Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
ok3084

bil för dra upp båt?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en daycruiser ca 1500kg..

Vad har ni för bil när ni drar upp Era båtar? Vad rekommenderar ni att man ska använda..

Har ej tillgång till traktor el pick-up.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gjärna auotomatlåda så slipper kopplingen strykm,jag har min jeep wrangler när jag tar upp min örnvik 670 weekend

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp igår med en Volvo 945a Väger 1300 kg inkl trailer. Ganska brant ramp men det går bra.  Men som sagt, kopplingen får ju jobba duktigt och det är tur att det bara är en ggn per år som man skall dra upp...

/ Pierre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är d bra ramp så välj valfritt bakhjulsdrivet med lite extra tyngd på bakaxeln. Är rampen kass så överväg 4wd. Sedan så kan man ju alltid koppla ihop 2st mindre bilar och fiska upp med. Men d är när alla andra ideer skiter sig och inget annat finns att tillgå.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1300kg inkl trailer. SAAB 95 Combi. Drar inte upp båten ända upp på trailern så att jag inte får fullt kultryck. Bättre fäste för framhjulsdriften då. Väl uppe från rampen drar jag fram båten helt på trailern.

//Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tröttnat på att bada med audin så nu har lämpligare bil regats in och hjälper inte 4x4 driften så finns ju även vinch kopplat direkt på kraftutaget. 

post-15930-1394235637,5593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man köpa sig en bruksbil lämpad för endamålet så borde en subaru Legacy vara ett bra val. permanent 4wd och lågväxel på en kombibil är inte fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar upp våran båt (Ryds 550GT) med våran Audi Allroad -07. Där har vi automat, quattro och gott brid i och med dieseln på 3 liter.

 

/Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla lite större bakhjulsdrivna bilar dugar bra o helst då med automatväxellåda. Dock är det optimala 4WD automat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tucson 2,7l 4x4 automat, haden en MB a160 tidigare till en Ryds 500ht (ca 800-900kg totalt)

Gick väl ok med mercan (hahahaaaaa) men går utmärkt med min SUV Skrattande

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt ekipage väger ca 1200-1300kg vilket jag drar med en volvo 850 sedan, aut.  Slirar som fasen med framhjulen även fast jag står ganska plant med bilen. Men 100kg på motorhuven gungandes samtidigt som man gungar iväg bilen funkar, hjälpligt.

Funderar på att skaffa en elvinsch till nästa upptagning. Då kan jag först dra upp båten på trailern, koppla bort vinschen och använda den mellan ett träd och dragöglan fram på bilen.

Då ska det nog gå bättre.

/Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt väger 1150 typ. Drar upp det på en lutande grus/betong ramp med V50 2.0D. Slirar lite å är glad att det är en tjänstebil.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har två bilar, en Volvo 965 med automat och en Volvo 745 med manuell låda.

Har testat båda och tycker nästan manuell är lättare att dra med, har mer kontroll på det hela. Att det slirar på kopplingen tycker jag inte är så farligt. Handlar ju om att inte gasa som en galning om det inte behövs.

Det kluriga tycker jag är underlaget. Har betongramp och man får se till o ha med en sopborste att sopa bort grus o småsten med. Är fästet som är det kritiska.
965:an har ju nån diff som ser till så bilen driver på båda hjulen i låga farter, underlättar något enormt då fästet börbättras avsevärt.

Annars ter sig fyrhjulsdrivet givetvis bäst, följt av bakhjulsdrivet och sist framhasare. Har man en riktig fyrhjulsdriven bil så kan man ju låsa diffar, köra lågväxel mm så den verkligen driver på alla fyra, vilket lär underlätta om man har en tung båt.

Men har man bara lite koll på dragläget (vilket ibland få verkar ha) med manuell så tycker jag det går finfint utan någon kopplingslukt. Tycker min automatlåda blir glödhet av att dra upp båten för rampen så lär nog slita lite på den också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Framhjulsdriven Passat 2.0FSi (150hk) och Yamarin 64DC 1500-1600 kg inkl trailer, inga problem att dra upp. Veva inte upp båten helt bara.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

som sagt aldrig mer någon tysk framhjulsdrivet skräp, ser att några gillar automat visst smidigt att slippa koppling men efter några belastningar så har ni bränd olja eller i värsta fall ett kast band  eller bränt lamellpacket. efter varje gång min tidigare Avant  fick kämpa så slog den i växlarna, rena döden för en automat att behöva frestas så, river ni ner en låda så ser ni att det är rena moppe storleken på de klena doningar till packet som sitter i personbils automater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar dra upp min båt med en Audi A4 quattro.. Hur smidigt som helst! Har prövat med både bakhjulsdrivna och framhjulsdrivna och de kommer inte i närheten när det gäller hur snabbt och säkert båten åker upp ur plurret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dragit upp min Yamarin 6110 (typ 1500kg med trailer) med en Audi S4, inga som helst problem då det finns lite pulver under huven och 4-hjulsdriften hjälper till.
Även kört med en Suburban 4X4, med lågväxeln i va den bättre än grannens traktor trots att det inte fanns nån ramp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. finns enklare sätt än att köpa ny bil, som några ger som förslag ..

Man kopplar på en till bil med bogserlina som drar dig och din båt ...  räcker utmärkt !

 

Klart !

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara har en bil, så måste man ju ändå köpa en ny då...! Flört

Eller för den delen, har man ingen så måste man köpa två... Förvånad

Sen måste man dra in andra personer varje gång man ska ha upp båten..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och kompisar har man tydligen inte ?

 

**Sen måste man dra in andra personer varje gång man ska ha upp båten**

.. detta blir klart ett problem , en gång om året !?!?!?!

 

-Vill man ha problem, så har man problem !  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med jimsan. Subaru legacy är den optimala dragbilen. Riktig 4wd med bra dragkraft, och lågväxel = 10 växlar, driftsäker, och någotsånär bränslesnål för att vara konstant 4wd. Fråga gärna på bilprovningen vad dom tycker om den. Dom klappar i händerna (något överdrivet kanske) varje gång jag har besiktigat en subaru. Kolla hur mycket du får dra med b-kort, vad du nu har. 1500 kg båt låter som be-kort... En gammal subaru -93 2,2 liters med 136 hk motor får dra 1900 kg med be-kort. Det är mycket för att vara en liten bil. Det som talar emot en äldre subaru är väl rosten, och är du 190 cm som jag så sitter du riktigt illa i den om man kör långt. Sätena är för korta enligt mig. En jämförelse med ett annat bilmärke:

 

Mvh cadn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4x4 Jeep Cherokee med lågväxel o automat funkar nästan vart som helst, sandstrand i vassen och is/snö.

Men nu mer ägare till 3 tons plastsnipa så blir det kran till i och upptagningen

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om inget behov finnes av ovanstående fordonsförslag finnes övriga tider på året,såvarför inte hyraFlört om det gäller I o Upp vår o höst!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Behov??? finns väl alltid!    man känner sig lite matcho när man parkerar bredvid dagens stadsjeepar som mer ser ut son vanliga personbilar där ägaren bara glömt ta av vinterhjulen, men för att få lite jämnvikt på egot så handlade jag mig nyligen en micra.  Valde mellan en med krok och en utan, blev utan,  Badankan efter en micra hade nog sett fånigt ut speciellt med de metrerlånga  husvagnspeglar som hade krävts  Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med, för att inte tala om följebilenCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För att inte tala om vilka ofrivilliga luftturer man kan få om kul trycket är minsta fel.

post-15930-1394235639,2571_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå så..

ett tips............ hyr en bil eller lastbil.... ( statoil )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...