Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
mablo

Vintertäckning Nidelv 24

Rekommendera Poster

Som nybliven ägare till en Nidelv 24 måste jag försöka hitta på ett bra sätt att täcka båten för vintern. (Den förre ägaren hade den inomhus så inga bra tips därifrån.) Har tittat på A-ställningar m.m. som säljs i båtaffärerna men de passar inte så bra eftersom båtens överbyggnad är bred och hög och därmed inte går fri från presenningen. Tacksam för tips om hur andra ägare av denna båttyp löser problemet med täckställning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först ett grattis till den fina båten.  Min förrförra var en Nidelv 24.  Tyvärr blev den för liten och byttes ut med sorg, jag gillade henne verkligen.  Har du problem eller funderingar om reservdelar såsom t.ex. taklucka så kontakta Kåre Andersen på www.nidelv.no  en hygglig prick som är fantastiskt hjälpsam.  När det gäller ställning så ska du kontakta http://www.press-son.com/  De har flera meter med pärmar innehållande varenda båt som tillverkats tror jag.  De vet exakt vad som behövs till din båt och plockar ihop ett paket till sista skruv.  Sen får du med en bild som visar hur allt ska skruvas ihop.  Lycka till. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt första år med vår Nidelv 24 byggde jag ett båthus men personligen tyckte jag att det blev alltför komplicerat även om båten stod bra där. Andra året byggde jag en egen A-ställning där jag lät överliggaren nå en liten bit över topplanternan, detta funkade riktigt bra även om man inte kommer upp helt fritt med pressen. I år skall jag förenkla denna modell lite till med att bara ha raka stolpar i fören och akteren för att kunna få pressen att sitta lite tajtare runt båten. Jag testar lite olika metoder för att se vad som funkar bra samt vad som är lätt och smidigt att sätta upp och plocka ner.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset om Press & Son. De var mycket tillmötesgående och kommer att tillverka en däcksställning som passar till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har precis köpt ett praktexemplar av Nidelv 24 och står inför samma dilemma som du gjorde föregående sensommar / höst. Hur funkade däcksställningen, hur lång leveranstid var det på den och vad kostade den?Tacksam för svar, tips och ideérGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar använda en 8 meters NOA A-ställning som ställs med A-benen på fördäck, rufftack, förarplats samt längst bak i aktern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis fått hem ett formsytt vinterkapell som jag trär över båten. Jag har ännu inte lagt på det. Såg ett sådant på en Nimbus och det verkade vara en bra lösning på vintertäckming.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte rekommendera Nidelv transporttäckning för användning hela vintern. Den saknar överliggare så du riskerar att få en skaplig pool i båten :(

Dessutom är den för tät så du kan räkna med att få mögel i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...