Amfibien 0 Postad 24 September , 2008 Hej! Jag är ny, faktiskt inte ännu ens båtägare ännu - men vi kikar på en snipa Fjord 20 som vi ska besöka på söndag. Har tittat på en del båtar nu under hösten, och fått en liten, men ändå viss, uppfattning om utrustning på båtar och vad vi kan tänkas behöva. Vår lilla familj på ett och kanske snart 2 barn har tänkt oss att puttra runt på västkusten, mest helgövernattningar men även kanske 1-2 veckors semester under sommaren. JA, jag går förarintygskurs . Tänkte även hinna med en meka-kurs för motorer innan nästa säsong. Denna Fjord-snipa som vi kikar på har ett origo-kök, inget annat. Allt annat är fint och fräscht och välskött, och det skulle finnas en plats för ett litet pentry. Min fråga är - kan man bygga ett själv om man är normalhändig? Är det svårt? Vad kan det kosta, om man tex anlitar en snickare? MVH Amfibien Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 24 September , 2008 Hej! 4 personer 1-2 veckor i en 20fots båt?! låter fruktansvärt trångt måste ja säga. Tror inte du vill höra detta men ja säger de iallafal : Änvänd origo köket under nästa säsong för du kommer upptäcka att för att ha semester med två små ombord så behöver du en större båt. tänk bara om de regnar tre dagar i streck! Men om du vill bygga trots allt så är de klart att du fixar de, bara man är noggran och tar lång tid på sig att mäta är att veta kostnaden behöver inte heller bli så dyr. Ja antar att du vill bygga in origo köket? Köp en snygg rostfri bunke i lämplig storlek och borra små hål i botten och vips har du en snygg och billig vask. pump etc går ju att köpa billigt på tex biltema. anlita en snickare ska du inte göra, då är halva nöjet förstört -Wow vilket snyggt pentry - Tack, Har byggt de själv Ha de bra och lycka till. Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 24 September , 2008 Hej Tomas! Trångt säger du - men jag är ju uppvuxen i husvagn vettu . Nä, skämt åsido så hade det ju varit fint med en något större snipa, men vi tänkte som så att eftersom vi är nybörjare är det mera lättmanövrerat med en mindre båt. Ekonomin är också en begränsande faktor. Ett barn finns det bara än så länge, när det finns 2 kanske vi kan skaffa något större, om vi nu ska bli båtfolk. Hade precis som du nämner tänkt något enkare, som att bygga in origo-köket och lägga i en metallho. Enklare färskvattenstank med pump vore smidigt. Men med avloppshål hon så måste det väl leda någonstans? Hur fixar man avlopp, eller är det enkare att hysta ut det i sjön direkt? Hittade ett grymt ambitiöst pentry-projekt här http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten/11147-projekt-pentry-6.html som gav inspiration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 24 September , 2008 Hallå! Måste bara börja med att skicka denna länken till dig: http://www.blocket.se/vi/18042012.htm?ca=16_s MUMS!!!! Men till snickeriet. Avloppet dra du gevetvis bara rätt ut. gör ett hål och sätt en genomföring, sätt på en slang och koppla till din nya fina vask och vips så har du ett avlopp. När de gäller färskvatten tank så ska du se till så att de blir en rostfri behållare för plast dunk smakar skit. ett bra tips när de gäller svetning av tank (om du inte kan tigga) är att du går till ett gjymnasium som har industriutbildning tar med dig den rostfria plåt som du köpt i din närhet,en ritning på tanken samt en tårta så fixar eleverna de åt dig . sen är de bara att fixa en massa gammla kartonger och börja göra mallar av hur pentryt ska se ut, köpa matrial, såga ut limma/skruva fast allt, köpa snyga kantlister, betsa och fernissa. (vad lätt de låt ) Ha de bra Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 24 September , 2008 Är bara tvungen http://www.blocket.se/vi/18192991.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/18207297.htm?ca=7_s http://www.blocket.se/vi/17774865.htm?ca=7_s Kolla verkligen in Catalin M22 verkar vara en fruktanvärt rymlig båt Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 24 September , 2008 Kika runt lite i min blogg. byggde om kök, inte klart än men ska ta tag i det nu i vinter. Jag köpte en Albin 25 som första båt, renoveringsobjekt och har gjort allt själv med lite hjälp. Bloggen är inte uppdaterad på ett tag men den kommer igång i höst igen. Jag har kört styrpulpet innan ( min fars) så det var nervöst första gången vi skulle ut, man lär sig fruktansvärt fort, och efter en säsong klämmer jag in båten på dom flesta ställen utan missöden. Fega inte utan fendra bara på och se till att ni är 2 så att en kan hålla i från bryggor och båtar vid intillläggning. Efter några gånger kommer du behärska båten själv vid gynsamma förhållanden åtminstånde. Våt båt är 7,6 meter lång och vi funderar redan på större båt, troligtvis 2010. Vi är 2 barn 2 vuxna. Saker man bör ha för att det ska vara trevligt att vara ute längre tid är Toa, riktigt kök med färskvatten samt bäddar så vi föräldrar kan sova själva utan att ha barn sparkande på en. Vet att många inte förstår varför man behöver Toa men det är inte lätt att få en 5åring att göra 2an bland klippor och buskar. Länken finns nedan i min sign Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser