Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
surferman

Ny propeller inte bättre....?

Rekommendera Poster

köpte en sprillans Turning Point Hustler till min Evinrude -91 50hp då den gamla propellern hade en del skador , för att vara på den säkra sidan map obalans och möjligheten att båten skulle gå ännu bättre. Samma dimension 11 3/4 - 17 som den gamla.

Resultat:Definitivt lägre varvtal dvs varvar inte ur ordentligt, kaviterar vid pådrag och sväng......

Originalet bettar ju perfekt, accellererar bättre och jag bedömer toppfarten vara minst lika hög ( har varken varvräknare eller logg). Båten är en 300kg lätt Ryds 495 från -85

Motorns höjd är densamma, prop mont enl instruktion med korrekt nav. Någon som har nån idé, har jag missat nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köpt proppen av en seriös firma så har du bytesrätt på den. Det verkar nämligen som att även om proppen har samma dimensioner som orginalet så skiljer sig bladdesignen i övrigt på ett sätt som är negativt för din båt och motor. Att prova ut en propeller utan tillgång till logg och varvräknare är i princip omöjligt. Firman som sålde proppen till dej bör kunna låna ut en portabel varvräknare som du kan kolla ditt varv med och förmodligen även en GPS så du kan se farten.

Det enklaste kanske är att byta till en exakt likadan propeller som du hade innan fast ny och utan skador. Men jag tycker ändå du bör kolla att motorn varvar rätt även med en ny sådan. Det är väldigt viktigt att motorn varvar rätt annars försämras prestanda och bränsleförbrukning och i sämsta fall leder det till en för tidig död för din motor..

Lycka till med proppandet!

Senast ändrad av jarb | 22 september 2008 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

köpte den från staterna för 80 dollar inkl hub så det går inte att byta.

Det som förbryllar är just att den kaviterar så mycket, visst att varvet sjunker en del men låt oss säga att jag satt proppen på en starkare motor så hade den orkat varva ur ordentligt, men säkerligen kavitera ännu mer.

Skillnad om jag tittar på originalet och Hustlern är att den senare har cuppning och mer rake.

Motorn fick liksom ett helt annat ljud genom hela registret, ska byta tillbaka och kolla igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den rätt monterad. Jag lyckades montera min nya prop med dubbla tryckbrickor under, och fick samma problem som du har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har oxå en hustler propeller på min tohatsu 90. Hade samma problem vid pådrag. Men svängarna gick bra. Jag löste problemet med hjälp av en rostfri krans längst fram på propellen. På den del som går lite in i väelhuset. Den tog juvluft där. Prova att mäta diametern på din gamla o  nya propell. Längst fram på centrumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hustlern var ögonmåttad 1mm mindre diameter än original på den del som går in i huset så nu åkte den gamla propellern på igen. Tar nya tag i vår, ska lägga på material på Hustlern - tur man gillar att greja lite Skrattande men det borde inte behövas tycker man på en ny propeller när det nu är så viktigt med passning för att inte avgaserna ska sugas ut där. Tack för svar alla, ha det gött

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...