Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Tropic_7800

Vilken högtryckstvätt skall man ha??

Rekommendera Poster

Vilken högtryckstvätt skall man ha när man skall tvätta av botten på båten när man skall ta upp.

Vill ha en som klarar av att ta bort havstulpanerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att INTE använda turbomunstycke eftersom även gelcoaten kan försvinna då, har egen erfarenhet av det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En med varmvatten, underbart, all skit bara flyger bort.

Om den sen tar tulpanerna, inte en aning, har inga...

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Gör det inte för kompliserat, det ända som behövs är ett roterande mustycke och runt 160bars tryck. Du snackar med en som har gjort det ca på 200hundra olika båtar och bottnar. Alla båtvarv i landet såvitt jag vet använder ett roterande munstycke och 160bars tryck och uppåt.

MVH: Simon Hallkvist!

PS: Glöm inte regnkläder om du nu är nybörjare! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Ska man ha en högtryckstvätt på 160bar så behövs det ordentligt med ström.

De drar betydligt mer än 10A, där jag har min båt finns max 10A, så jag kan inte använda en maskin som drar mer än 10A.

Då får man klara sig med en på max 120-130bar.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kärcher på 120 bar med roterande munstycke, tar bort tulpaner ganska lätt om man kommer ca 10-20 cm ifrån dom. Med vanliga munstycket så lossar dom ej. munstycket verkar ha större betydelse än själva tvätten då min mindre högtryck på 100 bar klarar det nästan lika bra med roterande munstycke.

Som redan nämndes, högtryckar kan göra mycket skada också, så var försiktig. Har aluminiumbåt så det är inte så noga då, men på glasfiber skulle jag vara försiktigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Är det ingen som målar sin båt med ordentlig färg eller använder den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör en 130 Bars Nilfisk som funkar suveränt! Blåser bort eventuell lös bottenfärg också vilket inte gör ngt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper du dig en ordentlig Kärcher med roterande munstycke så klarar du dig långt. Har tvättat av en och annan båt med sånanna maskiner och det funkar helt ok. Det tar ju inte bort allt, men man får gå efter och bättra med kniv/borste/svamp om man vill ha ett perfekt ressultat.

Fick in en riktig skräckbåt, omålad och inte ordentligt tvättad på några år. Det var fram med bredspackeln och flera liter saltsyra för att få väck tulpanerna. Men med en bra bottenfärg så skall en dyrare Kärcher ca 4-5 000kr klara det messta utan större problem.

Senast ändrad av TenZer | 02 november 2008 | 17:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...