Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
enJohn

Motor till Uttern 590

Rekommendera Poster

Ja, som rubriken säger så letar jag motor till min Uttern 590. Max rekommenderad motor är 90hk (tidigare 85, när sådana fanns). Jag har nu en Yamaha f115 -03 på gång, men tvekar lite om den bli för stor? Den väger ju trots allt ca 20kg mer än exempelvis Hondas 90-hästare. Men det kanske inte är så mycket att bekymra sig om?

Min önskan är att kunna köra lugnt och smidigt, med låga varv i marchfart, samt kunna tuffa fram i deplacementsfart när man så vill. Båten är ju knappast nåt fartmonster, hur man än vrider på det.

Är tacksam för åsikter, förslag, erfarenheter och idéer!

/en strandsatt john

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har en uttern 590 med  Yamaha 100hk-02 jag är nöjd motorn väger 170kg båten är halvplanande så man får tänka på det men i 20-25 knop går det kanon, man behöver ju aldrig pressa motorn även om man har lite last. jag har lagt frigolit i utrymmet där drevet och motron sitter om man har en inombordare så det inte vattenfylls när man ligger still vilket har lyft aktern.

/HJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vad gäller själva motorn så är Yamaha F115 ett säkert kort. Har själv en F115 2003 årsmodell som jag haft i 6 säsonger utan problem. Se bara upp så kamrem och tillhörande spännrulle är bytt eller att du byter den för det skall göras efter 5 år så det är dags nu.

Tror inte F115 är nån större fara viktmässigt för en Uttern 590 även om en F115 har en torrvikt på 194 kg med lång rigg. Att båten blir något baktung med såpass stor och tung motor tror jag knappast påverkar köregenskaperna såvärst mycket. Skulle det bli problem kan du montera trimplan och på så vis får lyftande kraft i aktern främst i lägre farter (i högre farter tror jag inte den extra vikten har nån inverkan alls).

Det du kanske borde göra är att lägga på en ca 4 mm aluminiumplatta (duralaluminium t ex) innanför motorns fästfunkter, mot akterspegeln så du får bra tryckfördelning (och kanske förstärka lite på insidan akterspegeln om det går) så kanske det hjälper till att stadga upp akterspegeln lite. Vet ej hur akterspegeln ser ut på en Uttern 590 men om det inte är krängligt att komma åt på insidan kan man ju alltid plasta in s k knän som stadgar upp akterspegeln. Hägnslen och livrem så att säga kanske är klokast om man tvivlar huruvida akterspegeln skall palla (i långa loppet) för de extra hk och den extra vikten.

Lycka till.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 oktober 2008 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops! Ser att jag varit oförskämd nog att inte ens tacka för svar! Så nu gör jag det: Tack hörrni!

Det blev en Selva/Yamaha f115, inklusive kamremsbyte. Det ska nog funka. Tipset att förstärka akterspegeln ska jag ta till mig och undersöka närmare. Förresten, de nya Yamaha tycks bara väga 188kg. Är det en ny konstruktion, eller gäller specen för kort rigg?

Undrar

/en john som längtar till sommaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...