Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
LarsWe

Försäkra båten utanför Sverige?

Rekommendera Poster

Någon som känner till ett bättre (och kanske billigare) försäkringsbolag utanför Sverige där jag ev. kan försäkra en ny segelbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt försäkrad i norskt bolag. Bra villkor och lägsta premie jag hittat jämfört med Sverige.

Vet dock inget om företaget. Hörde mig för bland lite norrmän i somras utan att få reda något konstigt om företaget.

http://www.norwegianbroker.no/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min försäkrad i Pantaenius vilket har fungerat bra. Det kanske vid första anblicken kan se ut som om deras försäkring är lite dyrare men när man jämför i dertalj så är dom inte det. Men man måste jämföra applen och äpplen.

Dom har inga begränsningar i tiden båten kan ligga i hela året, man bestämmer själv värdet på tillbehör och lös egendom etc etc men framför allt så har dom inga åldersavdrags som alla andra har. Du får ut båtensförsäkringsvärde oavsett om den är 1 eller 50 år. Alla andra har värdeminskning beroende på ålder på utrustning, något få tänker på.

Ring deras Danska kontor dom är bra att prata med.

Alternativt är ju Alandia som är ett bolag på Åland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera att det finns en fara i att försäkra i utländska bolag. Vid en ev. tvist åker man normalt på att göra förhandlingarna i det lands domstol där bolaget har sitt säte! Med allt vad det kostar extra och vanligen med annan praxis/lagstiftning än svensk.

Pantaenius var ett typfall innan de öppnade konto i Sverige. Då åkte flera på synnerligen dyra processer i dansk domstol när bolaget motsatte sig att betala ut ersättning.

(Oceanis, se till att kolla detta, Pantaenius har numera svenskt kontor, försäkra genom dem! Eller kolla att du åtminstånde kan förhandla i svensk domstol enligt svensk lag. Alla bolag betalar ut båtens marknadsvärde (om du försäkrat för det) vid totalförlust, precis som Pantaenius. Skillnaden är att Pantaenius inte har ett generellt åldersavdrag för delskador, till skillnad från de flesta bolag. Bryter du en 20 år gammal mast får du en ny hos Pantaenius, punkt slut. Men t.ex Svenska Sjö har heller inga generella åldersavdrag, de bedömer från fall till fall. Och andra bolag kan göra undantag för ex. rigg om man kan visa att man regelbundet byter stag och vant)

Man skall nog fråga sig vad man egentligen vill vinna på att försäkra utomlands. Billigare är ju inte alltid bättre. Att ha kontoret och skadereglerare i ett annat land med vad det innebär i språkförbistringar, rättspraxis och konsumentskydd kan ju ha sina sidor...

Och vilka bolag folk rekommenderar har ju också sina sidor. Om man inte haft några skador är ju ett vittnesmål om att det fungerat bra inte av större värde. Det är sällan ett försäkringsbolag krånglar med att ta emot premieinbetalningarna...



Senast ändrad av Eilean | 29 september 2008 | 11:50



Senast ändrad av Eilean | 29 september 2008 | 11:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att tidigare hade Sportfiskarna ett avtal med ett tyskt försäkringsbolag och fick lägre premier. Men, det kunde bli problem att få ut någon ersättning.

Svenska bolag brukar vid ev mindre försummelser minska avdraget med ett antal %, beroende på hur grov försummelsen var.

Tyskarna hade bara en nivå, någon mindre försummelse från reglerna, ingen ersättning. Läste på webben om folk som hade drabbats av detta pga mindre försummelser.

Något att tänka på !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj tror ni att allt är hemskt så fort man kommer utanför Sverige. Tro inte att vi har det bästa för då tror ni fel. Om ni tar världens alla försäkringsbolag så hittar ni nog inte de bästa i Sverige. Vi har inte några speciella gräddfiler här inte.

Det gäller att läsa sina vilkor och och fatta beslut därefter. Jag gjorde en i mina ögon mycket nogrann jömförelse vid senaste båtbytet och de svenska bolagen hade en massa finstilt vilket inte förekom i andra utländska. Tex så innefattar min försäkring en besättningsförsäkring som täcker skador upp till 10 miljoner alternativt 3 miljoner per person om en olycka händer. Jag har en ansvarsförsäkring på 30 miljoner vilket ingen svensk försäkring har enligt de uppgifter jag fick från våra svenska bolag. Plus mycket annat....

Så personligen är jag övertygad om att det finns alternativ utanför detta land. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte min mening att göra dig upprörd, Oceanis.

Jag har själv haft försäkrat i såväl Pantaenius som Ålandia. Men valde bort P. då det visade sig att vid en ev. tvist var det domstolen i Skive, Danmark som gällde, inte en svensk. Men detta kan mycket väl vara ändrat nu.

Det har publicerats en del mindre skojiga redogörelser av drabbade (OSK och SXK Medelhavsseglare har skrivit mycket i sina resp medlemsblad) kring just problemen med utländska bolag och svårigheten för försäkringstagaren med att hantera ev. tvister. Man har tvingats att anlita dyr juridisk hjälp på plats, betala för tolk, notarius publicus, resor och annat man normalt slipper om man kan förhandla hemma. Därmed inte sagt att utländska bolag generellt är på något vis sämre eller mindre välvilliga. Men tvister blir det ibland, oavsett om bolaget är svenskt eller utländskt

Det är inte första gången försäkringsbolag diskuteras på ett seglingsforum. Och alla gånger har diskussionens värde stupat på att det sällan, eller aldrig, lämnas några recensioner på bolag från dem som faktiskt råkat ut för skador. I alla fall inte mer komplicerade skador som kanske leder till en tvist mellan bolag och försäkrad. Utan de flesta, eller alla inlägg skrivs av nöjda och belåtna, skadefria premieinbetalare. Och generellt brukar premieinbetalaren vara mer nöjd ju lägre premien är...

Pantaenius är ett mycket professionellt bolag med i många avseenden förmånliga villkor. Men till ett pris. Och en hel del, som ex.vis åldersavdrag och ansvarsförsäkring går att förhandla med en del inhemska bolag. Man skall inte alltid ta för givet att det som står i villkoren inte är förhandlingsbart. Innan skadan skett...



Senast ändrad av Eilean | 01 oktober 2008 | 02:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv använt Pantenius för en båt i Tyskland men hade ingen skada så min erfarenhet med dom är minimal. En sak att se upp för kanske är att Tyskland har utbildningskrav för framfarande av båt. Se till att du uppfyller de krav som skrivs i försäkrings dokumentet.

Ett annat alternativ är Great Lakes i England. Hade min nuvarande båt försäkrad med dem täckandes Sverige, US och Bahamas. Igen inga skador så minimal erfarenhet.

Ett sista alterativ är att inte försäkra. De flesta jorden runt seglare kör oförsäkrat på grund av dyra försäkrings premier. Ett tips för att få ned premien är att göra en ordentlig begränsning vad försäkringen gäller för.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut inte upprörd Eilea Tyst

Kanske är det jag som är miljöskadad eftersom jag jobbat hela mitt liv med internationella affärer där vi har skrivit kontrakt i de mest omöjliga och möjliga länders lagar.

Stockholm har en ansedd och mycket bra skiljedomstol vilken ofta skrivs in som krav trots att man använder andra länders lag i kontraktet. Det gör ofta även bland utländska parter.

Jag håller med om att det naturligtvis kan vara en nackdel med språket men jag tror inte att man skall tro att ett skiljeförfarande går smidigt utan jurister i Sverige. Om man är i tvist så krävs det jurister även här.

Det jag vet är att när jag för 2 år sedan bad om att få pris för extra utanför det som var standard i ett svenskt bolag så kostade det. Jag fick offerter och försökte förhandla med de svenska bolagen. Priset för något som kunde jämföras med det jag kunde få hos Pantaenius blev mycket dyrare i svenskt bolag. Jag har provat länge och väl !!! Har du lyckats få till det så må jag gratulera.

Alla svenska inklusive Alandia hade högre pris i mitt fall och då skulle jag ändå få sämre skydd avseende ansvarsförsäkringen och för skadeförsäkring för personer ombord och tiden i sjön.

Vad gäller tyska bolag och krav på behörighet så tror jag inte detta är ett problem eftersom man anger hemmahamn vilket också står i försäkringspappren. Det är ju faktiskt nationaliteten på båten/skeppet som styr krav på behörigheter.

Ha en bra höst, nu seglar vi vidare minst en månsd till.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att det inte behövs jurister hemmavid. Men nog är det mycket enklare att hantera en tvist i Sverige. Det är nog ganska självklart.

Om du betvivar svårigheterna, försök få tag på artiklarna kring efterspelet för det svenska paret som gick under och hustrun drunknade utanför Marockos kust för 7-8 år sedan och hamnade i en tvist om ersättning med Pantaenius. Hugo Tiberg från SXK hjälpte till och skrev artiklarna. Inte kul.                                                                                          Och för två år sedan var det en svensk seglare som strandade på Balearerna och hade försäkrat i ett tyskt bolag. Han hamnade också i en rätt hopplös process där språkförbistringar och hans skyldighet att sköta förhandlingarna på tyska, i en tysk domstol gjorde att han i var tvungen att ge sig och godta en orimligt låg ersättning.

Och inte att förglömma - känner man sig felaktigt behandlad av ett försäkringsbolag kan man i vissa fall få hjälp av ARN. Men inte om det gäller utländska bolag.

Jag menar inte att man inte skall försäkra utomlands. Bara att man skall vara medveten om det kan finnas risker och svårigheter om man har otur. Du har uppenbarligen erfarenhet av affärsverksamhet utomlands och är formodligen väl rustad för eventuella svårigheter.     Men alla är inte det och jag tror tyvärr att många är mer intresserade av vad premien kostar än av tänka på konsekvenserna av en ev tvist.

Du var raljerade litet och var inne på svenskarnas övertro på allt svenskt - man kan vända på det och säga att många också har en tro att allt alltid fungerar som hemmavid, att man automatiskt har vårt skyddsnät, som konsumentskydd och rättshjälp oavsett vilka beslut man gör och var man befinner sig. Och krånglar det till sig finns ju alltid ambassaden och UD... Men verkligheten är inte sådan och det måste man inse.

Att förhandla om åldersavdraget för riggen på min 30 år gamla båt kostade mig ingenting. Det räckte med att jag visade att jag bytt vant och stag - då nollställdes åldersavdragsklockan  för den stående riggen. Att utöka ansvarsförsäkringen till € 3M (krav i vissa länder och kanaler) kostade mig någon hundralapp.

Men om Pantaenius numera säljer sina försäkringar genom ett svenskt bolag och därmed har sätet i Sverige kommer jag att begära in en offert från dem, De har en liberal syn på vintersegling och förvaring i vattnet vintertid som inget svenskt bolag kan matcha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När jag köpte en segelbåt i Tyskland ringde jag helt enkelt till Länsförsäkringar som jag haft tidigare.

Dom placerade helt enkelt båten i sitt internationella bolag. Funkade bra. Säkert inte det billigaste sättet men båten blev ju försäkrad utan krångel iallafall. 

 

Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...