Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Joelsson

Utombordare som tappar tomgången när den blivit varm...

Rekommendera Poster

Är det nu så att denna motor är så komplicerad att man inte kan ställa tomgången utan måste in till verkstad så är det på sin plats att varna för motorer med såna konstruktionsmissar. Liksom förgasare som man inte kan rengöra själv.

En säkerhetsmiss att konstruera båtutrustning som inte kan hanteras av chiefen ombord.

Hade jag en sådan motor slle jag med det snaraste lära mig att plocka isär förgasarna hemmavid innan något händer till sjöss då det är inte att garantera tilgång till verkstad på skäret eller ankarviken jag ämnar mig. Är det så att synkroniseringen är så viktig för funktionen att man måste in till verkstad av den anledningen får man ta det i senare skede. Huvudsaken är att man kan hanka sig fram till hemmahamnen eller civilisationen efter att man rengjort förgasarna.

Har man inte rätta instruktionerna (som måste gå att få tag i) så kan man ju alltid göra en färgklick eller rits på varje justerskruv och markera läget. Sen kan man se om en justering kan förbättra tomgången genom att justera genom att försiktigt skruva och i värsta fall återgå till ursprungliga läget.

På dettta vis kan man göra ett prov utan att förstöra inställningarna. Alltid kan det bli något bättre om man har tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...