adec540 0 Postad 24 September , 2008 Är det någon som vet vad som händer med en dieselmotor som fortsätter att köras efter att den blivit för varm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 24 September , 2008 Den går sönder och stannar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adec540 0 Postad 24 September , 2008 Ok, Jag hörde av en annan att den inte går sönder. Att den stannar men att den fungerar igen när den har svalnat. Antar att topplockspackningen ryker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jeeper 0 Postad 24 September , 2008 Hej! Jag hade en Albin 25:a för dryga 10år sedan, då impellern gav sig och motorn värmenöp så kunde jag starta upp efter att motorn svalnat (AD 21) Men det var väl bara tur att inget rasade, så vem vet du kanske har turen på din sida också. m.v.h Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 25 September , 2008 Tur eller inte, är det en motor med topplock i alumininum blir det garanterat skevt, annars finns stor risk till fodersättning, skurna vev/ramlager pga tunn het olja, kolvringar, ja allt egentligen mår inte bra av att gå för varmt , en värmenypt motor blir aldrig vad han ha varit igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 September , 2008 För mig betyger en värmenypt motor att kolven fastnat mot cylinderväggen pga att den expanderat så mycket att spelet mellan kolv och cylinder försvunnit. För varm tolkar jag att motorn fått en blocktemp över vattnets kokpunkt. Ifall det var kolvens nedre del som blivit för varm (ofta pga otillräcklig kylning) så kan man klara sig ganska bra. Det behöver inte bli mer än lite tunna repor i cylinderväggarna. Vilket medför något längre komp. Om motorn nypt uppe vid kolvringarna blir skadorna oftast betydligt större pga att kolvringarna fastnat/gått av och kovlringsspåren deformerats. Vilket i sin tur för med sig ordentliga repor i cylingerväggarna. Ifall oljan blivit så varm att denna kokar så bryts oljefilmen och motons glidytor ta stryk. Har man oturen att ha ex en aluminiumtopp lär denna bli skev och topplockspackningen har sett sina bästa dagar. Såsom tidigare redan påtalats, lär motorn inte bli vad denna tidigar varit. Ifall den rasar idag eller imorgon låter jag vara osagt men ett är säkert och det är att motorn inte är att lita på förrän man gjort en ordentligt besiktning av denna. Någon kan ha tur medan de flesta inte har detta och förr eller senare inte får ingång sina motorer. sorry/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 25 September , 2008 Om man fortsätter att starta och köra med en motor som NYPT så har man inte mycket under håret. Man måste naturligtvis förhindra att motorn får för dålig kylning fortsättningsvis om man nu MÅSTE köra mer med den. Orsaken måste klarläggas och åtgärdas. När kolven utvidgats av för mycket värme så fastnar en i cylindern och försöker dra den med sig upp mot topplocket och på så sätt deformera locket och bultarna, varefter vatten läcker in i cylindrarna. Gör inte skadan värre och reparationskostnaderna högre än nödvändigt, det blit tillräckligt många tusenlappar ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser