Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Joelsson

Utombordare som tappar tomgången när den blivit varm...

Rekommendera Poster

...hejsan alla kunniga!

Jag har ett problem med min Honda 50 kh fyrtakt från 2001. När den är kall är tomgången på den jämn och bra men när motorn väl blivit vamn dör den om jag drar av på gasen. För att få igång den igen nåste jag lägga i neutralen och gasa för att få igång den igen och sedan kasta i växeln med för hög gas. Någon som känner igen det här dilemmat???

Jag är ytterst tacksam för alla idéer ni kan komma på här.

 

//AA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert förgasar problem,lämmna in motorn på en verkstad det är inget du ska pilla med själv,förgasarna ska synkas in efter demontering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man skall väl ställa in tomgången när motorn är varm ? det har jag lärt mig iaf. För när det är kall så har man ju choken. Och det skruvar man ju själv enkelt på tomgångs skruven på förgasaren. Så det låter som allt du behöver göra är att vri lite på en skruv, helt gratis



Lämna in den på verkstad?? Bra svar wanmar , du har verkligen koll.






Senast ändrad av christopheri | 14 oktober 2008 | 07:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett varnande exempel på folk som skruvar på alla skruvar som finns på ett fögasar paket ,kan vara ett helsike o få till igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är väl ett mekforum ???

 

att om man inte kan vri på en skruv så borde man inte köra båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har sett mycke som folk ställer till skruvar på allt,fast de tjänar ju verkstan på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ÖÖÖÖ, svarar nog samma igen.

Det är väl ett Mekforum?!!

och vem som helst kan vri på en tomgångs skruv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här felet som finns på den här Hondan är jag 100% säker att mängd skruvarna står för snålt ställd eller luftskruvarna,där för att när den är kall så går den med lite choke tills den har blivit varm = chokeautomatic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Applåder, det va väl inte så svårt att klämma fram?

asg



Senast ändrad av christopheri | 15 oktober 2008 | 18:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns minst 10st skruvar  synkskruvar, snabbtomgångsskruvar ,choke stoppskruvar å vete vad .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patetiskt!!!

jag lägger ner du verkar ju lite bakom flötet

Jag håller fortfarande på min tomgångs teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns inget värre än när folk har skruvat på allt!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll dig borta från mekforumet då är bara ett tips, för där lär folk gilla att skruva på det mesta.

Annars hade det hetat Ann Sofies stick hörna.

jaja skit samma ha en trevlig kväll i regnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i allafall bättre att lära sig att klara det själv än bära, åka, betala, åka bära, prova, Vilket tar längsta tiden? Hur bra för ryggen?

Vad händer när man är ute till havs och något händer med motorn? Inte så lätt att bära, åka osv. Ju mer man skruvar på sina maskiner desto mer lär man sig om dem.

Jag fick varningen av en motormek att byter jag toppar och foder själv på vår MD11C så får familjen se mig med ändan i vädret hela sommaren och skruva. Vilket råd är det? Kan en göra jobbet så kan en annan lära sig av den som kan göra jobbet. I mitt fall stog det i manualen precis hur man skulle göra.

När jag sedan under en långsegling fick problem med kylningen visste jag hur allt fungerade och kunde klara av det själv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men för fan, byta toppar och foder är väl inte samma sak som att vri på en tomgånsgs skruv ?

att man ställer frågor i ett mekforum för att få reda på va som kan vara fel och hur man kan göra, sedan får man väl avgöra själv om man klarar av det eller inte.

 

eller ?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är sådana som du som verkstan tjänar pengar på ,börja o skruva på en tomgångsskruv ? som är fjäder belastad kan ej ändra sig själv ,när felet är att motorn får för lite bränsle. Tummen mitt i näven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det bästa med forumet är väl att få reda på vad det är för fel o inte vilse leda folk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lika bra du byter till Ann Sofies stick hörna, du vill ju inte höra mek snack ändå.

Neeeej, ta inte av kåpan då blir det dyrt, ja undra vem det är som verkstäderna tjänar pengar på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du?

Det är väl ingen som skruvar på din motor?

Kan du inte plocka fram en bild på vilka skruvar man ska skruva på och vilka man inte ska röra istället.  Det verkar som om du vet men inte vill! Lagom hjälpsamt att säga att man ska bära, åka osv ist.f att bara skruva på rätta skruvarna.

Det kan dessutom hända att man vill justera om den lite när man fått på motorn igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag ser ju hela dagarna hur folk bär sig åt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara meddela att Wanmar är en av få på mg som är kunnig både teretiskt o praktisktSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju vad jag misstänker också. Du kan men vill inte! Du har inget på detta forum att göra som tidigare skribenter skriver.

Här försöker vi hjälpa varandra efter bästa förmåga!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda inte in mig i dina åsikter för då förstod du inte hur jag menade.Det är inga j..la mopedförgasare det handlar om i detta fall o hur skall ni kunna synka  utan instrument.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men fattar ni inte om det vore så enkelt så hade väl jag också sagt skruva bara på tomgångsskruven,men så enkelt är det inte ,kommer i kontakt med liknande problem dagligen men avråder för skruvande för det blir knappast bättre förr sämre det är ju 3st förgasar som ska var synkade o utan instrument så blir det inte bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men kan man inte bara vri ut gasanslutningen som sitter i slutet på reglagekabeln? Så slipper man synca om förgasarna? Då justerar man ju alla 3.

Med 1 skruv :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till frågan.....

Med risk för att kondensatorer bara finns i bilmotorer men det låter som om du borde ta en titt på den. Jag har det problemet på min bil och jag behöver byta kondensatorn.

Om inte kondensatorn gör sitt jobb bildas fukt i fördelarlådan och man får problem med elen till cylindrarna. Detta innebär att när motorn är varm blir den mer svårstartad och kan gå ojämnt, till och med dö...

 

Lycka till.

PS detta är en enkel och billig sak att byta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med wanmar om att det inte hjälper att försöka ändra tomgången, motorn har ju gått bra tidigare och tomgångsinställningen lär inte ha ändrat sig själv (om inte någon redan har varit på och skruvat?). Förmodligen är det ett eller flera igensatta tomgångsmunstycken p g a dålig bensin, så om man inte har prylar och kunskap för att riva ner och göra rent förgasarna, sätta ihop dom och synka så är det läge att lämna in motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...