Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Brasseman

måla båten

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt ge mig på att måla båt för första gången nu i höst. Tänkte därför höra lite om nån härinne hade nåt råd på vägen.

Hade tänkt att matta av den befintliga färgen med slipmaskin och sedan lägga på primer ovanpå det för att sedan spraya på topcoat.

är det en bra ide att lägga på samma primer i ett svep för både bottenfärgen och topcoaten?

Alla tips är välkomna

/mvh Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

PM,a Peter.K han kan en del om detta. Toaen är en annan som fixat en del båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du med Topcoat menar Biltemas så kan jag ge några personliga råd baserat på erfarenhet om deras färger...

Den vita färgen blir ganska bra, den blå blir bara skräp. 

Deras grundfärg påstås vara tät, duger troligen bra till primer för bottenfärgen. Otroligt hård att slipa, ställ in sputan perfekt på en testyta, inte på båten, det tog flera dagar att slipa.

Den vita blir väldigt blank vid penselmålning.

se denna länk för mer info om när vi lackade vår båt. 

Hade jag köpt Internationals färger direkt hade jag sparat ett par tusen...

Därmed inte sagt att deras färger är bättre eller sämre, men vi lyckades inte bra!

Edit: pga av länk som inte blev korrekt

Senast ändrad av petgre | 22 september 2008 | 20:26

Senast ändrad av petgre | 22 september 2008 | 20:26

Senast ändrad av petgre | 22 september 2008 | 20:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag köpt Internationals färger direkt hade jag sparat ett par tusen

Hur menar du då målar den sig själv då? Du sa ju att det var du som inte lyckades måla?? att den redan från början är ett par tusen dyrare

Det som till största delen avgör resultatet är 2 saker: Nogrannt förarbete, samt delen på penseln från stråna och uppåt...

/sp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar att personen som lackade min båt inte lyckades, oaktakt hans kompetens så lyckades vi med International. Han har lackat ett stort antal bilar, så viss erfarenhet finns på detta område, dock då inte med båtfärger.

Besparingen berodde på att om struntade vi i Biltemas färg så hade det blivt bra på första försöket, nu fick vi måla, sen slipa bort, prova att lacka igen osv. Ibland lönar det sig att köpa bättre produkter, som Internationals. Tror jag köpte minst 6 burkar Biltema färg förtunning som det inte blev något vettigt med.

Vill bara delge att vi tyckte det var svårt, och att underarbetet var bra, samt att vi inte penslade, utan sprutade.

Kör som du vill, lycka till. Jag har 2 burkar Biltemas blå Topcoat till extrapris hemma...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I USA målar man ofta om båtarna på grund av att sol och salt gör gelcoaten matt. De flesta använder en färg av märket Awlgrip. Ibland används Imron vilket jag tror kommer från bilindustrin.

På Awligrips hemsida www.awlgrip.com finns en application guide som går igenom i detailj hur man gör. Även om du skulle använda en annan färg så är nog processen liknande. 

Lycka till, Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ronny

Det råder nog en viss språkförbistring här.

För mig är topecoat; vanlig polyesterplast (sådan som plastbåtar är byggda av) med färgpigment i (gelcoat) blandat med vaxlösning.

Skall du måla båten med topcoat skall du nog inte ha nån primer under. Sen kan jag inte förstå anledningen till att amatörmåla en båt med topcoate.

Jag skulle använda en tvåkomponentsfärg istället. En kompis, Smoegen här på MG, målade sin FinGal med Double Coat från Kungshamns Marin http://www.kmarin.se/index.php Resultatet blev perfekt. Han hade visserligen proffshjälp vid själva strykningen. (det var inte jag utan Jan Hansson hos Hansson & Sigvardsson).

Har även sett andra båtar målade med samma färg.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från biltemas hemsida:

Topcoat
2-komponents polyuretanakryl som ger en slitstark, vattenbeständig yta med hög glans. Täckfärgen används över vattenlinjen på plastskrov eller som toppskikt ovanpå Biltemas Primer plast och metall på båtar av stål eller aluminium. 1 l (varav bas 0,8 l).

Ska ta i beaktande vad ni sagt om kvaliteten på biltemas färg... nån som vet ett ungefärligt pris på internationals färg? Har för mig jag sett de på ok/q8

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt tips om vad man ska använda för pensel? duger en vanlig lackpensel?

Hade tänkt att prova spraymålning men vet inte om kompressorn duger till det...är en liten 24l 2hk. Sen har jag som sagt aldrig gjort det förut, men är väldigt sugen att göra ett försök. Det blir ju ett ltet dilemma när man samtidigt vill att resultatet blir bra

Senast ändrad av Brasseman | 23 september 2008 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe, tack för tipset och erbjudandet om färg...Men jag vill inte ha en blå båt!! =), har fått för mig att den skulle bli bra i svart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min pappa har i 15 år lackat sin mahognybåt men 15kr penslar från biltema och på ngt konstigt sätt lyckas han få till en högblank yta så alla i hamnen är avundssjuka på så enl. mitt tidigare inlägg stråna och uppåt avgör....

Men utan att träna ordentligt så blir man inte bra på någonting vare sig färgen kostar 1000.- lit el 100.-/lit

Jag kan hålla med om att dyrare färg kan vara lättare att lyckas med men mistagen blir fruktansvärt dyrbara då

Ska du sprutmåla köp billig färg och öva Sedan behöver du väl inte måla rufftaket det första du gör, börja där ingen ser det från 20m håll och lär dig under resans gång

Ställ inte kravet att det skall se ut som från fabrik Slå dig för bröstet och njut när du kan säga att du gjorde alldelles själv Cool

Klagar dina vänner är dom troligtvis avundsjuka för att de inte kan göra det själva.De som vet hur svårt det är att sprutmåla i konstga vinklar har vett att hålla käft

Lycka till

/sp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, jag kan inte så mycket om detta - men tack för förtroendet Donna-Lee!

Jag mattslipade mitt skrov med 320-papper på excenterslipen om jag minns rätt, sedan hjälpte en kompis mig att spruta skrovet med vit 2K polyurethanlack från Hempel. Det blev kanon, och ser bra ut fortfarande efter sex (?) säsonger, det har inte mattats alls! Bara tvättar av och vaxar skrovet på våren, hur lätt som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med rodnande kinder måste jag erkänna att när jag målade min förrförra båt - Albin 25 - se min sjöbod - så rullade jag på färgen med den allra finaste rollern. Jag målade både vitt, rött och blått och fick otroligt mycket beröm för min fräcka Albin. Inte en människa kunde från bryggan se att den var rollad.

Carl_axel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprutade ni flera lager? Man har ju sett på tv när de lackar bilar att dem sprutar ett lager, väntar en kvart ungefär och sprutar på ett till... Kanske är en annan procedur när man lackar båtar.

har också funderat på roller, men hur blir ytan? Samma undrar man ju vid pensling om man får till samma släta fina yta som vid sprutmålning...det kanske går att slipa sig till efteråt???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är klart att sprutad yta alltid blir jämnare - men man skall banne mig vara väldigt nära för att se skillnaden. Jag var i vart fall nöjd med rollad yta.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att detta beror på att bilfärger oftast är mjukare, och blir då bättre om de får torka tillsammans till ett lager, även om de sprutas i flera omgångar. Båtfärger är enl han som lackade vår förra båt mycket hårdare och då måste lagrena torka ut mellan varven, däremot inte för mycket helst... står på burken hur mycket.

ang. roller eller pensel har jag hört att om man gör rollningen rätt så ska det inte gå att se skillnad. Färgerna är så pass bra nu, det gäller bara att man blandar i lagom mycket förtunning beroende på värme/luftfuktighet osv...

Lycka till!

http://rodemar.brfloke.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...