Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Bitte

Batterifrånskiljare

Rekommendera Poster

Har hört att man kan minska galvanisk påverkan om man avskiljer både plus och minussidan. Min avsikt är att sätta en frånskiljare på minussidan på min batteribox som består av 1 startbatteri och 2 förbr. batterier med gemensam minuskoppling - in från motorn genom samtliga och ut till minusbryggan. Har någon en idé var jag skall sätta avskiljaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte hört... minska galvaniska strömmar på det viset, låter som hängslen och livrem....

Galvanisk korrosion är ett reellt problem och det ökar nu när alla ska ha landström i sin båt?

Men det kräver en sluten krets för att få strömmen att gå runt? Förutom att du kan få dina offeranoder sakta bortfrätta när du ligger i en hamn/brygga där NÅGON ANNAN har skapat problemet, inte du...

Allmänt så anser jag att om du har en brytare redan på PLUS sidan av din 12V krets så bidrar inte en brytare till på minussidan. Det ska vara något speciellt med just din båt då? Däremot om du också har en landströmskoppling ( det skriver du inte... ) så KAN det vara kopplat så i din båt att någon trött installatör gjort en koppling mellan jord och minus? Och då KAN DET I VISSA FALL vara smart att bryta även på minussidan - men då talar vi om hur det gjorts på just din båt, inte generellt på något sätt.

Har du haft problem med galvaniska strömmar? Eller är du bara försiktig? Låter lite som over-kill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...