Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Beetle

Mercruiser 4,3 MPI Skeladden Beetle 2002

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Askeladen Beetle som har två åkommor som jag inte vet om dom hänger ihop. Det som händer är att när man kör på varv över 4000 rpm och en hastighet på 30 knop ljuder en varningssignal. Vattentemp och oljetryck ser ok ut och förändras inte. I motorbrunnen samlas ca:en liter vatten som jag inte kan se var den kommer ifrån. Det verkar inte som det läcker i slangarna till kylsystemet. Har någon ett bra tips eller fundering opå vad detta kan vara?

Mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur låter summern när du slår på tändningen? Ev. fel lagras i motorns dator och brukar ge en pipsekvens när man slår på tändningen. Ett lång pip betyder att det är ok. MEN, det kan finnas felkoder lagrat ändå som man kan behöva läsa av med ett speciellt intrument. Nånting är det ju för det är en varningssignal du hör. Mpi motorerna har flera sensorer på motorn som känner av det mesta, t.ex tryck på inkommande kylvatten och eftersom du får vatten under motorn så kommer tanken om det är nåt fel där kanske? Fast du borde kunna se var det läcker i så fall. Men en felkodsavläsning med ett s.k. scan tool ger nog säkrast besked. Kan vara en givare/sensor som strular. Har bytt ett antal såna på mpi motorer. En del såna fel märks inte på motorns gång med motorns dator reagerar ändå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar, det är ett långt pip när man vrider på tändningen. Det pipet låter lika som det alltid gjort. I morgon åker båten och felen upp på land. Jag får lämna in den i vår för undersökning......

mvh Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...