Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
kallsund

Hjälp att identifiera en gammal Johnson?

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har köpt mig en liten tvåcylindrig Johnson. Tänkte nu försöka hitta en impeller (tror den är vattenkyld men är inte 100) och nya tändstift. Ett litet vinterprojekt med andra ord. Problemet är att det inte står ngt. modellnamn på den. Kanske har det blivit bortskavt (den är ju ingen ungdom Tungan )

Kanske någon på forumet känner igen den?

Skulle gärna vilja veta modell, motorstyrka, ungefärlig ålder samt vilka tändstift som kan passa. 

Modelnummret är: 4B69B.

Tack på förhand.

mvh

Kalle

post-8983-1394235626,7192_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar. Ett fantastiskt forum vi har med alla dessa glada hjälpsamma medlemmar Glad. Helt otroligt, vad skulle man göra utan all denna samlade kunskap?

Då är det ju bara att börja plocka isär riggen (alltid lika spännande på en gammal klenod).

Ingen som visste namnet på modellen (kanske inte har ngt.?)?

Ha det gött och tack än en gång.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

som Johnson så heter den Sea horse o som Evinrude samma motor Light Twin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattas nedre delen på den? Jag hade en väldigt liknande som dendär för många år sen. Funka bra tills axeln från motorn till växelhuset gick av eller ngt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Nej, denna är komplett.

Ett litet minus är att den är långriggad. Förmodar att det inte bara är att plocka av mellanbiten utan att man då måste ha tag på en kortare drivaxel (eller vad det heter) oxå.

Har någon en defekt kortriggare att sälja billigt så är jag givetvis intresserad Glad.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Nu har jag bytt tändstift och rengjort förgasaren.

Provkörde sedan motorn i tunna. Efter några ryck i snöret och lite startgas gick den igång riktigt snällt. Glad

Dock verkar impellern vara körd (Växelhuset verkar heller aldrig ha varit avmonterat).

Beställde iaf. en ny på ebay (160 kr inkl. frakt).

Vet någon om det skall finnas skvallerstråle på dessa motorer? Hittar inget hål som ser ut att vara till skvallret.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen riktig skvallerstråle på dessa utan det är några små hål nere på riggen där det skvätter ut vatten om impellern fungerar som den skall.

Har själv en sådan motor fast en Evinrude som jag gjort om från lång till kort rigg.

Fick tag på en kortriggare utan motor och drivaxel så jag kapade och svetsade drivaxeln. Fungerar mycket bra.

Dessa motorer var på 3 och 3,8Hk, som Evinrude hette dom yacttwin och som Johnson seahorse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. Har fyra småhål bak på riggen där det faktiskt skvätter lite ur. Kollade impellern idag och den var inte helt körd. Däremot var det rätt igensatt i pumphuset, vilket säkert tog ner kyleffekten en del.

Blev annars förvånad hur tyst och snällt den går för att vara så gammal (Är ju van vid min brötiga gamla 25-hästare).

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...