Mainship 2 Postad 25 September , 2008 Jag undrar varför bränslesnåla båtar inte är mera populära. För att ta ett exempel, en bekant har en Storebro 34 Baltic, och han hävdar att han kan antingen köra i 6 knop till 1l/dist eller 18 knop till 4l/dist men båten går inte bra inom 6-18 knop. Inget ont om Storebro, bara ett exempel. Jag är förvånand att inte fler tycker att 6 knop är för långsamt och 4l/dist är för dyrt. Min båt av motsvarande storlek är av halvplanande typ med vasst förskepp och platt akter och går utmärkt (helt plant) i alla farter upp till 17 knop. I 12 knop drar den 1.75l/dist. Min är 20 år gammal och jag är säker på med dagens teknologi kan detta avsevärt förbättras. Jag är förvånad att inte denna båttyp är mer populär. För 20 år sedan fanns det liknande båtar som t.ex. Nimbus 3000T (lite mindre) men om man tittar till nyproduktion finns det i stort sett inga större halvplanande båtar, låt oss säga över 9 meter. Förvånand att det inte finns någon marknad för en sådan båt men kanske en möjlighet för någon båttillverkare. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 25 September , 2008 Den största anledningen tror jag är att komforten brukar bli lidande med den konstruktionen, dvs platt akter. Varje våg slutar med ett magplask och har man cashat för en Storebro 34 fotare vill man inte studsa runt som i en gummijolle. Vill man åka lite fortare utan att båten gräver ned sig och ändå snålt är det lång snipa som gäller. Plattbottnade båtar är precis som du säger absolut inga storsäljare. Jag kan på sätt och vis förstå varför. Det ska ju vara njutningsfullt att vara ute på sjön, syftet kan inte bara vara att spara bränsle, för då kan man ju lika gärna ligga kvar i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 25 September , 2008 Med platt botten så gräver inte aktern ner sig varpå båten för skär genom vågorna även vid 15-20 knop. med v-botten gräver aktern ner sig och vågorna skär längre akter ut. Är själv inne på att köpa en Mainship 36 double cabin 87-89. Stora utrymmen för dess storlek. Inga kapell och man kan änvända båten året runt. Svårt o sälja den man har i nuläget bara.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 25 September , 2008 Denna båt (Mainship 34) har en extremt smalt och djupt förskepp (se bild). Tänk dej en Petterson båt fast bred och med vassa slag. Eftersom fören inte kommer upp i farter runt 10-15 knop går den mycket mjukt i sjön, betydligt mjukare än t.ex. en Storebro 34. Skrovformen kommer från hummerfiskebåtarna i Maine USA, och jag har aldrig sett denna skrovform från en Nordisk tillverkare. Mainship 34 blev oerhört populär i USA i slutet på 70-talet vid dåvarande bränslekris. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 25 September , 2008 Jag vill nog hävda att de flesta större motorbåtar, undantaget sniptyper, som säljs idag är halvplanande. För att kunna komma upp i de marschfarter som ofta efterfrågas är de breda i aktern o plattgattade. Höga effekter krävs för att få upp t.ex. en 35 fots flybridgebåt av denna typ i en marschfart på kanske 17-22 knop, men planar gör den inte. /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 26 September , 2008 OK, låt oss gå till teorin, från England naturligtvis. S=P*L S är Speed i knop. L är roten av vettenlinjelängden i foot. P är en faktor. För deplacement fart är P mellan 0-1.34, för en halvplanande är P mellan 1.45-3, planande är P större än 3. Om vi tar exemplet av en 34 foots motorbåt med 30 foots vattenlinjelängd blir resultatet följande. Deplacement fart är 0-7.4 knop. Halvplanande 8-16 knop, Planande över 16 knop. Skrovmotståndet i deplacement fart är mestadels friktion som är proportioneligt till ytan i vattnet. Snipa med spetsig akter är bra med mindre våt yta. För halvplanande i skrovmotståndet mestadels propotionellt till vågverkets storlek. Platta ytor är bra då framförallt akten inte sjunker ned och bildar stor våg. I planande farter är skrovmotsåndet mestadels friktion och propotioneligt till våta ytan. V-form är bra då när skrovet lyfts upp ur vattnet minskas våta ytan. Storebro, Nimbus, Nordwest, Princess, etc är alla planande skrov med v-form och i 34 foot storlek kan köras i under 7 knop eller till hög bränsleförbrukning över 16 knop. Det finns inga Nordiska nyproducerade halvplanande båtar som kan effektivt och komfortabelt köras i 8-16 knop till än betydligt lägre bränsleförbrukning och kan tilläggas med mindre vågverk som stör alla seglare !!! Detta är för mej förvånande. Är det bara jag som tycker 8-16 knop är lagom och vill ha en bränsleförbrukning under 2l/dist för en båt i 34 foot klassen. Här är en bild på en modern läcker Pearson 33 foots halvplanande båt från USA. Lite lik en Petterson båt i skrovet, fast bredare. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 September , 2008 Jag har aldrig förstått att man ska ha sån brådska på sjön. Själv tycker jag det är trevligt med en längre tur, dvs en tur där man är en längre tid på havet. Med snabba båtar som drar mycket bränsle är man rätt kort stund på sjön. Inte kommer man så lång heller innan tanken eller plånboken är tömd. Så trots att båten går hiskeligt fort kommer båten sällan längre än några hundra M på semesterturen. Det blir mycket dödtid i hamn. Fram för snipiga båtar som är lättdrivna och med en fjärdedel i förbrukning. Lägre ljudnivå och mjuk gång ger bättre komfort och skönare liv på sjön. Inte bara vid bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 26 September , 2008 Det skulle inte vara nån större grej att ersätta mast och köl på denna Performace 35 med större bränlestank och en mera motorbåtslik överbyggnad. Här är den i full fart med en 50 hk motor.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 26 September , 2008 Jag håller med dig Forgus, jag tror att jag puttrar 90-95 % av tiden vi är på sjön, ändå är det skönt att ha lite fartresurser på båten då man av någon anledning behöver komma i hamn snabbt- man behöver ju inte köra i 20-25 knop(eller ännu fortare) bara för att man KAN göra det. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 September , 2008 Den här sommaren har jag sett fler puttrande motorbåtar. Fler och fler som trivs på sjön. Härligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
politby 1 Postad 28 September , 2008 I dag borde jag definitivt ha puttrat. Sista åkturen för året, en liten sväng runt Vaxholm innan färden mot upptagningsbryggan, och vid Kodjupet kommer Kustbevakningen och bordar och lämnar över ett inbetalningskort på 1500:- Passerade 8-knopsskylten i 18 knop och där låg de och lurade. Första gången under ett liv på sjön som jag sett en kustbevakningsbåt... Men de blev rätt spaka när vi påtalade att de faktiskt klev ombord i vår båt utan att fråga först - de gick bara upp långsides och en av stridsnissarna klev in på badplattformen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser