Styrman 1 Postad 27 September , 2008 Fick endast ett klagomål från en seglare i sommar. Det var utanför en led som var markerad med gröna och röda prickar. Segelbåten jag mötte höll sig på den motsatta sidan av farleden varmed jag var tvungen att gira babord, tyvärr fick jag ett finger fast jag var tvungen att göra en gir åt babord. Han fick lite svall från fören som han lika väl hade kunnat få från sidan om han hade hållit sig på den rätta sidan. Leden var utan fartbegränsning och jag höll ca 15 knop. Svallen är ganska så stora i denna fart! Men måste man verkligen sakta ner vid varje tillfälle en seglare kommer på fel sida om farleden ? Har själv varit seglare under många år utan att vara kung på haven ! Rätt eller fel ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 September , 2008 Trist uppträdande att vis fingret! Att seglare befinner sig å konstiga ställen i farleden kan bero på att dom på grund av vindriktningen måste det. Men det vet ju du som fd seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 September , 2008 Men snälla du! Om jag förstår dig rätt har du fått för dig att du till varje pris måste gira för att möta en båt på rätt (höger) sida av leden. Om det är så gå hem och läs på! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 27 September , 2008 Kan det vara så att segelbåtsägaren kände att du körde provocerande nära? Det är något jag kan känna rätt ofta, förare av båtar som drar upp stora svall inser inte alltid vilka konsekvenser de har på sin omgivning. Ofta när jag är ute i en mindre långsamtgående båt så kommer jag hem med något blåmärke pga av förare av större båtar inte velat koppla ur autopiloten och hålla avstånd. I bästa fall klarar man sig undan med utspilld mat eller dryck. Som tur är håller dessa förare nästan bara till på de större farlederna så jag brukar välja att ta en omväg utanför farlederna för att kunna åka bekvämare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 27 September , 2008 ...tycker att segelbåtar tyvärr saknar känsla för hur/var båtar i trång farled ska/bör framföras ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 28 September , 2008 Känner igen det hela. Tycker det är väldigt sällan segelbåtar ligger där de borde i farleden, oavsett om de går för segel eller motor. Är mer regel än undantag att man får antingen sicksacka sig fram, stanna, köra ut utanför farleden eller åka farligt nära dem vid såväl möte som omkörning. Skulle man sen dra upp lite svall så de råkar gunga lite för dem så blir det snabbt sura minera och ett hyttande med näven. Tycker mig följa de regler som finns, håller min kant så jag snud på slickar pinnnarna men ändå kommer det mötande sneseglare på samma sida som jag. De brukar även ha en tendens att segla i snedd bredd snarare än efter varandra varpå hela leden är fullknökad. Brukar slå av på takten lite så jag lätt ska kunna se allt som händer, vill helst hålla lite högre fart så svallen blir mindre men många ligger ju så man måste ta det lugnt förbi dem och då får de allt var beredda på att hela båten gungar o hoppar lite... Sen vill jag abslout inte dra alla seglare över en kant utan finns faktiskt de som sköter sig ypperligt, hejar och är trevliga även om det blir lite gung i deras skuta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 September , 2008 Har i sommar upplevt just det Du skriver mer än tidigare. På en av dom sista turerna i Furusundleden i augusti så notera jag ovanligt många segelbåtar som låg på fel sida genom hela sundet! Flertalet för motor då vinden inte var fördelaktig för segling just då! Det hade kort och gott blivit vänstertrafik. Jag minns att jag tänkte att det måste vara ett betyande antal som har någon form av frivillig nautisk kompetens och ÄNDÅ så klarar dom inte en sån enkel regel! Nu skall det sägas att det finns lika många motorbåtsägare som inte heller borde vara på sjön utan kurs! Just fenomenet att ändra kurs för sent och orsaka magsår hos andra är en typisk sak för dessa. Mvh Peter Senast ändrad av sdk780 | 28 september 2008 | 11:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 September , 2008 En gång i början av min seglarkarriär mötte jag och min kompis vår chef. Vi gick lite nonchalant mitt i leden och vi fick världens utskällning på måndan på jobbet. Han hade seglat sen barnsben och hade det snarare i blodet än genom regelverket att man ska underlätta för andra att i farleder eller vid nära möte hålla sig på rätt sida. Ganska naturligt att även segelbåten tar den säkraste och minst störande vägen när det är fler båtar ute. Jag tar hellre ner seglen och motorerar än stör trafiken med mitt sicksackande. Man kan väl vara praktisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 28 September , 2008 Det är inte så att jag till varje pris måste gira ! Segelbåten hade akterlig vind och kunde mycket väl hållit sig på den rätta sidan, vilket jag hade gjort istället för att tvinga över mötande båtar. När det gäller att läsa på så kan jag bara upplysa dig om att jag arbetar som befälhavare på större fartyg. Tyvärr så gäller djungelns lag för en del. I övrigt så sköter sig de flesta bra till sjöss. Lite svall fick även jag tåla som seglare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 28 September , 2008 Har läst om ditt inledande inlägg och kan bara konstatera att jag har drabbats av ett hjärnsläpp. Känns inte riktigt bra att jag dessutom tyckte att du skulle läsa på. Ursäkta! Även jag är gammal seglare som numer kör motorbåt. Min erfarenhet är att mindre begåvat folk finns i båda lägren, men att de flesta faktiskt sköter sig riktigt bra. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 28 September , 2008 Din ursäkt är godtagen ! Ingen är perfekt, inte ens jag. Det finns tillfällen man önskar vore ogjorda. Det viktigaste är att vi gör så gott vi kan. Mvh styrman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 29 September , 2008 Riktigt kul att höra (läsa) att man kan be uppriktigt om ursäkt när man skrivit något ogenomtänkt( och även acceptera ursäkten)- borde vara mer sådant på forumet. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 29 september 2008 | 08:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser