stilig_knubbis 0 Postad 23 September , 2008 Hej! Har en bayliner med en 4,3 l mercruiser v6. sist jag var ute gick den som en klocka och allting fungerade. sedan stod den i lite över en vecka med dåligt väder o nu vägrar den starta. Den får bensin och har gnista (ganska svag dock) har haft kupé värmare i en vecka så motorn är torr och så har jag bytt tändstift runt om. vad kan felet vara? kan tändspolen eller brytar spetsen gett sig tro? Tacksam för snabba svar// alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 23 September , 2008 Skulle kunna vara spricka i fördelarlocket. Då blir de svårstartade vid fuktigt klimat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 23 September , 2008 nej är ingen spricka i fördelarlocket, och har torkat ur och haft på elektronik spay på fördelaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 23 September , 2008 Med tanke på den svaga gnistan, har du tillgång till något hjälpbatteri/startaggregat? Jag tror inte den får tillräckligt med ström. Startmotorn surrar som den ska men den har så att säga förtur i elsystemet och skapar ett tillräckligt spänningsfall för att det inte ska funka Annars ta hem batteriet och ladda så tror jag att den hoppar igång /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 September , 2008 Vad är det för årsmodell på maskinen. Brytare eller brytarlöst. Om brytare kan det vara avstånd eller konding Hur är anslutningarna till spolen kan lätt oxidera i det fuktiga vädret som varit. Är gnistan svag så kan det tyda på spänningsfall till spole eller övriga tänd delar. Spolen kan ju också sagt adjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 23 September , 2008 båten står på land så har ny laddat batteri och startmotorn snurrar som den ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 23 September , 2008 det är en 97a med brytare, men brytaren borde väl inte bara gå sönder utan anledning eller? har tittat alla anslutningar och så och dom ser okej ut // alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 September , 2008 Ett långskott kanske men har du provat att ge den lite startgas??? Hmm kan ju vara vatten i bränslet oxå, eller så finns d någon liten jord som inte har tillräcklig kontakt, se över alla anslutningar igen och prova med startgas. Annars så är d inte fel att ta ett litet kompprov för att få svart på vitt. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 24 September , 2008 har testat med startgas. Mätte på tändspolen idag och det var 12 volt som det ska, men sedan när jag mätte medans jag körde på startern visade den bara 7 volt? kan det bero på dåliga kablar eller vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 24 September , 2008 Jag hänvisar till vad jag sagt tidigare du har någon form av spanningsfall Du skriver att du kollat alla ansluningar. Knutpunkten finns på startmotorn som jag sagt tidigare Är det minsta tvivel där stjäl den strömmen före det övriga elsystemet vilket bevisas enl din provning Följ kablarna från batteriet ända fram till tändspolen, vid varje skarv/anslutning kolla igen lossa gärna lite och rucka på kablarna Du har laddat batteriet, men är det i bra kondition testa med syraprovare du kanske har en svag cell som ger sig vid belastning, kanske prova med ett annat batteri? Eftersom felet uppkommit som du beskriver är det mest sannolikt att det hadlar om fukt/oxid. Fukt i bränslet borde kunna uteslutas då inte startgas hjälper Visst kan brytarspetsar bara sluta att fungera ngn gång är det ju dax kolla om ytorna är snedslitna /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 24 September , 2008 Börja med att kolla at brytarna öppnar 0,4mm när dom står på nock kolla så dom inte är brända ,hål i dn ena tapp på motsvarande,om så är fallet kan du slipa eller fila för tillfället,men byt om det visar sig vara så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 24 September , 2008 Kolla om du inte kan mata tändspolen direkt från batteri med 12V Kolla även så att du jord som du skall. Elsystemt på V6/V8 är inte direkt krångligt, 8-9 kablar max Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 24 September , 2008 Håller på Scopetts linje. Min gamla truck beter sig på samma vis. Bra snurr på motorn men det finns inte tillräckligt med ström till tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 25 September , 2008 Båten står på land. Glöm inte spolmuff och vatten till drevet. Inte glömt dödmansbrytaren? mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 25 September , 2008 Är den från -97 så har den inga brytarspetsar utan troligen (helt säkert) ett Thunderbolt tändsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smatte 1 Postad 30 September , 2008 Jag hade exakt samma symptom. Felet visade sig vara en sensor till tändningen som lagt av. Lite googlande på - mercruiser ignition sensor - ger en del upplysningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 7 Oktober , 2008 Har hittat felet nu, var tändboxen som var trasig. tack för alla tips!//alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser