Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
svalka

Täta insidan av länspumpshål? (Bild Finns)

Rekommendera Poster

Ska jag täta insidan av dessa två hål? Var av länspumpen sitter i det ena. Vatten sugsupp av distansmaterialet, som känns som riktigt blåt spånskiva. Eller ska jag låta det vara oskyddat så vattnet har någonstanns att ventileras om det väl skulle komma in?

(Vet att detta är en dubblet av inlägg. Det andra ligger i en tråd jag inte startat. Ett enkelt täta eller inte täta skulle verkligen uppskattas)

/Emil

Senast ändrad av svalka | 24 september 2008 | 21:07

post-10005120-1394235628,3051_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går att torka ur distansmaterialet med fläktar eller liknande så är det nog idé att täta när det väl är torrt, men jag skulle aldrig täta så länge det är blött innanför. Är det bara i dessa två hål du kommer åt distansmaterialet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inne på samma spår. Vill täta, men inte förens det är riktigt torrt. Finns inga fler ställen vatten skulle komma in i distansmaterialet, va jag vet om. Tänkte att fler med dubblet skrov borde ha pumpen mellan skroven, och hur vidare era hål också bara är upp borrade, utan att skydda distansmaterialet.

(Den runda skivan på bilden kom fram när jag med trasor torkade ur det vatten pumpen inte fick fram. Då slog det mig att hålen kanske är gjorda av tidigare ägare och inte är orginal)

Senast ändrad av svalka | 24 september 2008 | 22:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Täta i hålet mot distansmaterialet med gelcote eller Sika så fukt får svårare att ta sig in. Om det inte är sämre för hållfastheten skadar det inte med hål som ventilerar slutna utrymmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fukt får svårare att ta sig in? Han har ju redan problem med att det är blött därimellan...

Själva kärnpunkten i detta är väl hur han ska förhålla sig till att det redan är blött, enligt ovanstående inlägg så låter det som att han inte behöver torka ur det, men då skulle man ju vilja veta om det finns fördelar med det... I mina öron låter det inte bra att stänga in vätan genom att bara täta utan att torka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojdå jag missade det våta!

Då kan det snarare passa att borra fler hål snarare.

Men jag skulle tro att du inte är ensam. Tätt inneslutna distansmaterial finns i de flesta båtar. Det är nog nåt man får leva med och hoppas det torkar ut. Det verkar dessvärre fukta till sig mer än vad som dunstar ut genom den rätt täta plasten.

Kanske modellen är att ha ett antal andningshål på områden som inte ligger under vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va bra! I vår, när båten torkat ur ordentligt kommer jag täta runt hålen. Kanske borrar upp ett nytt hål längre fram.

Tack Tack 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...