Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Roffe11

Går dåligt samt ej på maxvarv

Rekommendera Poster

Hej alla experter!

Har en Yamaha 60 2takt från -97 som inte, till att börja med varvade ur ordentligt, gick bara upp till 2900 varv vid gång. Motorn gick rent o utan missljud. 480 cm styrpulpet.

Därefter började de stora problemen. Motorn startar och går hur bra som helst utan belastning (ingen vxl i), varvar 5400 varv. Vid gaspådrag går den bluddrigt och med stor portion tålamod och kan man ev komma upp i planing, dock ej mer än ca 2000 varv.

Drar man på gasen för häftigt dör den ut till tomgångsvarv.

Har kollat gnista alla tändstift, bytt bränslepump, bytt soppa, har fast tank, originalpropeller.

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i förgasarna, komp. prov, dålig kontakt någonstanns, tändspole...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla bränsletillförseln = nummer ett, räcker inte att det kommer in soppa i flottörhuset, måste vara obehindrad tillförsel för att det ska hinna med vid fulla varv. Lycka till!

 

(hoppas jag inte utnämnde mig själv till expert genom att svara hehe)



Senast ändrad av Hustler | 26 september 2008 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med troligen skit någonstans alla kanaler/munstycken behöver kollas det räcker med micropartiklar för att jäklas rengör nogaDet är det billigaste att börja med

Anfall sedan tändningen Lite osäker går det att justéra tändningen manuellt isåfall tror jag det är ett stark kort. Om elektroniskt bör du nog överväga att söka hjälp Först hos serviceverkstad sedan hos psykiatriker när du har betalat....

Färgen på gnistan skall vara klart blå, annars finns felet hos tändspolen men då borde den inte bete sig som den gör snarare vara svårstartad

Lycka till

/sp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt test för att se om motorn går dåligt pga bränslebrist skulle kunna vara att spreja bensin, diesel eller startgas i motorn. Blir den piggare så är det troligen igensatt nånstans.

Leta upp insuget och kör full gas, säkrast vid bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för inläggen. Tog bort förgasarna (3) i vintras och gjorde rent dem m tryckluft samt  bytte blåsan. Båten har gått otroligt bra hela sommaren tack vare det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...