Carl_Axel 4 Postad 21 September , 2008 Gissa om jag blev snopen igår. På väg till Ishöj i Danmark när plötsligt sjöpolisen, 6 man i gummibåt med hjälmar och allt, stoppade mig och begärde att komma ombord. Väl där ville de se flytvästarna samt förarbevis eller skepparexamenshandlingar. Har en examen sedan 35 år tillbaka som jag aldrig behövt visa så naturligtvis hittade jag inte det i båten - men släpptes vidare ändå. Det snopna bestod i att enligt polisen är det LAG i Danmark på att man måste ha minst förarbevis för att framföra båtar som de bedömer kan gå fort. I Danmark har man kort som liknar våra körkort för bil och som alltid skall medföras. Tänk jag har gått i stort sett varenda helg till Danmark men aldrig någonsin hört talas om det lagkravet. Men nu vet ni det - ni kan få böter om ni inte har det på danskt vatten. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 22 September , 2008 Det hade jag ingen aning om. Men i Sverige har vi ju en bok som verifierar kunskapsnivån är den ok i Danmark också? Jag har alltid min i samma väska som elektroniken så den är alltid med den uppblåsbara flytkransen. Krävs det ett viss antal flytvästar på en specifik båt eller är det per närvarande antal personer? /Kristian S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 September , 2008 Tack och lov var detta ingen nyhet för mig. Lika förgrymt måste det vara jobbigt att få ombord en massa myndighetspersoner. Vad gäller flytvästar så är det för det antalet personer som finns ombord. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 September , 2008 Bekendtgørelse om uddannelseskrav m.v. til førere af visse motordrevne fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter (Speedbådsførerbekendtgørelsen) af 22. marts 2006http://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27038 Bekendtgørelse om redningsveste i mindre fartøjerhttp://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=65064 Fritidssejlads Som fritidssejler i danske farvande må enhver sejle med et fritidsfartøj med en skroglængde under 15 meter, uden at skulle have tilladelse til det fra nogen myndighed - og uden at skulle aflægge nogen form for prøve. Undtaget herfra er dog planende motorbåde (speedbåde). http://www.dma.dk/sw804.asp Edit: länkar som startar med https: funkar inte Senast ändrad av Gunnar_ | 23 september 2008 | 19:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 22 September , 2008 Skönt att man inte framför speedbåde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 22 September , 2008 En bra och sedelärande historia som visar att den där myten som rätt många av oss lever med, om att i Sverige är allt trågikt och förbjudet, medan man på andra sidan sundet lever i glatt och fritt utan massa krångliga förbud inte är helt sann. men jag funderar över en sak, varför har dom hjälm Är dom rädda för att vågorna slår? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 23 September , 2008 Tack Gunnar och ni andra - vilket fantastiskt forum detta är. Nu fick man ju till och med hänvisning till lagtexterna - suveränt. Varför de har hjälm på fattar jag inte - och det var otroligt töntiga hjälmar, typ pissepottor, de hade. Men de var oerhört vänliga så det var inga problem - men hädanefter gäller det att ha ordning på papperna. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 23 September , 2008 Har kontaktat danska sjöfartsverket för mera info ang körkort för speedbåd o de sa att lagen gäller enbart om båten är registrerat i Danmark. Alltså fritt fram för båtar reg i Sverige att framföras på danskt vatten utan körkort för planande båt. Jag misstänker att den sjöpolis som stoppade dig var danska marinhemvärnet därav hjälmarna. Har hört om detta förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 September , 2008 Nej, det var inte marinehjemmevärnet - dem är jag väl förtrogen med. Det VAR polisen - de var väl skyltade med ordet Politi på ryggen, men tack för upplysningarna - som jag litar på. Kanske därför de så vänligt släppte mig vidare efter besöket ombord. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 24 September , 2008 de sa att lagen gäller enbart om båten är registrerat i Danmark Vet du om det finns ett båtregister i Danmark ? Kanske gäller lagen egetlien bara för danska medborgare (precis som den på remiss varande svenska båtkörkortslagen som bara är tänkt att gälla svenska medborgare) ? ..men det står inget i lagtexten om några undantag.. Själv har jag ingen aning..för tillfället @ Carl_Axe: hade du nån svensk flagga på båten ? Lite kul är det ju att den (lagen) gäller även alla planande båtar under 4 meters längd om båten har större motor än 19 KW (26Hk).. Senast ändrad av Gunnar_ | 24 september 2008 | 19:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 7 Postad 24 September , 2008 Körkortskravet följer båtens registreringsland som sagt och då finns det väl någon form av registrering i Danmark endast för danska båtar förmoder jag. Om det inte finns något specielt register kan det jo vara feks försäkringsnummer eller köpkontrakt. Detta betyder då att om du hyr eller lånar en dansk båt gäller alltså kravet oavsett nationalitet på besättningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 24 September , 2008 Yes - jag seglar alltid med svensk flagg Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser