Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Sakkunnig

Koppla till extern tank till liten utombordare

Rekommendera Poster

Hej alla mekarglada!

Jag har en liten fundering på att förse min lilla trollingmotor, som ursprungligen har en inbyggd tank, med en soppamatning från en extern trycktank. Helt enkelt för att erhålla längre gångtid.

Min fundering är alltså hur man ska gå till väga. Går det på något smidigt sätt?

Motorn är en gammal Yamaha på 3,5 hk utan en kopplingsnippel för extern bensinmatning.

Finns det någon här som har genomfört en liknande operation med framgång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är den fasta tanken kopplad till bränslesystemet? Är det med en slang i botten, borde väl rimligtvis den slangstumpen kunna bytas ut mot en längre slang i samma dimension, som du sedan drar ut genom kåpan genom lämpligt placerat (uppborrat?) hål och fäster vid en slangkoppling.

Edtit: jag stavar som en kratta.

Senast ändrad av Suckan | 24 september 2008 | 13:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den inbyggda tanken sitter så att säga ovanör förgasaren varpå soppan sipprar ner till förgasaren. Den motorn har väl ingen bensinpump gissar jag. Om jag kopplar som du säger så kommer den externa trycktanken befinna sig nedanför själva motorn. Kommer motorn orka suga upp soppan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog försett locket på motorns inbyggda tank med en anslutning för trycktanken och på så sätt utnyttjat det befintliga bränslesystemet. Dvs den externa trycktanken förser den inbyggda med bränsle.

Jag tror det skulle funka, men är kanske inte världens mest eleganta lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle sätta en koppling på din fasta tank. Borra ett hål, sätt fast en ventil med avstängningsfunktion. Sätt sen en vanlig trycktanksslang och dra den till tanken på din 3,5-hästare, antingen med ett nytt lock till tanken, eller borra ett hål och sätt fast en ventil på toppen. Då kan du bara öppna ventilen på stora fasta tanken och pumpa på blåsan för att fylla på bensin till din lilla 3,5 hästare. Enkelt och lätt att du slipper krångla med den befintliga bensinmatningen och även en extern trycktank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte göra så som beskrivs ovan,om det inte finns ansl,för ext. tank finns ingen pump,isåfall får du sitta o pumpa på blåsan vilket inte är så lattjo om man är ensamFlört,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han ska ju bara pumpa för att fylla upp tanken på motorn, inte sitta och pumpa konstant hela tiden. Det är ju inte särskilt jobbigt då det inte tar alltför lång tid att fylla ett par liter med en vanlig pumpblåsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har samma fundering som trådskaparen: sakkunnig. Hur gick det?

Någon annan som ev. kan bidra med lite mer infooch fakta kring denna fråga?

mvh Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...