Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
SunBusterR

Vad ska jag rengöra aluminiumbåten med?

Rekommendera Poster

Ska ta upp båten. Vad använder man att tvätta aluminiumbåtar med?

Finns det nåt medel till att få bort oxiden också? Vore kul att få den blank igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxiden får du inte bort utan att använda något slipande medel, då uppstår rosor och flammighet som inte går bort.

För att inte få någon anmälning om reklam så visar jag endast en bildserie på en smutsig och beväxt Buster som tvättas med ett ej namngivet tvättmedel, det tar bort beväxning, smuts och den bruna beläggningen.

Efter tvätten kan man behandla båten med parafinolja för att fördröja ytterligare oxidation och få en blank yta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxiden som bildas på aluminiumbåten tycker inte jag man ska ta bort för den skyddar dels mot ytterligare oxidering och bildar även en hård yta som skyddar aluminiumet mot nötning och gör båten närmast underhållsfri. Genom att ta bort oxiden tycker jag man förlorar mycket av fördelarna av att ha en aluminiumbåt.

Men oftast räcker det med en enkel rengöring för att båten ska se fräschare ut. En borste, vatten och såpa kommer man ganska långt med.

Senast ändrad av Fogel70 | 26 september 2008 | 11:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Angående ta bort oxiden ... -Så använder jag som  delvis arbetar med aluminium en speciell slipkloss som tar bort detta utan problem.Men att ta en hel båt vet jag inte om jag rekomenderar eftersom det skulle ta extrem lång tid.

Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...