captenmorgan 0 Postad 26 September , 2008 I slutet på semestern på väg till hemma hamnen, hör jag ett motorn tappar varv eller går tungt byter lite bränsle filter och allt värkar normalt, går bra en stund men samma efter ett tag byter lite tänd stift går inte bra, vill inte varva ut i bland tvär kommer han, men sen samma bölande byter tänd kablar fördelar lock rotor, vill inte. kopplar en extern tank direkt på huvud filtret, inte då nya stift blir svart efter en stund, alltså får för mycket soppa, eller dålig tändning. motorn har gått 200 tim och kompprov är perfekt. nu konsulteras en expert från närliggande stad (8 mil) som kommer hit mäter bränsle tryck, perfekt spridarna håller också tätt som de ska, mäter upp tändningen och konstaterar att nog tänd spolen är kass, experten åker hem efter lön för mödan, beställer ny tänd spole monterar. icke sa nicke går lika dåligt, experten konsulteras per telefon, kan va en givare på motorn som styr kallstart eller något vakuum spjäll typ, mätinstrument som jag ej har. ja här här sitter man i en landsdel som inte värkar ha kunskapen om dessa grejer ( umeå 110 000 invån) jag har nu kommit fram till att det är bara att lyfta motor och skicka söderut men till vem? någon som man hört talas om är värmdö motorteknik, kan det va något? motorn måste belastas, tomvarva och tomgång är bra vore oerhört tacksam för lite feedback i rådande läge, då inte änns stark grogg råder bot på detta irritationsmoment. (mercruicer 7,4 mpi -98) peter. Senast ändrad av captenmorgan | 26 september 2008 | 22:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 26 September , 2008 Hej Tidigare i år så skrev en expert på motorer att de flesta motorproblem beror på skit eller vatten i bränslet. Förslag är att göra rent hela systemet inkl tank till motor. alltså att soppan vi tankar på sjömacken är av så dålig kvalitet och innehåller både vatten och skit så vi får problem. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 27 September , 2008 Hmm lite förbryllande att den gick bra efter filter bytet Bytte du först filtret körde en vända och sedan bytte bränsletanken isåfall tror jag på vatten i bränslet som nu finns i filtret se till att filter huset rengörs i bensin torka noga så kan det hjälpa Jag tror dock att felet är av elektrisk art Kolla alla anslutningar noga lossa & rucka på alla kablar från batteri till tändspole om inte annat för att elliminera allt utav enkel art Retligt att få betala 5000.- för oxid på kontakter Appro på det sista du skrev har du provat eter/lustgas det kan vara lösningen för dig /sp Senast ändrad av Scopett | 27 september 2008 | 15:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 27 September , 2008 Ska pröva igen att byta filter och köra från en extern tank, med den absolut färskaste bränsle, färskare än de färskaste tomater. Man skämmer ju ut sig om man skickar motorn sen är det skit i bränslet. Är det någon som vet vart jag ska skicka den j-ven är det Värmdö motorteknik som gäller eller något annat förslag? har liksom tröttnat på berras alltjänst best på det mesta, betalar bra för bra utfört arbete. Har ni inget föslag. så kanske ni ha förslag på starkare grogg, den där lustgasen är svår att komma över här, eller föresten! berras alltjänst kanske har den. trevlig helg i alla fall. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 28 September , 2008 kolla du över elen oxå lika retligt de me /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser