Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Nitro

Varning, skit i dieseln!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag uppfattar mig som en ganska ordningsam båtdåre. I under förra vintern gjorde jag tanken kemiskt ren samt bytte samtliga filter. (Hade sedan tidigare ett extra förfilter i form av ett Raconfilter.

Döm om min förvåning när jag idag åter tömde dieseltanken. Det låg skit i botten. Inte så farligt men ändå. Bland annat var det en vattenkorv och lite gegga. Ok, inget att gå ner för räkning för. Tog isär Reconfiltet, själva filterelementet, detta så ganska bra ut. Av någon outgrundlig anledning plockade jag även ner koppen och där fanns det något man verkligen inte vill ha i bränslet. Det låg ett riktigt slemlager i botten av koppen.

Med anledning av det jag idag såg vill jag varna er alla för skiten vi får med när vi tankar. Det är kanske inte helt fel att kolla tankarna redan vid upptagningen så slipper man få en chock på våren/sommaren när skiten riktigt satt sig.mvh/Nitro

post-9191-1394235636,5257_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med det jag fått tag i dvs både ock. Som backup har jag haft i Gotomar. Men inte ... har det hjälpt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar tanken och filter noga varje vår och har aldrig hittat något liknande, tack och lov. I själva verket har jag inte hittat något ö.h.t. (utom förstås när o-ringen i tanklocket på en tidigare båt hade förvunnit, så att en massa regn- och sjövatten läckt in) Använder numera också Grotamar för säkerhets skull. Gissar att du har haft otur med någon leverantör och att skiten föjde med vid tankningen. Då hjälper ju ingen Grotamar i världen. Hörde t.ex. av en bekant att han alltid får tömma vattenavskiljaren efter att ha tankat på en viss sjömack i närheten. Där undviker jag förstås att tanka.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara haft lite gegga denna sommar.Har sugit upp bottensats 2 ggr under sommaren. En gång vid sjöstättningen och en mitt i.

Gegget rymdes i en fingerborg. Har inte kollat filtret men där grovfinns säkert en del också.

Har aldrig rengjort tanken utan bara sugit upp geggan. Första gången en hel del bottensats efter alla år men sen har det stabiliserat sig. Hade stopp i röret in från tanken och heldöd motor som följd men sedan har den gått bra.

Det får bli en vana att bottensuga tanken. Då ser man mängden och tendensen. Det är gjort på några minuter och jag slår tillbaks dieseln efter filtrering i Melittafilter.

Har inte använt gifttillsatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dú halm i motorrummet Cool

trist historia, själv har jag bytt motor i sommar och sluppit dessa problem och ett högt dieselpris.. men saknar skärgården...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollat med förra ägaren till båten, han har aldrig kollat i tanken, så jag gjorde en koll och upptäckte en ren och fin tank för en månad sedan ungefär, 27 år gammal tank och ingen beväxtning, förmodligen bara ren tur eller funkar grotamar hos vissa men inte hos andra?

Beror förmodligen mera på var man häller i dieseln.

Skall ta mig en flukt i vår oxå för säkerhets skull!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror även på hur tankens utlopp ser ut. Sitter det i botten så blir det inte bottensats. Skräpet och vattnet hamnar i grovfiltret där det lättare kan tas bort.

En del har nog såna tankar. Skulle jag bygga om min tank skulle utloppet sitta på absolut lägsta punkt. Tyvärrr är inte alla tankar konstruerade på det sättet.

Varför är ofta utloppet en liten bit upp från botten? Nån anledning måste det väl finnas men jag har inte fantasi nog att hitta den.

Var det innan vattenavskiljaren/grovfiltret vara installerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt utlopp (tankens menar jagSkrattande) sitter ca 1cm upp men det kanske räcker att det lutar och kränger lite för att ev vatten skall gå till filtret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...