Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
politby

Ankarspel - Lewmar vs South Pacific

Rekommendera Poster

Jag är just på väg att köpa ett vertikalt ankarspel. Jag har kommit till en punkt där jag ska välja mellan Lewmar V700 och South Pacific VA-600.

Lewmar är mycket dyrare och frågan är om det är värt merkostnaden. Är det någon som har erfarenhet av South Pacific-ankarspelen (australiensiskt företag men spelen är, tror jag, tillverkade i Kina).

Eller finns det någon annan bra rekommendation? Anchorlift har jag tittat på men hört en del negativt om...

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har ingen erfarenhet av South Pacific, dock hörde jag mig ang funktion osv, pga av bra priser på dem. Valde dock ett Lewmar ändå i slutändan och är än så länge jättenöjd!

Mvh

/Persk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag instalerade ett South Pacific 800F i aktern på min båt med 50m multiplate lina. Har funkat helt felfritt i två säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, efter mycket funderande blev det till slut ett 800F här också. Det blir visserligen en lite större klump fram på fördäck men jag tror ändå att frifall är en bra funktion att ha.

Jag upptäckte också i dag att min båt har kablar till ankarspel fördragna från fabriken, hurra! Skönt att slippa hålla på och borra hål och dra kablar, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är ganska säker på att du blir nöjd med ditt köp! Frifall är underbart att ha!

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni som har South Pacific horisontella spel: Hur utlöser man frifallsfunktionen? Ett tryck på nedåtknappen så åker ankaret iväg?

Jag har beställt ett paket från loggin.se som innehåller en handkontroll med 5 m sladd. Någon som har den, och i så fall hur har ni installerat den? Jag funderar på att sätta en kontakt i skottet vid förarplatsen där man kan plugga in den vid behov. I 9 fall av 10 kommer jag att styra spelet från den vanliga upp/nedknappen

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

På mitt Lewmar håller man ned knappen ca 1-2 sek så kopplas hjulet ur och ankaret droppas i plurret.

Jag skulle rekommendera att skaffa en helt trådlös dosa som du kan ha i fickan ist för den med sladd, mycket smidigare och du kan manövrera spelet varifrån du än är med låång räckvidd.

Mvh

Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...