Bismarck 0 Postad 29 September , 2008 Bröder & Systrar! Man kan bara konstatera att Uppsala håller ställningarna som Sveriges långsammaste stad! Sjömack på plats, allt framdraget men inte påkopplat för att länsrätten inte hunnit fatta beslut om överklagan från segelklubbarna på Skarholmen....PÅ ETT HELT JÄKLA ÅR???!!! Tror inte ens gamla hederliga Sovjet kunnat matcha den osmidighet vi besitter i denna rikets 4:e största stad. Har genuint svårt att förstå vad som hindrar oss/dom från att ta ett beslut?! Efter att ha tillbringat ett par veckor i skärgården där både väder och vind är betydligt tuffare, har jag lite problem med att bli övertygad om dom till synes oövervinneliga förhållanden som tycks råda på Ekolns (Mälaren) vatten.... Kom igen 1.300 båtar runt Skaris och ingen mack??? Är så innerligt trött på att behöva skämmas över den fullkomligt oförståeliga tröghet som alltid tycks råda i denna stad! Det tog oss 20-25 år att få ett Musikens Hus (UKK) och när det väl stod klart för galet mycket skattepengar var det dags att fixa direkta fel i konstruktionen...och snart får vi ett bygge som till viss del konkurrerar ut UKK till mindre kostnad....grattis Uppsala....(Tro mig jag vill ha dessa byggnader, fast man kunde gjort på annat sätt) Sen undrar vi varför vi i Uppsala (Sveriges 4:e stad) inte kan få fram elitidrott (Storvreta IB undantaget) som kan matcha resten av Sverige?! Kanske har det nåt med att göra den osannolika tröghet vi tycks behärska så väl i Uppsala....Kan man ha både båtmack, Brynäs och Gävle IF i Allsvenskan 10 mil norr om oss kanske vi har nåt att lära....fast dom kanske bara haft tur..... Som TG alias RG brukar säga...Näää ja e int bitter.... mvh// Michael Stolt (Trött motorbåtsägare UMS) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 September , 2008 Först och främt vill jag framföra att jag inte har något emot andra sjöfarande. Lite cyniskt, det sitter väl en massa seglare i länsrätten och ingen vill väl skita i eget bo! mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 30 september 2008 | 06:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 30 September , 2008 Ursäkta en okunnig ! Varför har segelklubben överklagat, behöver inte dom soppa ????? Per (Seglare och dieselanvändare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bismarck 0 Postad 30 September , 2008 GoMorron, Jo man kan tycka det, särskilt som säkert 25% av båtarna där är motorbåtar....;-) Det handlar om placering av macken och ev. säkerhet vid storm. Man skall ha klart för sig att kommunen, brandförsvar etc redan godkänt uppstart av macken för över 1 1/2 år sen. Hörde en siffra på 4,3 kubik som spills i hamnen per år från dunkar vid tankning. Dessutom forslas ju all soppa dit med bil, inte heller optimalt direkt....Men vi har ju macken vid Stäket 27 sjömil bort....;-) mvh//M Senast ändrad av Bismarck | 30 september 2008 | 08:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 30 September , 2008 Det bidde ingen mack i Uppsala, se http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=807308,00.html Beslut togs i dag att EJ bevilja tillstånd. Så j***a dåligt, av bl a miljöskäl. De måste ha en skruv lös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bismarck 0 Postad 30 September , 2008 Jahaja, Kan man ha mackar i skärgården som inte sliter sig och ställer till oreda borde man ju kunna klara detta i Ekoln... Kanske vore det på plats att beslutsfattarna gör ett besök på plats och talar med kunnigt folk som har detta som jobb?! Annars var det väl rätt så väntat, vi bor ju ändå i Uppsala, Sveriges trögaste jävla stad... Till sist ett varmt tack till er/dig som givit mig och alla andra chansen att tanka billigare landbensin i dunk och forsla i bil och på buss till Skarholmen ytterligare ett par säsonger, well done! Nu ska jag gå och drömma sött om 600 ankrade motorbåtar med soppatorsk strax utan för skarholmen en solig lördag nästa sommar.... //Micke (Förbannad och jävligt less på alla dessa tröttsamma, prestigefyllda knickedicker) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 30 September , 2008 Hej,det finns alltså inte bränsle i uppsala?????,har funderat på att åka dit nångång???? Hmmm,då måste man ju förlora mycket båtfolk,som ju handlar annat också,systemet tex Senast ändrad av Gusta | 01 oktober 2008 | 01:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passo 2 Postad 1 Oktober , 2008 Du kan lugnt åka till Uppsala, i alla fall så länge Stäket har kvar sin mack. Misstänker att du kommer den vägen?? Så tankning för de som besöker Uppsala är inget problem. Problemet är för oss som ligger där, vi är tvugna att dunka då det är för långt att åka till Stäket bara för att tanka. Skall du handla mm typ systemet skall du åka upp i Fyrisån till centrala stan (tror det är gratis att ligga där) då har du nära till affärer, butiker, restaurager, krogar/dans..ja typ allt. Du ligger fint mitt i city! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 1 Oktober , 2008 Allt låter ju jätte tokigt. Att bunkra bränsle (bensin framför allt) via dunk på bryggan är ju direkt livsfarligt med tanke på hur lättantändlig bensinen är. Så jag förstår inte att brandmyndigheten kan tillåta bunkring från bryggan. I vår hamn är det helt förbjudet (oavsett on du bunkrar bensin eller diesel) och det är brandmyndigheten som ligger bakom förbudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser