martinil 0 Postad 23 September , 2008 Efter en sommar i familjens nyköpta Nidelv med en mittmonterad KAMD 300 är vi i stort nöjda men nu inför vinterdvalan funderar man alltid på lite förbättringar. Jag funderar på att bygga en låda runt motorn i plywood och isolera inuti med lämpligt material. Innan vi köpte vår båt tittade vi på en Nimbus 340 som hade sådan originalmonterad. Jag tänkte mig en konstruktion med fyra sidor och ett lock. Ihopmonterad med några finurliga beslag så att det blir enkelt att ta bort sidorna och locket vid service. Motorrummet är rymligt. Har någon erfarenhet av ett sådan bygge att delge? Tex, hur stora luftintag behövs? / Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2008 Tyvärr har jag ingen erfarenhet av sådana byggen. Bara en varning om att kylning är viktigt. Och bra ljud-dämpning står i viss motsats till bra kylning. Någon på forumet torde kunna reda ut luftbehovet för en KAMD300. Det går att räkna ut hur stora kanaler som behövs. Ofta större än man tror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 24 September , 2008 Hej Martin Ventilationen av ett motorrum består av tre delar. 1 Motorns luftförbrukning. Motorn förbrukar en viss mängd luft vid förbränningsprocessen, vilket fodrar en viss minimiarea för luftflödet. A= 1,9 * motorns effekt (gäller för dieselmotorer) A= 1,38 * motorns effekt (gäller för bensinmotorer) A= Arean i cm2 Motorns effekt i KW (1KW = 1,35596 hk) 2 Ventilation tillopp Motorn avger strålningsvärme som måste ventileras bort. A= 1,65 * motorns effekt (gäller både diesel och bensin motorer) 3 Ventilation frånlopp Frånlopp beräknas men samma siffror och formel som tillopp. Dessa areor är beräknade med en max längd på 1met och 1st 90 böj. Behövs det längre slangar eller fler böjar så måste man räkna om enl. särskilda tabeller. Temperaturen i ett motorutrymme bör inte överstiga 25C. Om man vill montera en fläkt skall den alltid sitta på frånluft sidan motorutrymmet. Luftintag eller utsläppshål får aldrig monteras i akterspegeln. Luften i detta område är fylld av vattendimma och avgaser som kan komma in båten via dessa hål. Luftintag och frånventilation skall monteras så långt från varandra som möjligt, helst en på varje sida. Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra. Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt vatten når luftfiltret. Mvh Roger Senast ändrad av Svinninge | 24 september 2008 | 18:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinil 0 Postad 24 September , 2008 Tack Roger för intressanta fakta. Snabbt räknat skulle jag alltså behöva 400 cm2 (20*20 cm) lufttillförsel för förbränning och 360cm2 *2 för ventilation. Det är ju ganska beskedliga hål för en motor som är drygt en meter lång. Det jag inte riktigt förstår är hur man kan prata om tillluft / frånluftshål för ventilationen. Krävs det en fläkt för frånluften? Det har jag inte till motorrummet idag då luftintagen sitter på skrovsidorna. Bygger den konstruktionen på självdrag mha av fartvind? Hälsningar Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 25 September , 2008 Roger, För det första är jag helt med på att det går åt massor av luft till förbränningen och att den även skall kyla motorrummet. Däremot har jag fått lära mig att man skall leda in luften i framkant av motorn så att luften i motorrummet byts ut. Om man som på Pentan släpper ut den vid luftfiltret (bakkant) så kommer den att ta kortaste vägen och inte ventilera motorrummet. Luften blir stillastående och strålningsvärmen värmer den luften. Har du 25 grader i ditt motorrum? Jag har nämligen fått lära mig att det inte skall vara mer än 50 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 25 September , 2008 Hej Martin Luften till en motor består av tre olika delar 1 Motorns luftförbrukning dvs det som går in i motorn och används vid förbränning och sedan kommer ut som en del av avgaserna. Kall luft ger effektivare förbränning. 2 Motor rummets ventilation tilluft, den luft som tas in i motorrummet för att transportera ut motorns strålningsvärme. 3 Motor rummets vetilation frånluft, den luft som har tagits in för att ta hand om motorns strålningsvärme måste ju komma ut någonstans. Dessa uppgifter är tagna från VP installationshandbok/ventilation. Uppgifterna/konstruktionen bygger på självdrag, om du använder galler med riktade gälar så ökar luftflödet. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 25 September , 2008 Diesel_Pelle Om du läser andra meningen i näst sista stycket på mitt första inlägg i denna fråga. Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra. Som jag också skrev så BÖR inte motorrums temperaturen överstiga 25 grader. Det är uppgifter ifrån VP, sen vad som går att åstakomma är en annan sak. Eftersom jag har en båt med aktersnurra är det sällan över 25 grader i mitt motorrum. Roger Senast ändrad av Svinninge | 25 september 2008 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 26 September , 2008 Är det inte så att temperaturen i motorrummet inte bör vara mer än 25 grader högre än omgivande temperatur? Om det är 20 grader ute så skulle det annars krävas fruktansvärda mängder luft för att hålla 25 grader runt motorn, såvida man inte kyler luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 26 September , 2008 Vad jag kan förstå av ovastående inlägg från -förmodar jag insatta herrar- så borde motorns luftförbrukning vara betydligt större än det självdrag som uppstår av att motorn värmer upp luften i motorrummet. Följaktligen så borde motorns lufttillförsel i huvudsak bestå av uppvärmd luft från motorrummet. Då nu förbränningen blir effektivare av kall luft(högre densitet och därmed högre syrehalt) så borde väl förbränningsluften tas in direkt till motorn via ett rör utifrån och inte via motorrummet, för även om en bef. intercooler sänker lufttempen. så måste ju en lägre utgångstemp. på luften innebära en lägre temp. på luften in i motorn- eller är det så att intercoolern kyler även motorrumsvarm luft ner till samma temp. som svalare uteluft? undrar Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 26 september 2008 | 09:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 26 September , 2008 Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt vatten når luftfiltret. Det var den här meningen som jag syftade på. Om du drar tilluften till insuget, då kommer du inte att få någon större ombyte av luft i motorummet. Själv har jag 4 x 125 mm slangar som tilluft till en TAMD31. Motorrummet har en temp av ca 50-55 grader under drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 26 September , 2008 Summan av kardemumman borde alltså vara för att få optimal temp. både in i motorn och i motorrummet så ska man dra en eller flera SEPARATA slangar till insuget på motorn OCH sätta in en eller flera motorrumsfläktar som går under drift. Eller vad säger di lärde? Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 26 september 2008 | 10:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser