Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
martinil

Ljudisolera KAMD 300 med låda

Rekommendera Poster

Efter en sommar i familjens nyköpta Nidelv med en mittmonterad KAMD 300 är vi i stort nöjda men nu inför vinterdvalan funderar man alltid på lite förbättringar. Jag funderar på att bygga en låda runt motorn i plywood och isolera inuti med lämpligt material. Innan vi köpte vår båt tittade vi på en Nimbus 340 som hade sådan originalmonterad. Jag tänkte mig en konstruktion med fyra sidor och ett lock. Ihopmonterad med några finurliga beslag så att det blir enkelt att ta bort sidorna och locket vid service. Motorrummet är rymligt.

Har någon erfarenhet av ett sådan bygge att delge?

Tex, hur stora luftintag behövs?

/ Martin

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av sådana byggen. Bara en varning om att kylning är viktigt. Och bra ljud-dämpning står i viss motsats till bra kylning.

Någon på forumet torde kunna reda ut luftbehovet för en KAMD300. Det går att räkna ut hur stora kanaler som behövs. Ofta större än man tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin

Ventilationen av ett motorrum består av tre delar.
 
1 Motorns luftförbrukning.
Motorn förbrukar en viss mängd luft vid förbränningsprocessen, vilket fodrar en viss minimiarea            för luftflödet.
A= 1,9 * motorns effekt (gäller för dieselmotorer)
A= 1,38 * motorns effekt (gäller för bensinmotorer)
 
A= Arean i cm2
Motorns effekt i KW  (1KW = 1,35596 hk) 
  
   

2 Ventilation tillopp   

Motorn avger strålningsvärme som måste ventileras bort.
    A= 1,65 * motorns effekt (gäller både diesel och bensin motorer) 
  
   
 
3 Ventilation frånlopp
    Frånlopp beräknas men samma siffror och formel som tillopp. 
  
     
   
      
     
Dessa areor är beräknade med en max längd på 1met och 1st 90 böj.
     Behövs det längre slangar eller fler böjar så måste man räkna om enl. särskilda  tabeller.
 
     Temperaturen i ett motorutrymme bör inte överstiga 25C.
 
     Om man vill montera en fläkt skall den alltid sitta på frånluft sidan motorutrymmet.
 
Luftintag eller utsläppshål får aldrig monteras i akterspegeln. Luften i detta område är fylld av vattendimma och avgaser som kan komma in båten via dessa hål.
 
Luftintag och frånventilation skall monteras så långt från varandra som möjligt, helst en på  varje sida. Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra.
 

Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt  vatten når luftfiltret.

 

Mvh Roger



Senast ändrad av Svinninge | 24 september 2008 | 18:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Roger för intressanta fakta.

Snabbt räknat skulle jag alltså behöva 400 cm2 (20*20 cm) lufttillförsel för förbränning och 360cm2 *2 för ventilation. Det är ju ganska beskedliga hål för en motor som är drygt en meter lång.

Det jag inte riktigt förstår är hur man kan prata om tillluft / frånluftshål för ventilationen. Krävs det en fläkt för frånluften? Det har jag inte till motorrummet idag då luftintagen sitter på skrovsidorna. Bygger den konstruktionen på självdrag mha av fartvind?

Hälsningar Martin

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roger,

För det första är jag helt med på att det går åt massor av luft till förbränningen och att den även skall kyla motorrummet.

Däremot har jag fått lära mig att man skall leda in luften i framkant av motorn så att luften i motorrummet byts ut. Om man som på Pentan släpper ut den vid luftfiltret (bakkant) så kommer den att ta kortaste vägen och inte ventilera motorrummet. Luften blir stillastående och strålningsvärmen värmer den luften.

Har du 25 grader i ditt motorrum?  Jag har nämligen fått lära mig att det inte skall vara mer än 50 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin

 

Luften till en motor består av tre olika delar

1 Motorns luftförbrukning dvs det som går in i motorn och används vid förbränning och sedan kommer ut som en del av avgaserna. Kall luft ger effektivare förbränning.

2 Motor rummets ventilation tilluft, den luft som tas in i motorrummet för att transportera ut motorns strålningsvärme.

3 Motor rummets vetilation frånluft, den luft som har tagits in för att ta hand om motorns strålningsvärme måste ju komma ut någonstans.

 

Dessa uppgifter är tagna från VP installationshandbok/ventilation.

Uppgifterna/konstruktionen bygger på självdrag, om du använder galler med riktade gälar så ökar luftflödet.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel_Pelle

 

Om du läser andra meningen i näst sista stycket på mitt första inlägg i denna fråga.

Intag skall sitta lågt i motorrummet och frånluft skall sitta högt helst diagonalt mot varandra.

Som jag också skrev så BÖR inte motorrums temperaturen överstiga 25 grader.

Det är uppgifter ifrån VP, sen vad som går att åstakomma är en annan sak.

Eftersom jag har en båt med aktersnurra är det sällan över 25 grader i mitt motorrum.Cool

 

Roger



Senast ändrad av Svinninge | 25 september 2008 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att temperaturen i motorrummet inte bör vara mer än 25 grader högre än omgivande temperatur? Om det är 20 grader ute så skulle det annars krävas fruktansvärda mängder luft för att hålla 25 grader runt motorn, såvida man inte kyler luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan förstå av ovastående inlägg från -förmodar jag insatta herrar- så borde motorns luftförbrukning vara betydligt större än det självdrag som uppstår av att motorn värmer upp luften i motorrummet. Följaktligen så borde motorns lufttillförsel i huvudsak bestå av uppvärmd luft från motorrummet. Då nu förbränningen blir effektivare av kall luft(högre densitet och därmed högre syrehalt)

så borde väl förbränningsluften tas in direkt till motorn via ett rör utifrån och inte via motorrummet,

för även om en bef. intercooler sänker lufttempen. så måste ju en lägre utgångstemp. på luften innebära en lägre temp. på luften in i motorn- eller är det så att intercoolern kyler även motorrumsvarm luft ner till samma temp. som svalare uteluft?

 

undrar Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 26 september 2008 | 09:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilluften för förbränning kan med fördel dras fram till luftfiltret men inte så nära att eventuellt  vatten når luftfiltret.

 

Det var den här meningen som jag syftade på. Om du drar tilluften till insuget, då kommer du inte att få någon större ombyte av luft i motorummet.

Själv har jag 4 x 125 mm slangar som tilluft till en TAMD31. Motorrummet har en temp av ca 50-55 grader under drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summan av kardemumman borde alltså vara för att få optimal temp. både in i motorn och i motorrummet så ska man dra en eller flera SEPARATA slangar till insuget på motorn OCH sätta in en eller flera motorrumsfläktar som går under drift.

 

Eller vad säger di lärde?

 

Roger Flört



Senast ändrad av PCP-Roger | 26 september 2008 | 10:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...