Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
jonassheiakh

Nybörjare: Mjölkig växelhusolja

Rekommendera Poster

Hejsan,

Som rubriken förklarar så är jag förstabåtsägare och förklarar även att växelhusoljan var mjölkig nu när jag tappade ur den.

Har läst de flesta trådar här på MG men har inte riktigt hittat någon som förklarar åtgärder eller worst/base case scenario när oljan är mjölkig.

Vad kan prislappen bli best vs. worst.

Vad kan orsaken vara ? Något man kan kontrollera själv ?

Jag har kört med båten hela sommaren efter jag köpte den, och ej märkt av några problem. Har ju som sagt läst väldigt många trådar här på MG och alltid hört talas om att olja som är mjölkig betyder seriösa problem, gissa då ångesten man fick när man tappade ur sin egen olja.

Jag har även nu tappat ur oljan och fyllt på med ny, jag hade tänkt lämna in motorn på service frammåt vårkanten endå, kan jag vänta tills dess eller måste jag lämna in motorn nu ?

Och även en sista fråga, jag fick uppenbarligen inte i tillräckligt med olja när jag skulle fylla på ny, tuberna tog slut innan oljan rann över i topphålet, kan jag lämna det ofyllt och fylla på resten i vår eller ska jag åtgärda detta på en gång ?

Mvh, Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen dålig packning på propelleraxeln

fyll på oljan till våren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog ingen större fara. Vatten/oljeemulsionen verkar smörja rätt bra. Kan variera med hur stor marginal vinkelväxeln har med avseende på effekt. Vissa drev kan ligga rätt marginellt med motoreffekt i överkant och då gäller det att ha rätt olja så oljefilmen inte bryts med slitage som följd.

Kolla om du kan ta isär och inspektera ev. slitage och om det verkar rostfritt. Då kan du avgöra om du ska göra bytet själv eller lämna det till en verkstad.

Se till att ha rätt verktyg så du inte förstör några skruvar eller muttrar.

En tätningsring kostar från några tior. Packning mm några hundra kronor max om du gör det själv. Lägg till 1-3 timmars (gissning) arbete om du får en verkstad att göra det.

Jag gjorde det själv på segelbåtsdrevet som fick vatteninträngning och man kunde höra ett sjungande svagt ylande ljud vid vissa belastningar. En avdragare fick inhandlas för att dra av ett kugghjul fom satt ivägen för tätningsringsbytet.

Lagren, axeln och allt var helt rostfritt fast det är vanligt härdat kolstål skulle jag tro. Det enda som rostat var den tunna skruvfjädern som klämmer åt i tätningsringen. Troligen var det den som på grund av rosten tappat orken så vatten tryckte in.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en till sak. Om du nu ska låta en verkstad göra jobbet kan du underlätta för dig själv att just ta loss axeln ur drevet. Då behöver du bara ta med axeln med den platta den sitter på där också tätningsringen sitter. Det som är krångligt är att byta tätningsringen om den sitter innanför drev som är pressade på axeln. Där finns risk att man stukar gängor och deformerar nåt om man gör på fel sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...