sethakan 0 Postad 24 September , 2008 Det känns som det borde stå i forumet men hittar det inte. Jag har seriekopplade batterier, när dom står på underhållsladdning är det ena batteriet på 14,25 volt och det andra 13,4 volt. Totalt 27,65 volt med min C-tec laddare. Jag trodde inte att åldern på batterierna hade så stor betydelse när man seriekopplade men det verkar så. Är det någon som kan ge mig en lektion? Finns det något som kan fördela strömmen över seriekopplade batterier, man vill ju inte att det skall koka sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 24 September , 2008 Har du provat och ladda batterierna en och en? Vad blir spänningen då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 24 September , 2008 Nej det har jag inte, jag har ingen 12v laddare men det borde ju va lätt att få låna. Jag tror nog att det blir samma på bägge för det bestämmer väl laddaren, fast det ena kanske går lite fortare att ladda upp. tacksam för fler svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2008 Det är väl den gamla sanningen att man inte ska blanda batterier med olika ålder. Nej, vad jag vet så går det inte att fördela strömmen, eftersom det är exakt samma ström som går igenom hela batteristacken. Men ett av batterierna tar laddning långsammare än det andra. Funderingar: 1) Har du ett verkligt problem? If it ain't broken, don't fix it som amerikanerna säger. Dvs om inte batteriet med 14.25 V kokar (bubblar nere i cellerna) och batterierna inte tar slut för fort för dig; låt det vara. Billigaste lösningen. Batterier går inte sönder plötsligt eller börjar brinna eller något sådant, de blir bara sämre och sämre tills man tröttnar på att strömmen tar slut för fort och köper nya. Mer en plånboksfråga. 2) Köpa nya batterier. Dyrt, men kanske dags om de varit med mer än...säg 5-7 säsonger. Bör byta båda samtidigt så de startar på samma nivå. 3) Ladda ett batteri i taget. Eller åtminstone låna en 12V laddare och prova det. Det kan fortfarande vara så att ett batteri är slut och inte vill ändå. Då blir det punkt 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 24 September , 2008 1)Batterierna är två seriekopplade 170ah batterier som enligt min mening tar slut för fort. Bubblar gör det alltid när jag laddar, mer eller mindre. Det är en plånboksfråga, jag betalde 900 (billigt!) för ett 170ah batteri och kan köpa två nya men tycker det är sura pengar, vill att batterierna skall må bra. 2) Det gamla batteriet är 2år och det nya köpte jag i juni. Det är det nya som ligger på den höga volten (jag trodde det skulle vara tvärt om). 3) Jag har gjort det innan men kan testa det igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 24 September , 2008 Stämmer att det skall bubbla när batt tar emot laddning .ladarren skall ge dessa ca 14v.mät spänningen på batt. med laddaren bortkoplad så skall du få ett värde på ngt over 12v kommer inte ihåg ev.upp till12.7. bäst är att kolla med en syraprovare skall visa 1,28 vid fulladdat,kostar ca 30 kr på biltema om du inte är allergisk mot dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 24 September , 2008 Om en 24V laddare laddar de två 12V batterina olika så borde det vara batteriernas inre resistans som är boven. Om resistansen är högre på det äldre batteriet så kommer laddspänningen vara mindre över de cellerna (U=IR). Vilket i sin tur kommer att ge en lägre späninng på hela batteriet. Hur man åtgärdar detta har jag ingen aning om, kanske inte ens behövs... Jag skulle kolla laddningen på det gamla batteriet med en 12V laddare, når den även där för låg spänning är det nog så batteriet är på väg till sopen. Och på din sista fråga. Strömmen går inte att fördela vid seriekoppling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 September , 2008 Om du vill få högre spänning på 13,4V-batteriet kan du koppla in en liten last på 14,25V-batteriet. Det verkar som 13,4V-batt. inte kommer upp som det borde. Eller så är det 14,25-batt. som ligger för högt. Prova med några mindre glödlampor, t.ex 5W, 10W osv och lägg över polerna på batteriet med den högsta spänningen. När du får ung. samma spänning på båda batterierna låter du den lampan sitta och kollar efter några timmar om det är stabilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2008 2) mja, att det nya batteriet ligger på högre spänning är nog så det är, då har det tagit åt sig laddning. I det gamla så tar inte laddströmmen utan går bort i värme. 2 år. Hm. Låter lite fort för att dra ner ett batteri. Har du slarvat lite och dragit ur under 11.7V, s k djupurladdning? Urladdade batterier är också känsliga för slag och stötar. Kör du ofta i sjö så att det slår hårt i båten? Batterier mår bäst av att vara toppladdade så mycket som möjligt. En länk med mycket bra (och mer professionella) funderingar är: http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/index.html En väldigt detaljerad (nästan akademisk avhandling beskrivning av bly-syra-batterier finns här: http://web.telia.com/~u40404287/ValjBatteri.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 25 September , 2008 När man läser i den ovanstående länken till avhandlingen om batterier kan man läsa följande: Spänningen vid bulk- och acceptansladdning ligger på 14,34 volt och underhållsspänningen på 13,30 volt. Alla dessa spänningar gäller vid 25 grader Celsius. Lite för lika dina mätvärden för att vara en slump, eller hur? Utan att vara någon batteriexpert så kan lösningen på ditt problem vara att du inte har något problem. Du har bara råkat mäta det ena batteriet under bulkladdningsfasen och det andra under acceptansladdningsdito. Does that make sense, som engelsmannen säger? P.S. Har haft ett par härliga dagar på sjön nu! Åk ut i Septembersolen är mitt råd till alla båtägare! D.S. Senast ändrad av Brodur | 25 september 2008 | 07:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 25 September , 2008 Hmm kan de va en cell i de gamla som gått kanske, hur kollar man det? Jag gillar att hitta lösningar på internet, tex paralellkopplade batterier står det ju på hur många sidor som helst att ålder på batterierna skall vara samma, men om min seriekoppling står det ingenting, inte ens på skyllermarks. Men eftersom det är batterierna som bestämmer hur mycket laddning dom tar så kan det ju tyckas självklart att det beror på just det!? Frågan är ju nu då om jag behöver köpa bägge nya eller om jag kan spara det som jag köpte i juni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 25 September , 2008 Nu är jag ännu mer övertygad om att jag har rätt. En Ctek-laddare går ibland upp och laddar i puls i underhållningsladdning. Den laddningen är att likna vid en bulkladdning. Du har helt enkelt mätt de två batterierna i två olika laddfaser. Brukar du se problem där de inte finns även på andra områden i livet? Eller tycker du bara om att diskutera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 25 September , 2008 Tack för att du lägger ner tid att svara men tror inte att det är så för laddningen har legat konstant på 0,1-0,2A in till batterierna när jag mätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 25 September , 2008 Du säger att du bara har 24V-laddare, och att du köpt ett nytt batteri i juni. Jag tolkar det som att du bytt ut ett batteri mot ett nytt. I så fall uppkommer frågan: varför bytte du ut det ? Om det var ruttet så kan ju det kvarvarande batteriet ha fått extra mycket stryk när det skulle sköta jobbet *på egen hand*..så visst det kan vara slutkört även om det bara är två år gammalt. Vad är det för batterier (fabrikat/modell) du har ? Vilken Ctek-laddare har du ? Batterierna är två seriekopplade 170ah batterier som enligt min mening tar slut för fort Kan du kvantificera det, alltså *för fort* = vilken tid (H) och med vilken belastning (A) och *tar slut* vad betyder det i praktiken (symptom eller mätt) och hur mäter du det (V)? Senast ändrad av Gunnar_ | 25 september 2008 | 19:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 25 September , 2008 Ja det kan ju stämma, för det jag bytte ut hade en cell gått i. Dock gjorde jag en test med en Batteritestare på båtverkstan här i stan och vid test på batterierna fick dom ganska likvärdiga resultat, det nya bättre givetvis. Jag har en http://www.tbs-electronics.com/products_expertlite_features.htm och när den visar att jag gjort slut på ca 30ah är batterierna slut. Jag vet att jag inte har 170ah att göra slut på men 30ah låter lite. Jag har en C-tek XT14000. Jag vet faktiskt inte fabrikat på batterierna men eftersom dom kostar 900 så kanske inte dom e dom bästa direkt. Jag hade väntat mig ett: man kan inte blanda batterier med olika åldrar i serie för då tar dom laddning olika eller Man kan blanda batterier med olika åldrar, det måste vara något annat problem. Frågan verkar svår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 September , 2008 Man kan ladda batterier i serie med dagens moderna automatiska laddare (av vilket Du har en) även om dessa skiljer sig åt prestandamässigt, men till en viss gräns! Varje batteri sköter om sin egen laddning men bäst är förstår om batterierna är likvärdiga. MEN dom behöver inte vara perfekt lika som många antyder!!! Det kan t.o.m vara så att om man köper nya batterier för att vara på säker sida så kan det skilja i tillverkningsbatch beroende på hur batterier har transporterats/lagrats från fabrik till handlare. Ett batteri är ju dessutom ett antal små batterier som alltid laddas i serie.......... Och en cell kan var dåligare än dom andra och tacka för sig lite tidigare. Frågan som Du redan delvis har fått är typ av batteri Du har? Och hur använder Du dom? Och till vad? Är det vanliga startbatterier det handlar om så tål dom inte speciellet många djupurladdningar innan batteriet börjar falla i kapacitet! Det troliga är väl att batteriet som tar längst tid på sig har åldrats (ev i förtid p.ga av felaktig användning) Mycket troligt är ev en cell sämre än dom andra av okänd orsak! Prova batterierna med belstningsprovare! Mvh Peter Senast ändrad av sdk780 | 25 september 2008 | 23:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 15 Juni , 2009 Såg det här gamla inlägget och eftersom ingen kunde hjälpa mig tänkte jag uppdatera det, det har hänt saker sedan dess. Cteks laddare har tempsensor, detta gör att när det är noll grader eller kallare laddar den upp till 31V, eftersom mina batterier tog strömmen olika, blev det 16,5V på det ena och 14,5V på det andra brände jag inte bara LED-lampor och annan utrustning utan även ett batteri. Ctek-laddaren är skrotad (inte skrotad... till salu... den e grym... å smart... nån som vill köpa:)) och idag har jag en ladac laddare, som laddar dom seriekopplade batterierna separat(trots att dom är ihopkopplade), alltså 14,4Vtopp och 13,7bulk på det ena och det samma på det andra, smart va. Dock, är problemet kvar när jag kör för motor men batterierna tar strömmen mer lika nu när jag bytte det ena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser