ok3084 0 Postad 28 September , 2008 Hej, Jag har en daycruiser ca 1500kg.. Vad har ni för bil när ni drar upp Era båtar? Vad rekommenderar ni att man ska använda.. Har ej tillgång till traktor el pick-up. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 28 September , 2008 gjärna auotomatlåda så slipper kopplingen strykm,jag har min jeep wrangler när jag tar upp min örnvik 670 weekend Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 28 September , 2008 Tog upp igår med en Volvo 945a Väger 1300 kg inkl trailer. Ganska brant ramp men det går bra. Men som sagt, kopplingen får ju jobba duktigt och det är tur att det bara är en ggn per år som man skall dra upp... / Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 28 September , 2008 Hej. Är d bra ramp så välj valfritt bakhjulsdrivet med lite extra tyngd på bakaxeln. Är rampen kass så överväg 4wd. Sedan så kan man ju alltid koppla ihop 2st mindre bilar och fiska upp med. Men d är när alla andra ideer skiter sig och inget annat finns att tillgå. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 September , 2008 1300kg inkl trailer. SAAB 95 Combi. Drar inte upp båten ända upp på trailern så att jag inte får fullt kultryck. Bättre fäste för framhjulsdriften då. Väl uppe från rampen drar jag fram båten helt på trailern. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 September , 2008 Tröttnat på att bada med audin så nu har lämpligare bil regats in och hjälper inte 4x4 driften så finns ju även vinch kopplat direkt på kraftutaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 September , 2008 Ska man köpa sig en bruksbil lämpad för endamålet så borde en subaru Legacy vara ett bra val. permanent 4wd och lågväxel på en kombibil är inte fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 29 September , 2008 Vi tar upp våran båt (Ryds 550GT) med våran Audi Allroad -07. Där har vi automat, quattro och gott brid i och med dieseln på 3 liter. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 5 Postad 29 September , 2008 Alla lite större bakhjulsdrivna bilar dugar bra o helst då med automatväxellåda. Dock är det optimala 4WD automat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ray-Ray 0 Postad 29 September , 2008 Tucson 2,7l 4x4 automat, haden en MB a160 tidigare till en Ryds 500ht (ca 800-900kg totalt) Gick väl ok med mercan (hahahaaaaa) men går utmärkt med min SUV Lycka till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 30 September , 2008 Mitt ekipage väger ca 1200-1300kg vilket jag drar med en volvo 850 sedan, aut. Slirar som fasen med framhjulen även fast jag står ganska plant med bilen. Men 100kg på motorhuven gungandes samtidigt som man gungar iväg bilen funkar, hjälpligt. Funderar på att skaffa en elvinsch till nästa upptagning. Då kan jag först dra upp båten på trailern, koppla bort vinschen och använda den mellan ett träd och dragöglan fram på bilen. Då ska det nog gå bättre. /Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 30 September , 2008 Mitt väger 1150 typ. Drar upp det på en lutande grus/betong ramp med V50 2.0D. Slirar lite å är glad att det är en tjänstebil..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 30 September , 2008 Har två bilar, en Volvo 965 med automat och en Volvo 745 med manuell låda. Har testat båda och tycker nästan manuell är lättare att dra med, har mer kontroll på det hela. Att det slirar på kopplingen tycker jag inte är så farligt. Handlar ju om att inte gasa som en galning om det inte behövs. Det kluriga tycker jag är underlaget. Har betongramp och man får se till o ha med en sopborste att sopa bort grus o småsten med. Är fästet som är det kritiska. 965:an har ju nån diff som ser till så bilen driver på båda hjulen i låga farter, underlättar något enormt då fästet börbättras avsevärt. Annars ter sig fyrhjulsdrivet givetvis bäst, följt av bakhjulsdrivet och sist framhasare. Har man en riktig fyrhjulsdriven bil så kan man ju låsa diffar, köra lågväxel mm så den verkligen driver på alla fyra, vilket lär underlätta om man har en tung båt. Men har man bara lite koll på dragläget (vilket ibland få verkar ha) med manuell så tycker jag det går finfint utan någon kopplingslukt. Tycker min automatlåda blir glödhet av att dra upp båten för rampen så lär nog slita lite på den också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 30 September , 2008 Jag hade utan tvekan skaffat en Subaru forester. Gärna 2.5XT - modellen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 30 September , 2008 Cheva blazer. Båt och trailer 3200kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marty 2 Postad 30 September , 2008 Hej! Framhjulsdriven Passat 2.0FSi (150hk) och Yamarin 64DC 1500-1600 kg inkl trailer, inga problem att dra upp. Veva inte upp båten helt bara. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 September , 2008 som sagt aldrig mer någon tysk framhjulsdrivet skräp, ser att några gillar automat visst smidigt att slippa koppling men efter några belastningar så har ni bränd olja eller i värsta fall ett kast band eller bränt lamellpacket. efter varje gång min tidigare Avant fick kämpa så slog den i växlarna, rena döden för en automat att behöva frestas så, river ni ner en låda så ser ni att det är rena moppe storleken på de klena doningar till packet som sitter i personbils automater. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 September , 2008 Brukar dra upp min båt med en Audi A4 quattro.. Hur smidigt som helst! Har prövat med både bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna och de kommer inte i närheten när det gäller hur snabbt och säkert båten åker upp ur plurret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 30 September , 2008 Har dragit upp min Yamarin 6110 (typ 1500kg med trailer) med en Audi S4, inga som helst problem då det finns lite pulver under huven och 4-hjulsdriften hjälper till. Även kört med en Suburban 4X4, med lågväxeln i va den bättre än grannens traktor trots att det inte fanns nån ramp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 30 September , 2008 .. finns enklare sätt än att köpa ny bil, som några ger som förslag .. Man kopplar på en till bil med bogserlina som drar dig och din båt ... räcker utmärkt ! Klart ! //JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 30 September , 2008 Om man bara har en bil, så måste man ju ändå köpa en ny då...! Eller för den delen, har man ingen så måste man köpa två... Sen måste man dra in andra personer varje gång man ska ha upp båten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 1 Oktober , 2008 här snackar vi jänkelåda o lågväxel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 1 Oktober , 2008 ... och kompisar har man tydligen inte ? **Sen måste man dra in andra personer varje gång man ska ha upp båten** .. detta blir klart ett problem , en gång om året !?!?!?! -Vill man ha problem, så har man problem ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cadn 0 Postad 1 Oktober , 2008 Kan bara hålla med jimsan. Subaru legacy är den optimala dragbilen. Riktig 4wd med bra dragkraft, och lågväxel = 10 växlar, driftsäker, och någotsånär bränslesnål för att vara konstant 4wd. Fråga gärna på bilprovningen vad dom tycker om den. Dom klappar i händerna (något överdrivet kanske) varje gång jag har besiktigat en subaru. Kolla hur mycket du får dra med b-kort, vad du nu har. 1500 kg båt låter som be-kort... En gammal subaru -93 2,2 liters med 136 hk motor får dra 1900 kg med be-kort. Det är mycket för att vara en liten bil. Det som talar emot en äldre subaru är väl rosten, och är du 190 cm som jag så sitter du riktigt illa i den om man kör långt. Sätena är för korta enligt mig. En jämförelse med ett annat bilmärke: Mvh cadn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeeper 0 Postad 1 Oktober , 2008 4x4 Jeep Cherokee med lågväxel o automat funkar nästan vart som helst, sandstrand i vassen och is/snö. Men nu mer ägare till 3 tons plastsnipa så blir det kran till i och upptagningen //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 1 Oktober , 2008 Men om inget behov finnes av ovanstående fordonsförslag finnes övriga tider på året,såvarför inte hyra om det gäller I o Upp vår o höst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Oktober , 2008 Behov??? finns väl alltid! man känner sig lite matcho när man parkerar bredvid dagens stadsjeepar som mer ser ut son vanliga personbilar där ägaren bara glömt ta av vinterhjulen, men för att få lite jämnvikt på egot så handlade jag mig nyligen en micra. Valde mellan en med krok och en utan, blev utan, Badankan efter en micra hade nog sett fånigt ut speciellt med de metrerlånga husvagnspeglar som hade krävts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 1 Oktober , 2008 Kan hålla med, för att inte tala om följebilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2008 För att inte tala om vilka ofrivilliga luftturer man kan få om kul trycket är minsta fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan-ove 0 Postad 3 Oktober , 2008 hallå så.. ett tips............ hyr en bil eller lastbil.... ( statoil ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser