Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Jonte64

75 hk eller 90 hk för ca 6000 kr mer?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har tänkt köpa en HR510 och har fått ett riktigt bra pris tror jag för en ny -08 med 75 hk Optimax . Nu börjar jag fundera på att välja till en 90 hk istället för ca 7000 kr extra.

Pris för Höga rodd 510 med 90 hkr ca 160-162 tkr

Vad säger ni är det värt det eller skall jag köpa 75 hk och lägga pengarna på en plotter i stället.

:) Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har själv kört Optimax 90 och vet att det är en bra motor. Båttypen känner jag inte till så det lämnar jag till nån annan.

Det som kanske är lite negativt med 75:an är att vikt/effekt förhållandet blir aningen fel eftersom Optimax 75, 90 och 115 byggs på samma motorblock och följaktligen har så gott som samma vikt. Man kan väl säga att 75:an är onödigt tung, 90:an fortfarande i överkant, men 115 ganska lätt för sin effekt.

Om båten har bra bärighet i aktern har det säkert ingen betydelse, men alla extra kilon man släpar med sig är ju lite onödiga.

De va ju några år sen jag köpte min Optimax 90 som blev inbytt nu i höst, men jag minns att jag då jämförde vikterna på olika motorer och resultatet jämfört med andra märken blev enligt övan.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan ju trimma dessa motorer för ungefär samma kostnad. Köp plottern å trimma motorn när garantin gått ut om du inte är nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om ni ofta skall åka rätt många i båten är fler hk så klart bättre.
Kanske bättre trots allt att ta 90 hk och så spara över vintern till ett plotterinköp till våren?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är tyvärr inte riktigt sant enligt vad jag har fått reda på. Minns jag inte fel är det så att 75:an och 90:an är någorlunda lika gjorda förutom styrenheten som måste bytas. På 115 är det även skillnad på avgasserie, utväxling m.m. vilket nog gör det mer eller mindre ointressant att börja ändra.

Dessutom har tillverkaren nog tänkt så långt att priset på styrenheten är lika högt som prisskillnaden mellan 75 och 90. Enda sättet som skulle försvara att uppgradera från 75 till 90 istället för att direkt köpa 90 är att då hitta nån med piratgrejer och instruktioner för att uppgradera till ett lägre pris än skillnaden mellan 75 och 90.

Om vi dessutom har med nya grejer att göra så misstänker jag att Mercurys 5-åriga garanti ogiltigförklaras omedelbart. Om man byter styrenhet så syns det ju direkt om det är 75 eller 90 då man kopplar in dator till systemet  och det gör nästan garanterar återförsäljaren vid eventuell garantiservice. Till praxis hör också att man kollar timmar o.d. vid höstservice vilket gör att man fort är avslöjad redan efter första säsongen (Har man smart craft mätare syns ju timmarna där, men i annat fall måste dator inkopplas). Även vid eventuellt inbyte vill antagligen ÅF se hur maskinen körts, timmar o.d. som fås ur styrenheten...just de, när man kopplar in datorn.

Detta är endast mina funderingar och åsikter kring ämnet, och det kan ju hända att en del har ändrats sen jag undersökte saken, men frågar ni mig så gå direkt på 90.

Mvh,

Stefan

Edit: såg där att föregående talare redan nämde att det bör göras efter att garantin gått ut om det skall göras.

Senast ändrad av Steff008 | 23 september 2008 | 20:34

Senast ändrad av Steff008 | 23 september 2008 | 20:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp 90hk från början!

Jag gjorde missen att köpa en 90 Optimax till min Askeladden 535 Invander (som är godkänd för 115hk) Åkte första sommaren och var missnöjd med planingsegenskaperna och farten när man åkte många i båten och hela tiden satt man och funderade på hur båten hade gått med en 115. Bytte in 90 Optimaxen på försommaren året efter och det hade varit bra mkt billigare att välja rätt motor från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Evinrude 115 E-TEC istället :) Eller 75, kan varmt rekommendera, drar mindre bensin, mindre service, lättare och kompaktare. Och Evinrudes 75a är samma motor som 90an, bara ca 10 hk svagare i verkligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...