Riro 115 Postad 28 September , 2008 Har en öppen plastbåt på drygt 4m. Akterspegeln är uppstyvad med playwood som börjar bli svampig. Tänkte byta den till våren och sätta dit ny marinplaywood. Hur fäster jag den nya playwooden mot akterspegeln. Den som sitter där nu är är inplastad med plast även mot båtens insida. Denna är dock tunn och verkar endast sitta där för att skydda mot väta, så playwooden bör på någort sätt vara fäst mot akterspageln. Någon som vet hur det kan vara konstruerat? Måste jag plasta in den nya playwooden, marinplaywood är väl bra beständighet mot vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 29 September , 2008 Lite tips Ta bort allt det ruttna från insidan, så har du formen kvar på utsidan. När allt ruttet är borta, gärna hela akterspegelns plywoodskiva, låt båten stå och torka ett bra tag, gärna med värme. Jag kan nästan sätta en slant på att du kommer att hitta mer blött material när du börjar riva i skiten… När det är torrt och fint, malla upp en ny akterspegel i marinplywood. Hellre 2 tunnare skivor än en tjock. Limma i hop dessa skivor med epoxy, (billigt på biltema) kladda inte ned så du får epoxi utanför, i så fall ska detta slipas bort efter härdning, su du har rent trä. Täta alla hål i akterspegeln med polyester och matta, slipa så insidan är plan. Limma fast den nya träskivan med epoxi mot befintlig akterspegel, sätt under tryck med tvingar etc och låt det härda. Slipa bort all epoxi som trängt fram (polyestern fastnar inte på epoxi) Nu plastar du in hela akterspegeln med polyester och matta. Tänk på eventuella förstärkningar som satt tidigare så du gör dessa lika eller lite överdimensionerade. Du kan även använda polyester istället för epoxi när du limmar ihop skivorna och när du limmar skivan mot akterspegeln. Tror dock att det lönar sig med epoxi, och blir betydligt starkare, men om det behöver vara så starkt? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 September , 2008 Tack för tipsen! Använder nog epoxi, lika bra att göra det ordentligt. Har endast en 3,5 hp snurra, så det är inga större påkänningar men man kanske byter motor i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser