Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
abandofhope

val av båtmotor

Rekommendera Poster

Hejsan jag funderar på att köpa en ny båtmotor till våren, vet dock inte riktigt vilken jag ska köpa, jag funderar mellan 2 modeller suzuki 140 hk eller honda 135 hk. Har läst att suzuki har defa stöldskydd på sina motorer, vet dock inte om honda har det. Kan ni hjälpa mig att ta fram lite för och nackdelar mellan dessa 2 samt prisskillnader. Mvh abandofhope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kör med en ny Suzuki DF140, och den är jag helnöjd med. Att det blev just den berodde på vikten (lättast i sin klass) och priset. Att den däremot skulle vara bättre / sämre än vare sig Honda eller Yamaha rent tekniskt eller prestandamässigt tror jag inte.

Eftersom jag inte köpte motorn via generalimportören har jag inte DEFA på motorn, utan Nautilock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej tack för svaret. men vad menas med general importören. och vad är nautilock för något. är det nåt liknande defa. och vad väger din motor ca. mvh bandofhope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Generalimportören i Sverige heter KGK Suzuki och de är dom som levererar till alla båthandlare och marinor. Min är köpt genom Prispressarna som är en sk parallellimportör. De ligger ca 30.000 kr under rek ca pris för denna modell... Flört Allra billigast är naturligtvis att köpa själv i USA. Då är det dock inte säkert att du får samma garanti (5 år) som både marinorna och Prispressarna erbjuder.

Nautilock = startspärr. Denna köpte jag till för 5000 kr.

Suzuki DF 140 väger 186 kg med den normala rigglängden.

http://www.suzukimarin.se/motorer/df140/df140-teknik/1074717-df140-teknik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, tack för tipset om prispressarna. det var en toppen sida. läste att dom även kan hjälpa till att sätta fast motorn och installera allt för en överenskommlig summa. har även läst lite om det andra du tipsade mej, nautilock..vet du om prispressarna kan installera den på motorn. hur gjorde du...tycker i allafall att det lutar åt en Suzuki nu för min del dom flesta verkar nöjda med sina motorer. du har väl inte haft något problem med din? min båt som den nya motorn kommer hamna på är en liten fletcher på ca 6m ht och lite sportig. det står att max rek motor är 150 hk. Så då borde väl 140 vara okej, vad tror du.

mvh abandofhope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte till både montering av motorn och installation av Nautilock av Prispressarna! Cool Klart värt pengarna.

Som sagt så är jag helnöjd, motorn har hittills gått helt problemfritt och är kul och pigg att köra. Jag har en Flipper 620C (vikt ca 1 ton) som med denna motor är något övermotoriserad (max rek 130 hk).

På din lite sportigare båt passar den nog perfekt. Kanske skulle jag i ditt fall funderat på stålpropp med högre stigning till Suzukin, för att få ut mesta möjliga på toppfart. Accet mot planing är såpass starkt ändå hos denna motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena o fasen så dom grejar allt det verkar kanon. en grej jag inte förstår bara. (stålpropp med högre stigning ) jag kan inte så mycket om motorer och sånt, orkar du förklara det så vore det schysst. en grej till hur mycket betalade du för hela ditt kalas med montering o nautilock o rubbet (om du kommer i håg). Kommer gubbarna hem till en då och grejar med båten eller ska man köra den till en verkstad nånstans.

Tack för svar mvh abandofhope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Väljer du en stålpropeller med större stigning (mer bakåtvinklade blad) får du både minskat vattenmotstånd (stålbladen är tunnare än alu-bladen) och bättre grepp vid högre fart. Det innebär att du får ut mer fart i förhållande till varvtalet. I gengäld får du lite sämre grepp då du accelererar upp i plan, men jag skulle som sagt tippa att styrkan på denna motor kompenserar detta på en båt som din.

Vill minnas att jag betalade ca 104.000 inklusive leveransrabatt (jag beställde redan på hösten) för tutti – motor, reglagevajrar, olja, servicekit, installation av Nautilock och montering av motorn. Då kom gubbarna till båtklubben med motorn och monterade den på båten. Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare tack för svaret, låter bra, ska ha med det i funderingar angående stål propp. blir nog så att jag måste byta ut min tank oxå den är på 20 L tror ja.. det räckerr väl inte så länge med en sån kamel där bak. antar att den dricker mycket. en grej till, står att tilt o powertrim ingår. vet att tilt är väl så att motorn fälls upp, installerar dom en knapp då på instrumentpanelen som man bara trycker på? powertrim vet jag inte vad det är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den dricker mycket är väl relativt. Glad Jämfört med min gamla Yamaha 140 2-takt drar den ungefär hälften... Men det är klart, mycket tanka blir det ju med en 20l-tank!

Powertrim-knappen sitter på gasreglaget. Med den fintrimmar du under gång. En sådan funktion är mer eller mindre standard på alla större motorer sedan ganska länge. Du både trimmar och tiltar motorn med samma knapp. Upp / ner helt enkelt.

Senast ändrad av Suckan | 29 september 2008 | 15:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena sådana nymodigheter fanns inte på min tidigare motor, hade en mariner 80 hk från mitten av 80-talet, den sitter på båten än men den har skurit så det är därför jag letar efter en ny. Och den fick man dra upp för hand så det var inget roligt. Vi säger att jag skulle köpa den från prispressarna. vet du om dom monterar ner den gamla motorn ellerr måste man göra det själv, den sitter fast som berget.

Tack för svaren mvh abandofhope

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De kan montera av gamla motorn också, mot extra avgift! 

Är motorn extra svår att få bort, fastrostad etc kanske du ska snacka med dem först och kolla om de har specialverktygen som krävs i det fallet, innan du bokar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...