martinioz 0 Postad 22 September , 2008 Hej. Har en OMC motor från '89. Efter ett batteribyte så blev motorn svårstartad, för att nu inte starta alls. Det förra batteriet hade kostslutningströmen 700A och det nya 540A, men jag tror ej att det har med det att göra därför att den inte ens startade när vi parallellkopplade 3st batterier. Felet verkar ligga i tändingen, då vi inte får gnista när startmotorn körs. Potentialen över ingångskablarna till tändspolen är 0V när vi inte kör startmotorn och ca 2,5V när startmotorn körs. Ingen gnista får vi i ett löst tändstift heller. Spänningen mellan pluspolen på batteriet och utgångskabeln ifrån tändspolen (till fördelaren) toppade 169V när vi körde startmotorn men ligger förutom den toppen rätt lågt (några volt). Polspänningen på batterierna är 12.19V och vi har två batterier kopplade parallellt när vi mekar nu, båda är bra laddade. Vad ska vi göra? Är de ovan nämnda spänningarna i tändningen för låga? Mvh Martin Andersson, Östersund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 22 September , 2008 Prova att sätta en pluskabel direkt på tändspolens plussida. Jag har varit med om att motståndstråden till tändspolen gått sönder eller har dålig kontakt och då märker du om det fungerar med en pluskabel på det viset. Likaså har jag råkat på båtar där ESA modulen som tillsammans med mikrobrytaren sköter det där lilla dödandet av tändningen nån millisekund vid växling har gått sönder och s.a.s ligger på hela tiden. Så att som nästa steg, prova att koppla ur den.. Jag utgår ifrån att startmotorn går runt som den ska och att problemet är att motorn inte tänder. Har du dålig snurr typ dåligt med ström så är inte ovanstående rätt att börja med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser