HMSSundsvall 0 Postad 21 September , 2008 Hej glada seglare. Skeppsnummer 17 från HMS Sundsvall som skriver. Jag och 4 andra besättningsmedlemmar från flottans stoltaste fartyg har planer om att segla till medelhavet nån gång i maj nästa år. Vi har ett par frågor och skulle uppskatta oändligt ifall ni ville hjälpa oss och svara på dom! 1. P.g.a. vår låga budget hade vi tänkt oss att köpa en begagnad 28 fot Vega att segla med. Vi är 5 st. Är det realistiskt att tänka att 5 stycken ska bo i en vega i 2-3 månader? Samt, håller båten prestationsmässigt? 2. Som inbitna navigatörer hatar vi idén att bara gå på GPS, hur gör man med sjökort? Blir förbannat dyrt, i både pengar och plats, att köpa alla sjökort vi skulle behöva. Finns det alternativa sätt att lösa navigeringen? 3. Samtliga har tagit sjöbefäl klass 8, nåt mer intyg/utbildning som är rekommenderat/ett måste? Hörde något om ett kanal cert, eller liknande. 4. Övriga tips/saker att tänka på/osv Tack så mycket på förhand! /HMS Sundsvall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 September , 2008 1 Ja, det är realistiskt tycker jag. Ni är redan vana vid att bo trångt så att säga, och unga ännu... Prestandamässigt så vet jag inte om du undrar byggmässigt eller fartmässigt? Bygget håller nog och fördelen med just Vega är att de fel som finns är väl kända.... sök på olika forum så ser ni snart? En annan fördel är att just Vega var en av de första båtarna med lite mer genomtänkt motorinstallation. Fartmässigt finns snabbare båtar i samma prisnivå men .... har ni brådis? Jag är mer frågande om ni hinner med att skaffa båt, kolla motor och infästningar, byta stående och löpande rigg, lämna segel till seglmakaren ( som ska leverera till ALLA i maj månad... ) osv. Ni har en tight tidsplan va? 2 Fråga nu först er Navigationsofficer, kanske kan flottan låna ut lite kort eller tillåta att ni kopierar för utbildningsändamål - ni ska tydligen navigera ordentligt? Sedan finns det snälla långfärdsseglare som kan låna ut för kopierande eller sälja till vettigt pris. Många kör med digitala kort.... Ska ni åka på kanalerna? Då säger jag två saker, Seglationsbeskrivning och extra stort vattenfilter. Andra som verkligen tagit kanalvägen har säkert mer handfasta tips... läs annars lite böcker! 3 VHF cert bör ni kunna få där ni är? Någon kan säkert hjälpa till med det. Samt förklara lite hur ni läser tidvattentabellerna. Ska ni gå kanalerna så finns det ett kanalcert att ta. Kolla efter kompendier på svenska, det finns även om jag inte kommer på just nu var? Ska ni köpa en båt så är det bra med ett intyg att moms är betald, speciellt franska tullen sägs vara lite kinkig ibland.... sök på detta forum bla, det finns lite skrivet. Har ni sökt på Medelhavsseglarna? Ett tips. En bekant som hade en VEGA gjorde sk pullmankojer. dvs förstorade ryggstöd i salongen. Sedan viker man upp ryggstödet och fäster i linor - HÄPP... två kojer överst förutom de undre... Lyckat till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HMSSundsvall 0 Postad 21 September , 2008 Tack så mycket för svaren! Vi kommer ta till oss allt. Prestationsmässigt syftade jag nog mest på ifall båten håller byggmässigt. Det här med segelmakare hade jag inte ens tänkt på. Vad är syftet med det? (Är nybörjare inom segling) Ifall vi köper en båt medföljer segel, räcker inte de? Och, att göra en materielkontroll på båten, tar det lång tid alltså? VHF cert ingår i klass 8, så det har alla! Ännu en gång, tack så mycket för svaren, de kommer att komma väl till användning. Speciellt tipset om kojerna kommer komma väl till pass. /HMS Sundsvall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 21 September , 2008 Segel är en segelbåts motor. Seglen är viktiga. Om nu seglen ingår när ni köper båten, vilket de brukar göra. I vilket skick är de? Kan ni inte besiktga dem själva, lämna in dem till en segelmakare som kan kontrollera åt er. Ni skulle väl inte ge er ut på en långresa med en bil utan att ha kollat upp motorn?????? Titta på bl.a www.fendern.se och Långsegling där finns flera trådar med frågor och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser