rsmg 1 Postad 22 Maj , 2009 Tackar ! Ja det är NOA rakt igenom förutom de två rostfria rören tvärs över, bra men dyrt tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Maj , 2009 Kanske dags för en bränsleflödesmätare tillika tankmätare så du får bättre koll hur mycket du har kvar i tanken? Har en bränsleflödesmätare till min lilla Yamaha F115 4-takt och jag har koll på litern när hur mycket som är kvar i tanken. Känns betydligt bättre än den Yamaha stapeln till tankmätare som jag har annars som är hur oprecis som helst så den har man ingen praktisk nytta av egentligen. Har en Navman Fuel 3100 bränsleflödesmätare (heter NorthStar Explorer F310 Fuel nuförtiden) http://www.northstarnav.com/en/Products/Instruments-Gauges/Explorer-310-Series/F310-Fuel/http://www.navmanmarine.net/Navman/Templates/productinformation.aspx?id=4569 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 23 Maj , 2009 Tack för tipset Bosse. Till en dieselmotor tror jag att mätningen är lite krångligare eftersom det finns en retur. Dessutom har min båt dieselvärme och dieselspis. Totalt sett ganska många rör att mäta... Men visst vore det bra. Även att få bättre koll på snittförbrukning vid olika hastigheter, det enda jag vet är att båttester säger 1,6 liter/distans vid marschfart. En tröst är att 360 liter räcker länge. I min styrpulpet hade jag med 2x23 liter max och den drog en tredjedel så mycket per distans (0,5 liter ungefär). Räckvidden nu är alltså ungefär 2,5 gånger längre, minus det som spis och värme drar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 27 Maj , 2009 Hej! Jag tänkte få vara med här som nybliven Aquador-ägare… Jag har nämligen just blivit ägare till en Aquador 26 HT med VP KAD 44 från 2001. Det första problemet har dykt upp! I helgen var jag i Sandhamn och låg still utan landström inkopplad under 1,5 dygn. Huvudströmbrytaren till startbatteriet var avstängd. Kylskåpet var på hela tiden. Värmaren kördes uppåt 20 timmar och spisen användes några gånger. När det var dags att starta fanns det inte så mycket kraft kvar. Voltmätaren visade inte full styrka (kanske runt 10). Startmotorn drog runt (till en början) men motorn tände inte. Båten är utrustad med startspärr (nautilock) och min misstanke är att magnetkontakten inte orkade slå till, på grund av urladdat batteri, så att bränsletillförseln säkrades. (?). Men problemet är varför startbatteriet laddar ur när huvudströmbrytaren är avstängd. Jag vill ju vara säker på att ha ett fulladdat startbatteri när det är dags att åka. När jag kom hem testade jag lite och upptäckte att kylskåp och värmare fungerade trots att båda huvudströmbrytarna var avstängda. Min teori går ut på att huvudströmbrytarna reglerar strömmen till allt som sitter i och runt instrumentpanelen (t.ex. allt som regleras via strömbrytarna samt GPS:en), medan kylskåp, värmare och troligen spisen ligger före huvudströmbrytarna. I så fall blir problemet avgränsat till att säkerställa att de strömförbrukare (kylskåp, värmare och spis) som ligger före huvudströmbrytarna aldrig stjäler ström från startbatteriet. Hur gör man för att reservera startbatteriet till 100% till startmotor (och kanske ankarspel och bogpropeller)? Är lösningen ett skiljerelä? Vet någon vilken funktion strömbrytaren mellan de två huvudströmbrytarna har. Den är märkt K3, medan huvudströmbrytarna är märkta K1 respektive K2. Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dantte 0 Postad 27 Maj , 2009 Vet någon vilken funktion strömbrytaren mellan de två huvudströmbrytarna har. Den är märkt K3, medan huvudströmbrytarna är märkta K1 respektive K2. Hej! Spisen och värmaren borde åtminstone vara kopplat till K3 ( lilla knappen) Senast ändrad av Dantte | 27 maj 2009 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 27 Maj , 2009 Hej! På min 23 ht är K3 för kylskåpet. Troligt att det är detsamma på 26 ht. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 27 Maj , 2009 K3 kan inte gå mot start batteri. Om jag förstår handboken rätt, så går K3 mot service batteri. Det måste vara detsamma som förbrukare. Om K3 skulle gå mot start batteri, då skulle jag definitvt ha haft start problem. Jag kan ligga många dagar med kylskåp påslaget utan start problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dantte 0 Postad 27 Maj , 2009 Alldeles riktit. Om K3 är rätt kopplad så går den till service batteriet. På nyare aquador båtar så borde också värmaren vara under samma knapp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Maj , 2009 Vi verkar ha olika elskåp, eller också fattar jag inte... Som bilden visar har jag två batterinycklar och sedan en knapp On/Off. Knappen tror jag bara påverkar kylskåpet, spis och värme fungerar ändå. Men jag har några tips: 1. El är det enda som beskrivs hyfsat bra i instruktionsboken från Aquador. I min finns listor med säkringar och en allmän översikt. 2. Testa genom att slå av och på K3 och se vilka delar av elsystemet som påverkas. Jag upptäckte i helgen att min GPS går direkt på batteriet (se separat tråd). 3. Om elkopplingarna ändå är svårbegripliga, så tror jag att detta är typiskt en typ av frågor som är bra att ställa till Flippermarin i Täby. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 27 Maj , 2009 Hej Krister, Jag upptäckte en del om hur sladdarna är dragna när jag satte in ett extra förbrukningsbatteri och bytte startbatteri. Du kan även skruva loss elskåpet från väggen för att se bättre hur sladdarna är dragna. Jag vet inte hur din el är dragen, men gissar att du redan har en typ av skiljerelä, det som gör att generatorn först laddar startbatteriet och sedan förbrukningsbatteriet. En annan förklaring än den du skriver om (felaktigt dragen el) skulle kunna vara att ditt startbatteri är i dåligt skick, men att du kan starta båten så länge förbrukningsbatterierna är OK. Det finns en annan typ av skiljerelä där alla batterier hjälps åt att starta båten, som diskuteras i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=286323 Om du har ett sådant relä så har du kunnat starta båten även om startbatteriet är för gammalt, men bara om förbrukningsbatterierna är hyfsat laddade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 28 Maj , 2009 Hej! Tack för svar! Angående K3-knappens funktion ska jag testa! Det är inte helt omöjligt att startbatteriet är dåligt (kanske nästan helt slut). Besiktningsmannen sa att det saknades vatten i ett av batterierna, så det kan mycket väl ha tagit skada. I så fall kan det vara så att startmotorn tar hjälp av förbrukningsbatteriet vid start. Men efter 1,5 dygn i Sandhamn var det helt enkelt nästan urladdat. Men jag känner mig ändå inte säker på att kylskåpet inte tog ström från startbatteriet. Borde inte förbrukningsbatteriet annars ha blivit urladdat tidigare? Kan det verkligen driva ett kylskåp ( värmare och spis) så länge? Hur starkt måste det i så fall vara? /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 29 Maj , 2009 Kylskåpet --- drar inte så mycket som man tror. Kompressorn är bara på ibland och ganska liten. När det är kallt i vattnet är skrovet också ganska kallt runt kylen, så det är en liten temperaturskillnad. I annonserna för nya kylskåp har jag sett normalförbrukning 0,44 A och liknande. Så 24 timmar drar ungefär 10 Ah. Dieselvärmen --- har en fläkt som drar mer än jag trodde. Enligt min instruktionsbok drar vår 3 kW dieselvärme 1,5 A vid full effekt. Det blir 36 Ah på ett dygn = ungefär vad det är praktiskt möjligt att få ur ett 100 Ah förbrukningsbatteri (innan spänningen blir för låg, om jag fattat rätt). Första natten vi var ute gjorde jag misstaget att ha dieselvärmen på hela natten och på förmiddagen, när vi skulle starta spisen andra gången gick det inte... Fick starta motorn för att kunna starta spisen. Lärdomar för min del är (1) skaffa ett extra förbrukningsbatteri, samt (2) stäng av dieselvärmen när alla har lagt sig, sätt på den igen direkt på morgonen, så har båten hunnit bli varm lagom till frukost. (3) kom ihåg att sätta på fläkten till defrostern när motorn är på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 9 Juni , 2009 Hej ! Aqua (eller någon annan som vet) den där gröna pappershållaren som ni monterat på det rostfria handtaget i er Aquador var kan man hitta en sådan ? Verkar vara en smart lösning. Mvh. /Magnus Senast ändrad av rsmg | 09 juni 2009 | 22:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 9 Juni , 2009 Denna alltså !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqua26 0 Postad 9 Juni , 2009 kolla här http://shop.torkyontheinside.se/Product-Torky-On-The-Inside_2.aspx Går nog också att köpa på ICA eller Coop mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 10 Juni , 2009 Tackar Aqua ! En Torky on the go - Heavy Duty , låter väl helt rätt Mvh. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Juni , 2009 Jag tycker också att den ser tuff ut och funderade på något liknande... Men bestämde mig för att det är bra att kunna använda vanliga hushållsrullar som finns att köpa överallt. Matbodarna i skärgården har ju inte så stort sortiment. Så jag köpte en vanlig kökshållare i vitlackad plåt och skruvade fast den i träpanelen ovanför spisen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 10 Juni , 2009 Hej! Nu har jag felsökt… Motorn startade inte för att startbatteriet var helt slut. Det var från originalåret (2001). Mätningar visade att ingenting belastar startbatteriet när den huvudströmbrytaren (K2) är avstängd. Varför kunde jag då starta motorn? Jo, för att jag hade öppnat BÅDA huvudströmbrytarna. Då fick startmotorn hjälp från förbrukningsbatteriet. Motorn hade alltså fått hjälp av förbrukningsbatteriet varenda start. När jag testade att stänga förbrukningshuvudströmbrytaren gav startmotorn bara ifrån sig ett litet klickljud när jag provade att starta. Därmed bevisat: 1. Ingen förbrukning på startbatteriet när K2-strömbrytaren är i off-läge. 2. Startbatteriet får hjälp av förbrukningsbatteriet om K1-strömbrytaren (till förbrukningsbatterierna ) är i läge ON, annars inte. 3. Startbatteriet slut. K3-strömbrytaren reglerar kylskåp och värmare. Tack för alla inlägg här. Hoppas ni har lite nytta av information och slutsatser. Det är säkert en standardinstallation jag har som är samma i många av era båtar. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 Juni , 2009 Tack Krister, Väldigt intressant att startmotorn även får hjälp av förbrukningsbatteriet. För oss som har solpanel som laddar enbart förbrukningsbatterier, så ger det en extra chans att få igång motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Juni , 2009 När vi lämnade båten i lördags (regnet gjorde att det bara blev en natt), så hörde jag att ett svagt pip-ljud försvann när jag slog av batterinycklarna. Slog på igen och pipet kom tillbaka... Lyssnade och letade lite och upptäckte att knappen som måste dras upp för att fjärren till elankaret ska fungera, den var inte nedtryckt (knoppen till vänster på bilden). Jag gissar att ljudet ska varna så att man inte glömmer mottagaren på (fast ljudet är för svagt för att höras så länge dieselmotorn är på). Den risk jag hört talas om är att någon annan som har samma typ av ankarspel kan trycka på sin fjärr just när man kör förbi, så att ens eget ankare trillar ned i farten... Men då skulle man kanske vilja ha en bättre varning. Är det någon annan som har en bättre lösning för att varna för att ankarfjärren är på? Min ankarvinsch heter Engbo Maxi 33. Annars vill jag passa på att önska alla en Solig och Glad Midsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juni , 2009 Vid nästa brygga i min båtklubb ligger en äldre 26 HT, som jag därmed ser snett bakifrån. Den tydligaste skillnaden mot min (årsmodell 2003) är att förvaringen av 4 fenders sitter utanpå där bak (med rostfria rör). Dessutom är knaparna annorlunda och det ser ut att vara svårare att kliva runt kapellet. Men en större skillnad hos de första årgångarna (tillverkade på Irland), som jag tycker mig se idag när jag tittar lite mer noga är att badbryggan ser kortare ut, den sticker inte ut lika mycket bakom skrovet. Inte för att det spelar någon roll för mig, men någon annan som funderar på att köpa 26 HT och läser tråden kan ju vara intresserad... Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juni , 2009 Nu när vi har varit ute några nätter till hela familjen, så har vi bestämt oss för att skaffa ett större bord där bak. Vi är 5 i familjen och det får inte plats 5 stora tallrikar, plus att man måste sitta rejält framåtlutad för att inte riskera att spilla. Nuvarande bord är 82x59 cm (ej inräknat den runda kanten). Min tanke är att öka ytan med ungefär 15 cm på de tre sidor som är mot U-soffan --- alltså öka till 97x89. Eller kanske 100x90 så blir det enklare att mäta. Men jag har förgäves försökt hitta något färdigt bordskiva hos någon båttillbehörsfirma. Alla färdiga bord verkar vara små... Har även ringt Flippermarin, men deras reservdelar verkar ha semester denna veckan. Någon annan som bytt till större bord, som har något tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 26 Juni , 2009 Tog ett kort också och när jag förstorar det... Kanske jag har fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 3 Juli , 2009 Nu har jag tagit en närmare titt på en av de äldsta 26HT. Det är bara hörnen bak som skiljer, badbryggan är inte lika bred i bak (se bifogad bild) som på min. En annan skillnad på den äldre båt jag kollade är att badstegen är kortare, bara 2 steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Juli , 2009 I en annan tråd har jag svarat på frågan om skillnader mellan en Flipper 26 Aquador (som 26HT hette från början) och en mindre Flipper HT på drygt 6 meter. Kanske värt att diskutera i denna tråd (nu när det regnar) om jag har rätt eller fel -- så här är det jag svarade: Fördelar med 26 HT: (1) bogpropeller finns på nästan alla 26 HT och är en STOR fördel när man ska lägga till, både vid bryggor och öar. (2) Trimplanen tar ett tag att lära sig, men även båtar kring 6 meter utan trimplan lutar rejält om det blåser från sidan. Jag är glad att ha trimplan. (3) Duoprop tror jag alltid sitter på båtar i denna storlek, vilket gör det lättare att manövrera lika lätt åt både styrbord och babord (annars bör man alltid gå in till bryggor och vända åt samma håll). (4) Taxidörren fram är en fördel om man har barn eller vill kunna lägga till själv, åtminstone jämfört med en Flipper HT. (5) så här stora båtar har ofta elektriskt ankarspel med fjärrkontroll, vilket är en stor fördel om man ska fixa förtöjningen vid en ö själv. (6) Att kunna öppna en dörr ut på badbryggan bak är förstås också en bekvämare lösning när man ska lägga till. (7) Ligger stadigare i vattnet, så länge vågorna är små. (8) Går tryggare i sjön när det är större vågor. Nackdelar med 26 HT: (1) Stor och tung, om det blåser lite så orkar man inte med handkraft vrida båten rätt utan man måste lära sig att använda två linor, samt förbereda förtöjning med linor fästa på rätt ställen innan man går in till en brygga. (2) Jämfört med en båt med utombordare så är den trögare att svänga, dels för att den är längre, dels för att drevet på en inombordare inte går att vrida lika mycket. (3) Om man ska in på grunt vatten så går det inte att vinklar upp drevet lika mycket som en utombordare, drevet sticker alltid ner mer än botten på båten. (4) Som nybörjare så är det väldigt många knappar att hålla reda på, så det är svårare att lära sig själv och andra hur man kör båten. T ex tycker jag att det är frustrerande att det inte finns någon mätare som visar hur trimplanen står, man måste först ta upp dem max och när man sänker ett så tar det några sekunder innan det ger effekt (plus att även styrningen då påverkas). Totalt sett tycker jag att 26 HT med alla extra hjälpmedel är bättre att använda, det är lättare att göra det jag vill med båten. Men den tar längre tid att lära sig och en så här stor båt kräver ett större engagemang (den är ett fritidsintresse, inte bara ett transportmedel). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eskilsson 0 Postad 20 Juli , 2009 Båda främre lamporna i kabinen samt lampan på toaletten lyser inte. Någon som kan ge mig tips om vart jag kan börja felsöka detta i min AQ 26 HT -03? (Jag har naturligtvis provat att byta lamporna samt trycka in automatsäkringen). Mvh /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eskilsson 0 Postad 20 Juli , 2009 Instrumentet som visar varvtal och antal timmar som motorn har körts visar inte längre timmarna. Någon som har tips om vart jag skall börja söka felet. Är det instrumentet som håller räkningen? Eller finns det någon del i motorn som räknar antal timmar och är ansluten till varvtalsinstrumentet? Mvh /Bosse Senast ändrad av eskilsson | 20 juli 2009 | 13:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Juli , 2009 Hej Bosse, Svåra frågor... Det jag märkt är att kopplingarna inte är som jag trodde från början. T ex är det två av de blå läslamporna i min 26 HT -03 som inte bryts av någon av de två strömbrytarna för belysning bredvid ratten. Så jag gissar att de går på en annan säkring, men jag har inte orkat leta reda på vilken. Mitt första tips är att skruva loss hela lamporna, då kan du: (1) mäta med en voltmeter om det finns spänning (i så fall är de tre strömbrytarna nog trasiga, jag har det problemet på en av mina lampor). (2) kolla färgen på eltrådarna, samt be en medhjälpare att rycka lite löst i dessa eltrådar --- om du själv har öppnat luckan under ratten och har en bra ficklampa, så borde du se att några ledningar där (med samma färg) rör sig. Nästa steg är i så fall att lossa säkringspanelen och försöka kolla var dessa ledningar är inkopplade. Instrumentet som visar motortimmar: På min panel är instrumentet analogt (visar timmar även när strömmen är avstängd), så räkneverket får rimligen en styrsignal t ex varje minut. Men det verkar alltfår lätt att fuska med instrumentet, så jag gissar att det även finns ett digitalt räkneverk (som skickar styrsignalen) i någon styrbox. Ett auktoriserat varv borde veta, ring och fråga. Gissar att de får fram facit om de gör en digital koll av motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Juli , 2009 Misslyckades med att hitta ett färdigt bord i rätt storlek. Har istället byggt ett av vit golvlaminat, teakribbor och aluminiumlister. 70% större än det gamla och bara cirka 1 kilo tyngre. Bilden visar baksidan på det gamla och det nya: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! Det digitala teckenfönstret i varvräknaren som visar antal gångtimmar kan ibland se tomt ut. Jag har hört att det är ett känt fel, och såg det själv för ett tag sedan. Eventuellt har det med omgivande temperatur att göra, men jag är inte säker på det. Antagligen finns andra förklaringar. Med all säkerhet fortsätter ändå själva räkningen. Det är säkert så att det bara är teckenfönstret som är en akilleshäl. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser