aphrodite25 1 Postad 29 September , 2008 Har en motor av årsmodell 81 renoverad 1993 på varv.Har alltid varit svårstartad vid låga vattentemperaturer men inte vid ca 15 .För några veckor sedan var den speciellt grinig.Har bytt alla bränslefiltrar rengjort systemet med Pro system cleaner injektion diesel.Går bra nu när den väl går.Har demonterad och kollat bränslepumpen-ok (den snarkar,skall göra så enligt instruktionsboken på nätet).Båten är nu upptagen,jag har rotad ibränslesystemet enl. ovan men har inte ännu fått igång motorn.Misstänker luft i systemet,har inte varit speciellt ihärdig,det kanske löser sig.Det finns ju många luftningspunkter(upp till 8st har jag fått reda på enl. nätet).Har hittat lite flagor i tanken vid rengöring trots Grotamar (j.kla rapsolja i Statoil-dieseln!).Det var förmodligen dom som var orsaken till att motorn höll på storkna och som drog igång hela kedjan.Någon som kan denna motor typ och kan förmedla lit tips om vad jag möjligen har missat och bör kolla/åtgärda? Jag har pratat med varv och dom tipsar om att leta efter ev.svårhittade läckor på pumpens sugsida.I övrigt kan man inte räkna med någon hjälp från varven.(Volvo Penta har lagt ner reservdelstillverkningen i augusti 2007).T.v kan man få hjälp av Drevia i Lysekil.Tacksam för synpunkter. Ulf Pohl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 September , 2008 Skall du ändå inte börja strukturera felsökningen? Varför jag som första åtgärd föreslår att du tar ett kompprov. För det är ändå så att dieseln tänder då kompressionen blivit tillräckligt hög. Ok, man kan komma ner i komp ifall man värmer men det är ändå av vikt att ha komp över 20 kg. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aphrodite25 1 Postad 30 September , 2008 Tack för svaret! Kompressionen höjdes 93 just för att motorn startade dåligt.Det hjälpte inte.Jag tror nog att jag har fått mycket luft i sytemet i.o.m.att jag haft bort matarpumpen och förfiltret för kontroll.Läste på annat ställe i forumet att det kan vara knepigt att handpumpa.Tar nog tid.Kan det hjälpa att få självtryck genom att placera tanken tillfälligt över motorn? Jag kommer inte att pröva ngt den närmaste tiden.Har flyttat hem för säsongen.Men samlar gärna på synpunkter. Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sciroccogtx15v 0 Postad 30 September , 2008 Läs denna: http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5/md5-for-dummies Den viktigaste luftningspunkten är den undre på Högtryckspumpen. Luftningspunkt 5. Fredrik Fenix445 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 September , 2008 Håller med om att handpumpen inte är det effektivaste sättet att avlufta. Ett sätt som är snabbt och som även avslöjar de flesta läckor är att sätta tanken högt som du själv tänkt. Eller sätta den under lite övertryck. Får inte vara för högt tryck då tanken inte är ett tryckkärl och kan svälla alt brista. Stäng till tanklocket ordentligt. Kolla packningen/oringen vid locket. Ta av avluftningsslangen från utloppet till fria luften och blås med lungor eller madrasspump så tanken får ett svagt övertryck. Stäng till med ett par träpinnar och en tving. Eller låt någon pumpa hela tiden. Alternativt sätt dit en liten kran som du kan ha nytta av varje vår minst. Pumpa upp tryck, stäng till. Nu kan du avlufta och se om motorn inte startar pga brist på diesel. Dvs nu ska den få diesel med största säkerhet om du får fram diesel till spridaren. Det räcker nu att öppna vid finfiltret och se att det kissar, stänga tll, och sedan dra upp ett halvt varv vid spridaren så ska det komma där också när du gör ett startförsök. Detta är ett bra sätt av avgöra om t.ex pumpen är halvdan. Den fungerar kanske normalt när den har diesel men tar tid på sig att bygga upp trycket när den släppt tillbaka diesel till tanken. Klart att det då tar tid att jobba fram diesel för den halvdana pumpen. Med tryck i tanken och en kontroll vid spridaren före varje startförsök med kall motor och den inte varit igång på några dygn ser man skillnaden på startvillighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 30 September , 2008 Ett vanligt fel är att tillverkaren av besparingsskäl inte har monterat kallstartswiren. Normalt sett behövs det inte, men vid kall väderlek vår och höst så förenklar det starten betydligt. Här kommer också en länk med mycket läsvärt om VP-motorer och i synnerhet MD5. http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5 Hoppas det ger något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aphrodite25 1 Postad 30 September , 2008 Tack för alla inlägg och tips!Låter logiskt med övertryck i tanken.Vet bara än så länge inte hur jag skall lösa det praktiskt.Har en lös 25 l plasttank med skruvlock och luftningsskruv i den.Alltså ingen slang.Men skall nog klura ut något. ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser