Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Jonas478

Bogprop och ankarvinch samtidigt -- går huvudsäkring då?

Rekommendera Poster

Första helgen ute med hela familjen i vår nyköpta Aquador 26 HT. Vi åkte till Huvudskär och låg vi bergöglorna på Saltkobben, i Bastugluggen. Fin utsikt mot sjöbodarna på andra sidan, och fyren.

När vi skull vidare satt ankaret fast och då var jag verkligt glad att vi har bogpropellern. Det är trångt mellan klipporna i den lilla viken och vi behövde svänga fram och tillbaka fyra gånger innan plätten släpte och elvinchen äntligen fick upp eländet.

Vågade inte köra bogpropeller och elvinch samtidigt, rädd att överlasta systemet. Någon som vet om det är OK att båda drar ström samtidigt --- eller kan någon huvudsäkring gå då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Jag skulle testa detta i hemmahamnen för att vara säker.

 

Givetvis kan du annars räkna på det genom att kontrollera hur de båda enheterna är uppsäkrade. Gissningsvis en säkring för bogproppen och en för elvinschen. Därefter har du även en huvudsäkring skulle jag gissa.

Kolla på bogproppen hur många ampere den drar (brukar stå på enheten) samt på elvinschen och jämför det sammanlagda värdet med värdet på huvudsäkringen. 

 

Borde dock inte vara några problem då ju startmotorn drar mer ström än de båda tillsammans i startögonblicket.

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är en bra idé att testa i hemmahamnen -- eller typ vid en boj någonstans, så att jag hinner fixa med säkringarna...

Däremot tror jag inte att startbatteriet är inblandat. Det är väl kopplat separat, för att inte dras ut av misstag om man kör andra prylar, typ ankarvinchen, utan att motorn är startad?

Det syns tydligt på voltmätaren när jag kör ankarvinch eller bogpropp, trots att motorn är startad. Drog upp till förhöjd tomgång (1200 varv) för att generatorn skulle ge mer kräm när jag drog upp ankaret nästa gång (efter nästa landstigning, tänkte inte på detta i stressen när plätten hade fastnat...)

Ska kolla instruktionsböckerna om hur mycket ström bogprop och elvinch drar, samt hur många Ampere säkringarna är på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu letat i instruktionsböcker och på nätet. Ankarvinchen heter Engbo Maxi 33, drar 1000W och säkringen ska vara på 200A. Bogpropellern är QL BP450 och ska ha minst 100A säkring. Totalt 1450W om jag fattar rätt?

Båtägarens handbok från Aquador 2003 är en ledsam samling lösblad om både 22, 23 och 26 HT/DC. Där nämns bara alla små säkringar på 10A, inget om de stora... Kanske beror det på att både bogprop och ankarspel är (fabriksmonterad) extrautrustning.

Fast 1450W vid 12 volt betyder 121 Ampere --- generatorn till motorn (en KAD 44) ger enligt Volvo Penta max 60A, så förbrukningsbatterier måste ge lika mycket om jag ska kunna köra båda samtidigt... Verkar som alltför tung belastning. Så även om säkringarna pallar så lär jag inte få ut max effekt ur båda samtidigt, eller?

Har jag räknat rätt -- någon expert som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100A 12v = 1200W 1000w =2200w

2200w = 183A

Detta är ju dock bara ett räkneexempel och det är inte omöjligt att det slår endel i verkligheten.
Är tveksam till att Bog och ankarspel går via huvudsäkringen, borde vara kopplat sepparat.
Har du huvudströmbrytare till elen? fungerar bog och spel när den är avslagen? (huvudsäkringen brukar sitta före H-strömbrytaren)
Testa att bryta huvudsäkringen och se vad som fungerar.

Om allt går via h-säkringen får man räkna inn alla andra förbrukare också tex kyl lampor stereo m.m för att får rätt siffror.



Senast ändrad av Jimsan | 29 september 2008 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tveksam till att Bog och ankarspel går via huvudsäkringen, borde vara kopplat sepparat.

Tack --- Nu minns jag!

Det står om ankarspelet i slutet av besiktningsprotokollet:

Batterinyckel till ankarvinch är av någon anledning placerad i utrymme vid badbryggan och inte på avsett ställe. (det finns en tom tredje plats där övriga två batterinycklar sitter)

Därmed har den rimligen en helt egen säkring också = problemet löst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det låter så, men testa för säkerhetsskull!
Ska det skita sig på sjön så gör det så när det absolut inte får gå fel!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

generatorn till motorn (en KAD 44) ger enligt Volvo Penta max 60A, så förbrukningsbatterier måste ge lika mycket om jag ska kunna köra båda samtidigt... Verkar som alltför tung belastning

Menar du att förbrukningsbatterierna kanske inte kan ge den momentant höga ström som behövs under en viss tid, t ex en pulsning på bogproppen under 1-2 sekunder tillsammans med en konstant strömlämning till ankarvinschen på max 200 ampere (under förutsättning att motorn till vinschen måste jobba till max för att ankaret sitter fast)? Kanske är det så, det kanske någon annan vet. Det handlar ju om ett par frågeställningar i så fall:

 

1. Ett klassiskt förbrukningsbatteri, hur mycket ström kan den lämna på hur kort tid?

2. Kan man addera den strömmen med strömmen som generatorn för tillfället ger? 

 

Skulle det vara bättre att låta ankarvinsch och bogpropp matas från ett startbatteri som ju är bättre på att lämna höga strömmar under längre tid?

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket krämdu kan ta ur batteriet underkortare tid står angett på batteriet,och där har du nog inte flaskhallsen.

Strömmen från generatorn har du  också att tillgå, men är ju ganska liten.
Ger Generatorn max 60A så fins risken att du med skiljediod klena kablar m.m bara har 20A kvar vid batteriet.

Vi kopplade vårt ankarspel till Startbatteriet då vi räknar med att alltid ha motorn igång när ankaret ska upp/ner.
Har ingen bogpropeller, men mpnga som har det monterar ett extra batteri i närheten av bogpropellern för att få extra ström till den.
Då behöver man inte ha lika grova kablar heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också ankarspelet (600W) på startbatteriet av samma anledning som du = motorn i gång när spelet ska användas..

och ett extra batteri (startbatteri) framme i fören till bogproppelern för att kraften ska finnas nära och återladdning görs under längre tid = klenare kablage kan användas.

Nän huvudsäkring som kan *blåsa* har jag inte, ankarspelet har en automatsäkring på 70A, bogproppen (precis som startmotorn) har ingen säkring alls.

Jag har *satt fast* ankaret några gånger, men då tajtar jag bara upp ankarlinan (med spelet) och sen låter jag huvudmaskinen (framdrivningsmaskineriet) göra jobbet = dra loss ankaret från botten i den riktning som jag vet att det blir djupare..har aldrig fallerat.

P.S.

 varken ankarspelet eller bogproppen drar maxeffekt i normalfallet, den effekt som står stämplad på dom är vid absolut maxbelastning...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för flera bra svar och tips!

...då tajtar jag bara upp ankarlinan (med spelet) och sen låter jag huvudmaskinen (framdrivningsmaskineriet) göra jobbet...

Jag provade faktiskt att dra med båtmotorn en lång stund utåt fladen, men jag erkänner att jag inte vågade dra på max (även om ankarlinan håller, så kanske ankarhållaren som sticker ut dras/rycks av?) Se bild. Men förutom att jag inte kom ur fläcken, så var problemet att vinden från sidan tryckte mig in mot en vass udde.

post-15068-1394235638,3149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det väldigt tvära klippor och stora stenar vid Bastugluggen, se bild.

Så jag gissar att botten också är stenig. Sitter ankaret inkilat under en stenbumling på några ton så lär väl inte propellrarnas dragkraft kunna rubba den...

post-15068-1394235638,3847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere i båten i dag och tog då en titt extra på både motorn till bogpropeller och installationen av elvinchen. Hittade i en liten rektangulär svart burk (på väggen i tampfacket på badbryggan, bredvid elnyckeln till ankarspelet) att där sitter en säkring på 200A --- så därmed känner jag mig trygg. Det finns en egen säkring. Problem solved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere i båten i dag och tog då en titt extra på både motorn till bogpropeller och installationen av elvinchen. Hittade i en liten rektangulär svart burk (på väggen i tampfacket på badbryggan, bredvid elnyckeln till ankarspelet) att där sitter en säkring på 200A --- så därmed känner jag mig trygg. Det finns en egen säkring. Problem solved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...