Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
bslask

Frågor angående kall vinterförvaring

Rekommendera Poster

Säkert diskuterats tidigare, men jag har inte lyckats hitta lämplig tråd (länka gärna)

Har köpt en Bayliner 2052 DC, och skall nu vinterförvara den i en kall stor 'maskinhall'.

Ska jag:

*Täcka hela båten med presenning för att skydda mot damm?

*Ha kapellet på eller av?

*Låta dynorna ligga kvar i ruffen?

*Använda torrboll - i Ruffen? Under kappellet om jag behåller det på?

Andra bra tips eller 'att tänka på'?

Tack på förhand!

Senast ändrad av bslask | 24 september 2008 | 19:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har båten i en kall maskinhall. Där inne finns det duvor så jag täcker båten för att slippa fågelskit. Jag har en styrpulpet så jag behöver bara ta hem dynorna så att dom har möjlighet att torka ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plocka alltid ur dynorna ur båten och lägg dom torrt.

Du har igen detta under många år framåt.

bobban 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i exakt samma situation, på söndag ska min 26-fots midkabinbåt upp och in i en stor kallhall med typ packat stenmjöl som golv.

Min plan är att:

1. Ta ut alla dynor och andra textilier som är löstagbara, ta hem och förvara inomhus,
  2. Stänga alla ventiler och luckor och dörren till ruffen,
  3. Lämna kylskåps- och toalettdörrar öppna,
  4. 1 st Mega-Torrboll i förruffen,
  5. 1 st Mega-Torrboll i motorutrymmet, med stängd lucka,
  6. 1 st Mega-Torrboll i midkabinen,
  7. Täcka över soffor och stolar i sittbrunnen med fiberduk - den släpper igenom fukt men skyddar mot smuts och damm.
  8. Lämna kvar kapellet men lämna öppet för ventilation, så att det skyddar mot damm.

Mig veterligt inga råttor med vingar i den här hallen så guano är jag inte orolig för. I mitt fall har jag full tillgång till hallen under vintern så det är enkelt att byta torrbollar, torka ur, osv.

Jag tror inte att en torrboll under kapellet gör så stor nytta eftersom den kommer att absorbera fukt från hela hallen (ett kapell är knappast fukttätt).

/P-O

Senast ändrad av politby | 25 september 2008 | 14:02

Senast ändrad av politby | 25 september 2008 | 14:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort stegar och liknande från båten också så slipper du råttor utan vingar i båten.
Glöm inte att vinterkonservera motorn!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dom bra tipsen, låter som att torrboll är något som bör införskaffas.

Iden med fiberduk låter också bra istället för presseningen!

Bör jag behandla stolarna (som är nån sorts fusk-skinn antar jag) i sittbrunnen med något lämpligt medel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färglös Armor All. Finns på alla bensinmackar. Bra till alla plast- och gummiytor.

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min instruktionsbok står det uttryckligen att man INTE ska använda Armor All till dynorna.

Jag vet inte om medlet från dem innehåller nåt speciellt men det är just Armor All som är namngiven...

/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumt.

Jag har använt Armor All på båtdynor i rätt många år och det har varit kanonbra som skydd över vintern.

Vilken båttyp har du? Låter som om de har överenskommelse® med andra kemikalietillverkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv en 2052 , och jag tar alltid bort kappellet från båten för att slippa mögel på det.Gjorde inte det första året, utan bara öppnade upp på några ställen av kappellet vilket jag fick senare ångra.Luften cirkulerar inte tillräckligt inomhus för detta ska funka.(Båten stod i en lada).Skyluckan öppnar jag lite grann dock bara nån mm. Dynorna har jag kvar dock lägger jag dom så att det kan komma luft under dom.Och dörrarna är öppna när jag ställer en stor torrboll mitt i båten.

Jag tar en vanlig mindre pressening över det öppna utrymmet,sen har jag en större över hela båten dock hängandes över en lina i taket så det blir som ett V upp och ner

Efter att ha vinter konserverat motorn spayar jag alltid skyddsolja på motorn för att slippa den rostar på vintern.

mvh Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...