänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Maj , 2010 Redan när vi köpte vår 26 HT fanns några fula märken i stäven, värst en bortslagen flisa blå gelcoat högst upp. Och förra sommaren hände det ett par gånger att vinden vred och fören började nöta mot klippan... Så jag har tröttnat på att vara rädd att skada fören. Har köpt ett stävskydd i PVC hos Kuntze för 328 kronor (180 cm, så det jag har delat det i tre delar och kan byta två gånger), fick leta ett tag innan jag hittade lagom bred rostfri skena hos Bauhaus. Tillsammans med rosfria skruvar och muttrar ytterligare cirka 300 kronor. Nu kan vi glida ända in till klippan innan hopp-i-land behöver kliva av båten (se foto). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 4 Juni , 2010 Bara en rapport efter årets sjösättning: B4 verkar vara perfekta propellrar till en Aquador 26HT med KAD44. För första gången når jag precis 3900 varv på topp och en toppfart på 32 knop (svag sidvind, ensam i båten, 1/3 bränsletank, full vattentank). Med svag medvind och upptrimmad 4 nådde jag som mest 33,2 knop (GPS). Men det bästa är att accelerationen upp till planing är mycket rappare, känns som en starkare motor än tidigare (stål C4 och alu B5). Jag kommer att behålla mina stålproppar på land som reserv! Senast ändrad av Jonas478 | 05 juni 2010 | 11:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoOlson 1 Postad 28 Juni , 2010 Hej Jonas i Stuvsta, Vi har en Aquador 23a och ska byta bord för originalbordet är det tunga, väldigt tjusiga, i mörkt trä. Dels vill vi inte att barnen ska förstöra det och dels så är det tungt. Jag vill bara tacka dig för ditt genialiska tips att bygga ett bord som passar i stället för iläggsskivorna. Att jag inte kom på det, men det gjorde du och det tackar jag för! En fråga, håller ditt att sova på eller bör man gå upp i tjocklek på plywooden tror du? Johanna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 28 Juni , 2010 Faktiskt är det min fru som är geniet... När jag hade byggt den första större bordsskivan klar förra sommaren och vi var ute med båten så sa hon Jaha, jag tog för givet att du skulle göra den lagom stor för att passa som iläggsskiva. Fast jag tror att hon fick idén från några bekanta som helt enkelt gjorde om sin iläggsskiva till bordskiva (den var inte delad). Vi har sovit 4 nätter på nya bordsskivan nu och inte märkt något problem när vi sover, känns hur stadigt som helst. Då ligger ju dynor på och fördelar krafterna (särskilt som vi har 10 cm extra Ikea madrass ovanpå ordinarie dynor). MEN när jag testade skivan så märkte jag att om man sätter sig hårt allra ytterst på kanten utan dynor, så hoppar skivan upp längst in, vilket beror på att bordet har runda hörn (så att det blir lite som en gungbräda). Detta händer inte när dynorna ligger på. Men min skiva är ju förstärkt med både eklister under och aluminium U-lister i kanten. Eklisterna behövs för att kunna skruva fast benfästet ordentligt. U-listerna fungerar även som kantstopp och ger grepp när man bär bordet. Så länge man inte hoppar på skivan i ett av de yttre hörnen så håller den säkert. Ni kan kanske även testa att såga till enbart en skiva av vanlig 10 mm plywood (som inte är så dyr) och se hur stadig den känns utan förstärkning. Vi är verkligen jättenöjda med att enkelt flytta ned bordsskivan som sovbädd. Förut var det alltid bökigt att ta fram iläggsskivorna ur stick-kojen och få undan den vanliga bordsskivan någonstans. Plus tvärt om varje morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 29 Juni , 2010 Jag behöver teorier om vad som orsakar följande felsymtom… Eller har någon varit med om samma fel…??? Min dieseldrivna Wallas-spis stänger av sig efter ca 5 minuter – alltid, varje gång. Sedan får lampan sluta blinka. Och efter det sätter jag igång den igen med exakt samma resultat. Först trodde jag det berodde på luft i bränsleslangen. Det finns lite luft i filtret närmast tanken och den har jag försökt ta bort vid några tillfällen och då har det funkat några gånger. Då skulle det i så fall förklaras med att det under 5 minuter kommer så mycket luft att spisen till slut stänger av sig. Men felet återkommer… Teori nr 2 går ut på att spänningen är för låg. Varvet lyckades inte få fram felet, men då trodde jag det berodde på att landströmmen var inkopplad eftersom jag också fick allt att fungera när landströmmen var inkopplad. Sedan konstaterade jag dessutom att ett av förbrukningsbatterierna var helt slut. Efter byte tycktes allt fungera. Men ack nej – felet kom tillbaka ändå. Dessutom provade jag igen med landströmmen inkopplad. Nej då, felet fanns kvar ändå. Ok, tredje teorin är att det finns ett överhettningsskydd som löser ut. Varför löser det i så fall ut nu och inte när varvet har provat? Jo, kanske för att de provade på hösten och våren, medan jag själv har använt spisen på sommaren och dessutom när kylskåpet har varit på och alstrat värme… Sitter någon inne med lösningen, eller har någon en teori som jag kan prova…? /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Juni , 2010 Hej Krister, När vi har råkat ut för detta problem, så har det alltid hjälpt att starta båtens motor, så att generatorn ger högre spänning. Efter att jag monterade solpanel på taket har problemet nästan försvunnit (fast hände förra helgen, när kylen stått på av misstag i 2 veckor...) Det jag minns att jag sett i instruktionsboken är något om att man ska vänta 10 minuter innan man försöker starta spisen igen (efter att röda lampan slutat blinka). Kanske kan bli strul om man missar att vänta? Tror att det bästa är att kontakta Wallas -- borde gå att skicka mail dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoOlson 1 Postad 30 Juni , 2010 @Jonas i Stuvsta Borde ha förstått att det låg en kvinna bakom den geniala idén Tack för alla tips! Vi får klura en stund på hur vi ska göra. Bordet kommer bli lite väl stort och vi har lite sämre med plats i vår 23a så vi kan inte köra med bordet i alltid. Eventuellt får vi konstruera ett bord med gångjärn så det blir hopfällbart och lättare att stuva. Men hellre ett stuvat bord än bord och iläggsskivor. Så nu ska jag börja skissa på den optimala lösningen! Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 Juni , 2010 Hopfällbart borde kunna gå, om man har sidor under med gångjärn, som fälls upp och reglas när bordet ska vara iläggsskiva. Eller att ni har två iläggsskivor -- en större och en mindre -- där den större även används som bord. Men nog en del pyssel att bygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 30 Juni , 2010 En annan möjlig förklaring, som stämmer med att problemet blivit värre, är att el-ledningarna till spisen har ärgat eller på annat sätt fått sämre ledningsförmåga. Då stjäl den ökade resistensen spänning. Kanske går detta att testa genom att se om det hjälper att koppla en provisorisk extra röd/svart direkt från batteri till spis. Fast för felsökning borde det väl räcka med att mäta spänningen vid spisen (när den är påslagen) jämfört med spänningen samtidigt vid batteriet -- då behövs två voltmeter eller multimeter med digital visning. Wallas borde kunna tala om vilken spänning som spisen kräver. Senast ändrad av Jonas478 | 01 juli 2010 | 09:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 5 Juli , 2010 Jag har pratat med ett proffs och fått veta att på en Aquador, har man använt en T-koppling för att separera bränsletillförseln mellan värmare och spis. Man har alltså som original endast en genomföring (förutom luft samt bränsle till motorn) i tanken. Detta funkar inte, eftersom spisen då suger luft. Men i min båt finns två genomföringar, så antingen är felet att det på något sätt ändå finns luft i slangen eller att det är något fel på temperaturgivaren i spisen. Spänningsfel är nästan helt uteslutet eftersom spisen startar helt normalt. Det är ju i första hand i startfasen som det är viktigt med tillräcklig spänning. Just nu lutar jag åt temperaturgivarfel. Oftast har felet uppträtt under högsommaren i kombination med att kylskåpet varit igång länge. Det har då antagligen alstrat värme som i sin tur har ökat temperaturen i elektroniken i spisen. Då vill det till att temperaturgivaren fungerar som den ska. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 7 Juli , 2010 Hej Jonas! Nä, spisen är nu testat på verkstad – inget fel på den. Något annat måste vara fel. Jonas – när du har haft detta problem – hade du samma symtom, dvs gick spisen helt normalt i 5-7 minuter efter uppstart? Eller gick spisen inte igång alls? Jag har nämligen svårt att förstå att spisen överhuvudtaget skulle gå igång och bli varm om spänningen är för låg. Att den först skulle gå igång och sedan pga ett spänningsfall stängas av efter en stund, stämmer inte med att det är i startögonblicket som spänningen som bäst behövs. Men om du har exakt samma symtom som jag, kan jag inte utesluta att det ändå är spänningsfel. Wallas-teknikern vill bygga om bränsleanslutningen eftersom det (tvärt emot vad jag tidigare skrev) sitter en T-koppling någonstans (tyvärr osynligt bakom inredningen) på bränsleslangen. Han vill borra nytt hål i tanken och dra en slang direkt till spisen (utan T-koppling). Detta blir omständligt och dyrt och då vill jag helst först utesluta att problemet beror på spänningsfall… …så innan jag börjar mäta spänning, så får du gärna bekräfta att symtomen var/är likadana i din båt som i min… Oavsett om det är spänningsfel eller bränslefel, är det märkligt att spisen stänger av sig efter ca 7 minuter varenda gång den sätts på – framför allt eftersom vi nu kan utesluta fel på temperaturgivaren. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Juli , 2010 Hej Krister, Ursäkta om jag vilselett dig och att jag dröjt att svara. Vi har varit bortresta och jag missuppfattade din beskrivning: Min dieseldrivna Wallas-spis stänger av sig efter ca 5 minuter för jag trodde att du menade att spisen försökte starta, men inte lyckades. Själva starten tar ju några minuter... Vi har nog inte samma fel. När vi har problem så startar vår spis och går några minuter, men den blir aldrig varm. Och då hjälper det som sagt att öka spänningen genom att starta båtens motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 15 Juli , 2010 Tack, Jonas! Jag tror det är rätt att bygga om anslutningen. Det mesta tyder på att elen inte har något med detta att göra. Bränsletillförseln är känslig och Wallas-teknikern är säker på sin sak. Dessutom har jag letat en hel del på nätet och på ett ställe (någon instruktionsbok el. dyl)anges det som krav att varje enhet skall ha en egen anslutning till bränslekällan. Återstår att se om nu detta lyckas. Jag får återkomma med rapport! /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser