blomQ 0 Postad 29 September , 2008 Hej, Jag har en Yamarin 490 med en Yamaha 70hk tvåtakt från 2003. Jag var ute och fiskade med båten för två dagar sen och åkte till några olika vikar och kastade. Motorn gick hur bra som helst och startade utan problem varje gång. Sen när jag skulle starta den för att åka hem så startade den inte. Jag kollade att dödmansgrepp var i och att ingen växel låg i. Detta har aldrig hänt tidigare. Jag fick paddla hem och sedan plockade jag upp den ut vattnet och körde hem den. Väl hemma visade det sig att det inte är någon gnista på något av tändstiften. Någon som vet vad felet kan vara? Tacksam för svar! Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 September , 2008 De är o möjligt att säga de blir bara gissningar cd box, matarspole, vevaxelsensor prova o koppla bort vit kabel på cdbox= kortslutningskretsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 30 September , 2008 Man kan ju alltid hoppas på att det bara är en säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomQ 0 Postad 30 September , 2008 Jag provade att dra ur den vita kabeln men det gav ingen skillnad. Hur och vart ska man mäta för att fastställa vart felet är? Tacksam för svar! Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 Modell på motorn 70B eller 70C ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomQ 0 Postad 30 September , 2008 Det är en Yamaha 70 BETOL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 ohm mätning laddningsspole under svänghjulet mellen brun o blå 136-204ohm, pulser spole svänghjulet mellan vit/röd o vit/svart240-360ohm, för att testa cd-boxen så är det mera omfattande mätning ,men kolla detta först så går det ju att utesluta del för del Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomQ 0 Postad 30 September , 2008 När jag mätte pulserspolen fick jag värdet 289 ohm. Men jag fick inte fram något värde när jag mätte laddningsspolen. Betyder det att den är trasig eller? Tacksam för svar! Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 hittade du på kablarna brun o blå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomQ 0 Postad 30 September , 2008 Bakom den lilla svarta kåpan till vänster om CDI boxen hittade jag en blå och en brun som var ihopparade. Jag tog isär den svarta kontakten och pillade bort den lilla gula plastbiten för att komma åt blecken. Men när jag mätte över dem två så stod det bara en etta på mulitmetern. Var ju inga problem när jag mätte pulserspolen. Tacksam för svar! Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 ja en etta de skulle ju betyda ingen kontakt????? Har du mätaren rätt inställd?. en ny laddspole artnr, 6H2,8552001 pris 4005:- inkl moms inte billig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 den kan vara sönder bränd o ligga mot jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomQ 0 Postad 30 September , 2008 Jag hade samma inställning på multimetern när jag mätte pulserspolen och då fick jag ju fram 289 ohm. Borde jag få fram ett värde även om laddningspolen är trasig eller? Tacksam för svar! Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 ja hade du de så måste den ju vara trasig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 30 September , 2008 de kan vara avbrott i spolen då ska du inte få något värde alls,eller att den går i jord då får du ett mycke högre värde ,prova o ställ mätaren på kohm se vad du får då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blomQ 0 Postad 1 Oktober , 2008 Står fortfarande bara en etta alltså att det inte är kontakt när jag byter till kohm. Man får fäl hoppas att det är så att det bara är den som ska bytas för när jag var och pratade med en Yamaha återförsäljare i måndags så sa han att det kunde vara cdi boxen och att det i så fall skulle kosta 10 - 15 tusen att byta ut den. Nu känns det ju lite bättre om det kommer att kosta 4 tusen plus arbete. Fick en tid på måndag och då låter jag dem även göra en 100 timmars service. Tack för all hjälp! Mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 1 Oktober , 2008 Ett tips. Märk upp din box,begär utbytta delar lillbaka, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 1 Oktober , 2008 En ny cd-box kostar 10,056:- det bästa man kan göra är o mäta ut effekten på spolen så kallad Peak mätning fast då måste du ha ett speciellt mätinstrument som kan ta peakvolt,laddspole brun-blå vid startmotorvarvtal 110-120v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser