tegge 0 Postad 26 September , 2008 Hej! Är en nybliven och glad ägare av en Polar 17 - alltså med plastskrov och trädäck (mahogny o teak) och jag står inför den första vintern som båtägare. Min tanke är att fixa i ordning det slitna trädäcket innan sommaren, men nu undrar jag vad som är bäst med tanke på förvaringen. Jag har byggt ett båthus med pressening men min tanke var till en början att göra renoveringen i garaget. Men nu är frågan: - kan man ta in båten för renovering typ efter nyår eller måste båten vara antingen ute ELLER inne med tanke på träet? Skulle vara jätteglad om någon kunde ge mig lite tips så jag inte förstör min fina, och snart ännu finare, båt... MVH - tegge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 5 Oktober , 2008 Båten står bäst i ett torrt men ouppvärmt utrymme. Ska du ha den i garaget kanske du kan sänka temperaturen till en 10°c? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brem 0 Postad 5 Oktober , 2008 Ursäkta, men varför ska en båt förvaras torrt? Och svalt? Båtar är väl gjorda för att användas i det våta, när det är soligt och skönt. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 6 Oktober , 2008 Trä mår bra att torka ut (torr förvaring), men inte för mycket (sval förvaring) då det spricker. Sedan är det skönt att slippa mögel också... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tegge 0 Postad 8 Oktober , 2008 Glömde säga att garaget dessutom är ett kallgarage. Vad jag förstått på andra forum jag tagit del av verkar det ganska ok att låta båten stå ute i båthuset (pressening) för att sedan efter nyår kanske ta in den i kallgaraget o fixa iordning. Någon påpekade dessutom att det är ok att skrapa bort gammal lack (vissa delar av båten har lack, andra inget alls för tillfället...) när båten står ute... Verkar detta vara ok, tro...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser