Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Jesper_axelsson

Första hummerfisket!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och en kompis tänkte pröva på hummerfiske så nu vänder jag mig till proffsen för lite hjälp Skrattande.

Vi tänkte köpa burar på rusta eller biltema. Har dock läst myckt negativt om dom här. Tycker ni att det är att kasta pengar i sjön? (nöjd med ordvitsen) Behöver man modifiera dom på nått sätt?

Båten ligger på andra sidan hissingen från stan sett (Björlanda). Det är en segelbåt med utombordare så vi kan inte åka så jättelångt. Förstår att ni inte villavslöja era ställen men det vore bra med något tips om vart man ska åka?

Var köper man makrill till bete billigast?

Måsta man salta och ruttna makrillen?

Blev många frågor men det skulle va jättekul om nån svarade så vi kan få smaka på en äkta västkustshummer

/Jesper Axelsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast jag har så många frågor så det passar nog bättre med en egen tråd. Så stör jag inte dom som vill disskutera fisket mer almänt i den andra tråden...

Jag är tacksam för all hjälp!

/Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du inte spendera 500 kr på en riktig tina så är Biltemas burar bra mycket billigare då de endast kostar 119 kr . Burarna väger ca 3 kilo så en viktökning med 3-4 kilo är att rekomendera . Vill du inte ha krabba i buren skall makrillen vara rikligt saltad och rutten . Var man köper makrillen billigast vet jag inte rktigt men pröva hos Feskarbröderna , själv fiskar jag makrillen på sommaren och sen får den ligga till sig ett par månader . Pröva fiskelyckan vid Håsten eller Pölsan , själv fiskar jag runt Vinga . Har du ekolod så försök hitta bergsbotten , om inte , leta efter andra bojer och lägg burarna där . Hoppas detta hjälper dig på traven att hitta det svarta guldet . Välkommen till hummergänget .

Mackan  Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket mackan!

Vi va och köpte på jula idag men jag antar att det är ungefär samma.

Vi köpte även en dörj för att fånga lite makrill.

Hur långt ner bör man lägga tinorna?

Hur långt isär bör tinorna va om man binder ihop dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hummern finns mellan ca 10 m till 35 m . Försök att dra tinan mot en en sten ,,,, men kolla först att tinan är lindad i botten så den inte slits ut . Förstår inte riktigt vad du menar med att binda ihop burarna ! Har inte Makrillen dragit ut till djupare vatten ???

Lycka till !

Mackan  Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi la burarna utanför rörö..

Vi fick ingen makrill. Kan man inte få makrill på dom djupen eller?

Man kan väl binda ihop flera burar i serie så att dom bara har ett flöte?

Villket avstånd bör man ha mellan burarna isf?

Om man ska dra burarna mot en sten, är det bara att känna när det börjar hugga i repet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man ha en lina till flera burar men hanterbarheten när du plockar upp dom är inte den bästa , dels har du vikten tillsammans och motståndet i vattnet , när du tar upp burarna i båten blir det rörigt ... fast det där avgör du själv .

Rätt avståndet mellan burarna beror på hur botten ser ut , stenar och skrevor o.d . så det avsåndet kan aldrig vara fast .

Ja , man känner när den sätter sig mot en större sten .

Makrillen jagar sillen i stora stim och befinner sig mellan ytan och halvägs ner . Jag vet inte om makrillen är kvar , har kanske dragit ut till djupare vatten . Sista rapporten i länken Makrill 2008 är från 8 September . http://www.maringuiden.se/forum/;thread=227602

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...