Fiske 0 Postad 23 September , 2008 Hej Är det nån som vet eller har erfarenhet av QL boat trim? Vertikala trimplan? för och nackdelar? Tack för åsikter!!!(båten som de ska sitta på är 6 meter) http://www.drevia.se/ql_boat_trim_system.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 September , 2008 Hej, Har på farsgubbens ca 7 m båt QL trimplan och är jättenöjd med dem. - Först och främst är de väldigt bra ur vägen då de endast kommer ca 5 cm ut från aktern på båten. - De reagerar väldigt snabbt och exakt. - På den här båten blev det lagt de längre planen (minns inte om de finns 30 och 40 cm att välja på e.d.). Akta bara så du inte överdimensionerar eftersom det på den här båten blev nästan onödigt effektivt. Eftersom planen regleras stegvis kan det vara svårt att hitta rätta läget om man överdimensionerar. - Trodde själv att det skulle gå trögare än med vanliga trimplan, men där hade jag fel. - Gillar starkt manöverpanelen med lysdioder som visar i vilket läge planen är. Det enda egentligen negativa jag kan komma på är att de är aningen krångliga att montera. Först och främst en del kablar och dosor att hålla reda på och få placerade, men själva planen är värst. De är otroligt känsliga för böjning, så när jag monterade dessa hade jag tillkopplat elen, lade tjockt med sika under planen och körde dem samtidigt som jag drog till så jag direkt märkte när det började kärva. Sen var ju då bara knixen att få alla skruvar lagom hårt dragna så att planen faktiskt satt fast, men ändå inte kärvade. M.a.o. Rekommenderas starkt. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiske 0 Postad 23 September , 2008 Tack för ditt svar/det som tilltalar mig är just det att det inte sticker ut något på aktern, QL finns i 2st storlekar 300mm upp till 15-24 fot,och 450mm till 22-30fots båt, Min båt är 21 fot!! Men vet inte om båten är stabilare med vanliga trimplan el inte eftersom plåtarna sticker ut och att hålla båten i plan i lägre hastigheter med vanliga trimplan än med QL boat trim? Är mycket TACKSAM för mer åsikter och erfarenheter!!!Innför mitt köp av trimplan Senast ändrad av Fiske | 23 september 2008 | 17:11 Senast ändrad av Fiske | 23 september 2008 | 17:12 Senast ändrad av Fiske | 23 september 2008 | 17:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 September , 2008 Hej igen. Det är m.a.o. 450 som jag har monterade. Du skall definitivt ha 300 om du lägger QL. Det påstås att QL vertikalplanen fungerar först på högre hastigheter än vanliga trimplan, men det tycker jag inte stämmer. Planen påverkar redan vid tomgångskörning med inidrev och stabiliserar upp färdriktningen. Om man kör ut planen helt så formligen hoppar båten upp i plan i motsats till om de är inkörda. De påverkar m.a.o. redan vid lägre farter, enligt min mening, lika bra som vilka plåtar som helst. Jag kan som sagt inte komma på något negativt jämfört med vanliga trimplan utom då monteringen som ju trots allt bara är en engångsföreteelse. De andra skulle då vara att den inte är steglös, men jag vill påstå att man skall ha en extremt känslig båt för att inte hitta rätta läget i vilket väder som helst med QL planen förutsatt att man inte överdimensionerar. Det kan ju hända att nån har dåliga erfarenheter med QL också, men jag har nog bara positiva erfarenheter. Mvh, Stefan Senast ändrad av Steff008 | 23 september 2008 | 20:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiske 0 Postad 24 September , 2008 Tack för ditt svar Stefan ev blir det QL boat trim efter dina svar, Finns det nån mer på forumet som testat QL eller har åsikter??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 24 September , 2008 Sök! http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=ql boat trim&forum=0 Edit: nytt försök med länken... Suck, något är helt enkelt fel just nu. Jag har aldrig haft problem med länkar förr men det blir bara blankt, trots att inlägget ser rätt ut innan det skickas. Hur som helst finns det ett sökfönster högst upp. Testa med QL Boat Trim så får du nio länkar till tidigare trådar varav - typ - hälften identiska med din. Senast ändrad av flying | 24 september 2008 | 11:32 Senast ändrad av flying | 24 september 2008 | 11:34 Senast ändrad av flying | 24 september 2008 | 11:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin977 0 Postad 24 September , 2008 Har bara hört positivt om ql trimplanen. enda nakdelen jag vet så e om man kör i is... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 25 September , 2008 Har du verkligen belägg för den uppgiften? En stor fördel med QLBT är att de saknar utstickande delar och därför i-n-t-e går sönder direkt för lite is. Jag bytte själv efter att ha backat sönder mina konventionella trimplan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiske 0 Postad 25 September , 2008 Tar mycket tacksamt i mot mer erfarenheter från användare och åsikter från andra ang QL boat trim ska snart beställa trimplan!!och om de är lika effektiva som vanliga trimplan i olika farter o.s.v grym fördel tycker jag att de inte sticker ut från aktern. TACK!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 September , 2008 Personligen är jag inne på mitt 4 säsong med QL trimplan, detta samt info jag personligen införskaffat mig om prylarna är följande: - djävligt dyra komponenter (när man får byta delar) -problematisk interreptor- (tror jag själva prylen som går ner i sjön heter)montering -problem med styrbox som bara lägger av -klarar inte drift i is. I övrigt är trimplanen så bra att jag tar kostnaderna och obehaget. För när de fungerar så är det toppen, de är smidiga, reagerar snabbt och det växer inga musselbankar på dom (under förutsättning att man drar lite propp å drev på dom. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 25 September , 2008 ...och här kommer nästa som säger att de inte klarar is. Men v-a-d är det som inte fungerar? De är ju alltid indragna när du startar, då finns verkligen ingenting som kan ta skada i isen. Eller försöker du köra planande i is och trimma samtidigt..? Jag har visserligen inte frusit in båten sedan monteringen av QLBT men mina gamla trimplanscylindrar tog det några sekunders tankspriddhet att backa sönder i isen. Till råga på allt finns ju inget sätt att skydda konventionella system, måste man backa så måste man och då ryker grejorna oavsett trimläge. QLBT fattar jag verkligen inte hur man ska ha sönder i is, om man nu inte som sagt börjar trimma under värsta isbrytningen. Och självklart kan komponenterna frysa ihop om de ligger nära vattenytan - men vilket trimsystem kan inte det?!? I övrigt kan jag väl säga samma sak som i de andra trådarna jag besvarat. Det funkar förträffligt, hanteringen är föredömligt intuitiv och effektiviteten god - dvs överdriv inte storlek på interceptorerna. Till minusen hör att ett fästöra just sprack på min styrenhet, definitivt utan överdrivna spänningar från monteringen, och till råga på allt hör jag ibland ett högfrekvent pip från densamma - det ger frågetecken för kvaliteten. Ena interceptorn har på senare tid kärvat vid första användningen efter att båten legat några dagar och det bådar knappast heller gott. Får se efter upptagningen. Men konventionella system kommer inte heller gratis och de går definitivt sönder i is, är allt annat än krångelfria, är segare i reaktionen och har ingenting av QLBTs smarta manövrering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fiske 0 Postad 29 September , 2008 Tack för de åsikter som kommit in!! Blir väll till att fundera lite till innan köp,men QL känns tilltalande specielt när man slipper utstickande plåtar på aktern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbed 1 Postad 27 April , 2009 Jag är jättenöjd, dom är otroligt effektiva så köp INTE den stora varianten (450) till en 6 meters båt! //Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser