PCP-Roger 14 Postad 22 September , 2008 Sista gångerna jag varit ute med båten så har vattnet i VVb varit tämligen dåligt varmt. Tidigare så har det blivit hett som tusan, efter vad jag märkt så började detta efter att jag bytt stigning på propparna, i och med detta sänktes motortempen från närmare 100 grader till mera normala 90-95 vid marshfart. Har svårt att tro att denna temp.sänkning på motorn skulle medföra att vattnets temp. sjunker så mycket i VVb. Någon som har en ide om vad som hänt? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 September , 2008 Har besiktigat två båtar (årsmodell 2004 och 2003) och fick detta klagomål på båda. Enligt besiktningmannen kan det vara fel på blandventilen (som blandar med kallvatten) eller att beredaren är igenkalkad. På en bild ritar han att röret närmast beredaren är mycket varmare än röret bort från blandventilen, samt påpekar att han vridit ventilen till max värme --- du skulle ju kunna pröva om du känner stor skillnad även på din VVB? En riktigt enkel förklaring kan ju vara om du råkat ställa blandventilen för lågt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 22 September , 2008 Ett annat tips jag fick av besiktningsmannen var att han på sin egen båt bytt till en termostaventil på beredaren (samma typ som man har hemma på VVB och hemma i en modern dusch). Hittade en i SeaSea-katalogen som om jag minns rätt kostar knappt 600 kronor. Då kan man välja t ex 55 grader, som är normalt hemma. Verkar smart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser