Tlinden 2 Postad 23 September , 2008 Hej! Har en V8 VP570 som tappar kraft efter ca. 10 minuters körning på 4.200 rpm. Varvet går då sakta ner mot 3.000 rpm. Motorn går fortfarande jämt. Drar av gasen till 1.500-2.000 rpm, kör där 5-10 minuter sedan går det att köra upp den till 4.200 igen i 5-10 minuter. Så där håller det på. Inget onormalt utslag på tempmätaren på instrumäntbrädan. Har nytt sötvattenssystem (halvsystem), ny kyllimpor, har bytt bränslefilter, kollat vatten i bränslet, inget fel på bränslepump, bytt tändspole, spolat igenom kylsystemet fram och baklänges flera gånger, kompressionen OK på alla 8:a. Därefter började jag manuellt mäta temperaturen på motorn. Det jag ser när jag mäter temperaturen med IR-termometer på toppen, vid insuget , är att 1:ans cylinder blir runt 100 grad. På motsvarande sida, 2:an, ca. 75 grader. ventilkåpan på udda sidan blir ca. 20 grader varmare än på jämna sidan. Kyllimporna är lika varma. Temperaturgivaren sitter på insugets jämna sida och den visar en helt OK temperatur. Någon som har tips om vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 23 September , 2008 Låter som ett bränsleproblem trots alt... Min VP v8 fick tjuvluft tack vare sprucken bränsleslang, hade samma symptom. Blir ju så med åren... Se över ALLA anslytningar för bränslet. Dessutom kan du blåsa med tryckluft tillbaka igenom bränslledningarna för att förvissa dig om att det inte finns skit i tanken som blockerar men det är långsökt. Osäker på just din motor men jag tror att den ska vara såpass modern att den skulle gå ner till ett säkert vartal med besked (!) om den skulle vara överhettad. //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 23 September , 2008 Hej enl. mig låter det som en liten spricka i toppen - sprickan vidgar sig vid värme (läcker), och blir mindre när den blir svalare (tät). Eller toppackningen som är på g i den cylinderraden. Troligtvis då mellan avgas och vattenkanal. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 23 September , 2008 Men då skulle ju motorn bli för varm... och ge utslag på tempmätaren, eller?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 23 September , 2008 Jag har kopplat förbi bränslepump direkt med blåsa till förgasaren och handpumpat bränsle fram till förgasaren. Samma sak, går ner i varv. Tempgivare sitter mot den topp som har OK temperatur därför ger den inget utslag. Mest troligt kan då vara topplocksproblem, ventiler?? samtidigt är kompen jämn och fin i samtliga cylindrar. Kan ju trots allt vara kylvatten som inte når fram överallt på ena sidan. Hur får man rent kylkanalerna ordentligt? tänkte skurva av insug och topp i vinter men hur når man ner i alla kylkanaler? Tänkte slippa byta hela motorn den här vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 24 September , 2008 Klokast är nog att bara lyfta den topp som har problem, titta sedan nog själv om du kan se ngn rostflaga ett ngt i toppens kylkanal, titta sedan hur toppackningen ser ut mellan rep kanaler och cylinder. När du sedan lyft bort packningen från blocket titta noga på blocket, där kan du oftast se om toppackningen varit hel - blocket blankt och fint mellan kanaler, om du ngn stans har 'brännmärke' mellan kanaler har du haft ett läckage där. Om du har det titta VÄLDIGT noga på motsvarande sida på toppen. och lämna in den till en motorverkstad för rönken. är den sprucken kanske det är billigast med ny topp, men kolla med motorverkstaden ibland kan dom svetsa med bra resultat. Fick du förhöjt tryck i färskvattenkylsystemet också? När tar du kompprov? - givetvis när motorn är kall = inget läckage... /RC Senast ändrad av RCarlsson | 24 september 2008 | 07:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser