Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
bompaholm

Skador på båt-Hur illa & Vad kommer det kosta?

Rekommendera Poster

Hej

Tittar på att köpa en ny större segelbåt 40 fotare.
Den är från 2004 och har en Yanmar motor.

Nu har jag besiktat båten noga och har en del frågor till experterna här på forumet.

Motorn har rostskador ovanpå enligt bilderna. På topplocket väl?
Hur illa är det?
Motorn är bara körd 400 timmar så det verkar grymt konstigt att det skulle vara rost men ser ut så.. Se gärna bifogade bilder.

 

Vad kan man göra?
Vad kommer det kosta att laga?

Utöver det har båten tidigare varit på grund men lagats på seriöst varv.
Nu hittade jag en spricka 40 cm lång där det ser ut som laminatet släppt.

Vad kommer det kosta att åtgärda?

 

post-1945-1394235628,6754_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostskador utanpå motorn är inte så allvarliga. men hur ser den ut inuti? Är den sjövattenkyld? Har någon kollat avgasknäet där sjövatten sprutar in för att kyla avgaserna?

Om du tänker lägga en mindre förmögenhet på en hyfsat ny och fräsch 40-fotare så skulle jag spendera några tusen på en proffsbesiktning. Inte en 100% garanti för överraskningar men ett par nyktra ögon som har sett båtar förr känns bra.

I nuvarande konjukturläge borde det inte vara rusning efter båtar. Har säljaren så bråttom att han inte hinner vänta på en besiktning; sikta på en annan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa båt är ett hantverk. Det finns alltid en båt till. En tre år gammal båt med sprickor och rost.....

Gå vidare och titta på fler... om han inte vräker bort den förståss...men å andra sidan - då finns det ju verkligen skäl att undra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en spricka??

Det ser mer ut som man målat ut topcoat på träinredningen och att det släppt därifrån. Det blir så ibland om man lägger topcoat på lackerat trä. Det har bara inte fått fäste och är i såfall inget problem i sig.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina bilder på motorn är så dåliga att man inte ser det du menar är rost. Har du några som är tydligare ?

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rost på stål är naturligt. Saltvatten får stål att rosta på några dagar. Salt fuktig luft tar lite längre tid.

Kan du se orsaken till att vatten hamnat på motorn. Kanske en läcka som sprutar på den?

Troligen räcker det att täta läckaget.

Vill du ha just denna båt gör en lista på alla punkter du hittar. Varje punkt ger dig prutpoäng. Bäst på att hitta såna punkter är en besiktingsman. Du kan tjäna in hans/hennes debitering med det lägre priset du kan åstadkomma, men framförallt har du en båt du vet mer om. Möjligen känner du dig också lite säkrare att det var rätt båt du köpte. Eller inte.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att 400 timmar är inte bara, det är ganska lång tid eller ca 3200 NM på 4 säsonger. (på en segelbåt) Har dom seglat alls med båten?

Att du finner rost på motorn behöver inte betyda att motorn är dålig men jag håller med föregående inlägg. Anlita en besiktningsman om du inte är 100% säker på vad du gör. (efter som du undrar om det är topplocket så känns det som om motorer inte är din huvudsysselsättning så det är nog väl använda pengar).

Vad det kostar att laga. Om det är lite rost från fuktig miljö. Lite färg 50 kr. Är det skador i motorn så kostar en ny motor ca 120 000 instalerad. (men det har jag svårt att tänka mig skulle vara fallet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att 400 timmar är inte bara, det är ganska lång tid eller ca 3200 NM på 4 säsonger. (på en segelbåt) Har dom seglat alls med båten?

Allting är väl relativt !!! 400 timmar för en servad dieselmotor är lite. Sen beror det väl på hur mycket man är ute med båten, själv har jag till dags dato i år gjort 1700-1800 NM med min segelbåt. Och där finns en hel del motorgång i detta, beror på var och hur man seglar.

Enbart skärgårdssegling med mys i naturhamn så kanske det blir lite mindre motorgång men om du har bestämda mål och håller dig i områden med mindre möjlighet till naturhamnar och där du måste nå vanliga hamnar så kan det bli tvunget att gå för motor en del också.

Bara en liten kommentar ! I övrigt håller jag med, lite rost på metaldelar behöver inte betyda så mycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöver det har båten tidigare varit på grund men lagats på seriöst varv.
Nu hittade jag en spricka 40 cm lång där det ser ut som laminatet släppt.

Normalt skall det finna en tvåårig garanti på reparationer som ett varv gör. Om sprickan kan anses ha ett samband med reparationen och det gått mindre än 2 år så be ägaren att reklamera reparationen. Och om sprickan kan anses ha med grundstötningen att göra visar det bara att varvet knappas kan kallas seriöst....

Om varvet är seriöst skall de ha dokumentation över exakt vad de lagade, och där skall det finnas bilder på hur mycket de slipade bort innan de återplastade skadan (sen är det för sent att få nån som helst klarhet i reparationskvaliteten.)

Skulle du vilja köpa denna båt så rekommenderar jag att du dessförinnan påvisar skadan och dess reparation till ditt försäkringsbolag, och begär skriftligt på att de accepterar reparationen så att de inte kan komma tillbaka om du har gått på grund och hävda att försäkringen inte gäller på gund av dålig reparation tidigare. Jodå, det är inte ovanligt att så sker, läs i dina försäkringsvillkor får du se.

Om motorn är såpass rostig utvändigt kan det tyda på att skadan som reparerats ledde till att motorn (och annat lågt liggande i båten) dränktes helt eller delvis (i motorns fall sprayas hela motorrummet av havsvatten om man kör den med vattennivå över remskiva-svänghjul)

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man kan köra mycket motor, men att motorn bara gått 400 timmar är inte så lite som det låter. Sen går man mer eller mindre. Jag seglar ca 1500 NM per år men min motortid är långt under 100 timmar per år.

Vad jag menar är att argumentet att motorn Bara gått 400 timmar är en sälj floskel. Det låter väldit lite om man inte har koll men är inte speciellt lite utan kanske ganska normalt. Inget argument för att välja just den båten!!

Jag pratade med några på Volvo penta som tycket att de 850 timmarna på 13 år, som min motor gått, var helt normalt.

Nu havererade motorn i sommar pga frostpluggar som rostde sönder innifrån. Så nu börjar jag om på timräkningen med ny motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte ta debatt för allt är ju som jag sa relativt. Jag har i år 80-90 timmar på 1800NM och tycker det är normalt.

Men jag har aldrig förstått rädslan som många segelbåtsägare har för att motorn skall ha gått mycket. Menar inte att du har det men man hör ofta konstiga förklaringar om timmar på motorn.

Om du menar att dina 850 timmar på gamla motorn var normalt och vad den skulle orka med innan bytet så låter det lite.

En modern dieselmotor i en segelbåt borde väl inte vara sämre än en diesel i en lastmaskin, traktor eller bil. priset är ju detsamma Cool

850 timmar i ett fordon som kör med en snittfart på 50 km/h ger 42500km eller 4250mil. Det skulle nog betecknas som rent sagt uselt i fordonsvärlden om detta var en normal livslängd. Så jag tror nog att vi kan kräma ur mycket mer än vad vi tror.

Eller.......????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lastmaskin går 8-14 timmar per dag året runt! Vissa körs i skift upp mot 20 timmar per dygn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

nu var det inte motortimmar tråden handlade om men jag menar att 400 timmar inte är onormalt lite på 3-4 år som man kan uppfattning om i frågan. Sen slits en marinmotor fortare än en bilmotor då den får jobbar/belastas på ett annat sätt.

Och nej min gamla motor var inte utsliten utan det var landstömmen som tog den. (galvanisk korrosion som åt upp frostpluggarna innifrån och därför inget larm på hög vatten temp. Inget vatten att mäta på då det rann ut under natten.

Och sist jag seglar mycket för att det är det jag gillar, inte för att spara motorn. Men nu är det ju snart slut för i år, tyvärr.... 2 helger kvar.

Ha det bra, 

J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är sant... men det har faktiskt blivit lite avigt sedan det senaste inlägget ligger högst upp...

Tog upp i dag...konstigt nog känns det bra med ett avslut. Nu börjar nedräkningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...