Mikestar 0 Postad 21 September , 2008 har en 33 fots båt som ligger i en sötvattensvik, där det inte har varit is på 7-8 år. Nu frågar jag om det finns ngn som kan ge negativa eller positiva svar på varför man skall eller inte förvara båten i vattnet. Min granne har inte tagit upp sin båt för förvaring dem senaste 7 åren, endast då för rengöring. Kan man ex vinterkonservera motorn som är färskvattenkylda V8:or, utan att ta upp den? Menar att kan glykolen fyllas på utan att man har den på land. Har en A ställning jag tänkte lägga på, men specialdesgnad pressening så att båten blir täckt, och dessutom ha värmare i kabinen, och en frostvakt i motorrummet. Tacksam för diskussion Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 21 September , 2008 Hej! Detta är inget jag skulle rekomendera då ett glasfiberskrov alltid drar åt sig lite vatten. När man tar upp båten på hösten får skrovet en chans att torka. Mitt tips är att ta upp båten så mår den bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 21 September , 2008 Hmm. Har du nån artikel eller något som stöder det påståendet? Tycker det låter lite konstigt att en glasfiberbåt skulle suga upp vatten. I allmänhet anser jag att vi alldeles för för ofta tar upp båtar som skulle klara sig utmärkt i spat. Det är drivis som kan vara ett problem, inte vattnet i sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 September , 2008 Med vinterkonservering menas att köra igenom systemet med glykol samt smörja cylindrar med olja så kolvar/kolringar ej fastnar i cylindrar samt skydda cylindrar mot rost. Att köra igenom med glykol är svårt då den ligger i vattnet samt glykol är giftigt och ska inte hamna i sjön. Smörjning för motorn går bra då båten ligger i vattnet, möjligen viss förorening av oljan som kommer med avgaserna ut. Välj miljöriktig olja så går det bättre alternativt lossa stiften och spruta in olja avsed för konservering den väge. Men service av drev inkl kontroll byte av anoder går inte göra då båten är i vattnet. Glasfiberbåtar suger åt sig vatten som tidigare har skrivits om och det är därför man lägger på tvåkomponentsfärg i flera lager på botten före bottenmålning som skydd mot beväxning. Kallas plastpest och finns massor att läsa om. http://web.comhem.se/segelstockholm/osmos.pdf mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 September , 2008 Varför skulle det vara svårt att köra igenom med glykol. Stäng kylvatteninloppet, öppna locket till sjövattenfiltret och fyll på glykolvatten genom att hälla i glykolvatten under tiden du kör motorn. Stäng av motorn när det kommer glykolvatten i utloppet. Moderna båtar har idag normalt ISO plast för att förhindra vatteninträngning i plasten vilket inte 70-tals båtar hade. Skulle båten sen tex vara målad med epoxi i botten så finns det ett skydd. Att ta upp båtar är ett typiskt nordiskt problem. Kolla tex i övriga Europa där båtarna ligger i för att tas upp en vecka på våren för rengöring och polering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 21 September , 2008 Du är lycklig du som ligger i en vik utan is.... där jag lät min båt frysa inne så var det tjock is sedan! Tror, som en del här, att det här med vinterkonservering är lite hysteriskt just för att vi i Sverige ( och Finland ) kan få rejält kallt. Det kan då frysa i motor och andra kylvattenledningar? Men när jag frågar folk jag träffat i England och Holland hur det vinterkonserverar så ser de ganska frågande ut.De kör sina båtar året runt! Tror du nog kan ta det som en strategi som alternativ till vinterkonservering att överväga i alla fall..... För lite av vitsen med att ha båten i sjön är väl att du kan använda den mer? Då KÖR du ju motorn precis som vanligt... och när det är för kallt och du inte vill vara ute så går du ner regelbundet och startar upp och varmkör. Nä.... vad är vinterkonservering? Du ska ju ändå byta olja i motorn. Det är ingen skillnad? glykolen i sötvattendelen har du ändå kollat/bytt, ingen skillnad. Övriga servicepunkter gör du ändå, alternativt kör till marina när det är säsong, ingen skillnad. Så det är väl tre saker som gör skillnad vad jag spontant ser: 1 att INTE fylla glykol i sjövattendelen av kylningen. Detta hanterar du med frostvakten och varmkör? 2 att inte byta olja i dreven. Men jag själv har svårt att se att de skulle paja för det... 3 att tänka igenom hur du gör med alla dina genomföringar? ( många lämnar dessa helt öppna...) Möjligen får du mer kondens ( = vatten ) i din bensintank efter att nivån går ner, du kör ju och njuter av att vara ensam på fjärden. Men du har väl bra filter i alla fall , redan? Kanske finns en mack i närheten du kan göra ett deal med, då kan de ev. öppna lite på dina tider? ..slutligen, det här med vatten i skrovet kan stämma... men är nog lite överdriven farhåga. För många idag tar upp båt sent på säsongen, då hinner knappast skroven torka ut alltid? Så ...ser du blåsor när du tar upp båten för bottenmålning och drevservice så får du åtgärda ....annars är du nog tillräckligt tät? Jag har i alla fall inte sett någon skillnad på min båt ( som ännu inte är epoxibehandlad ) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 September , 2008 Tydligen visste du mer än mig om vilka motorer och drev som sitter på hans båt. Jag utgick (kanske felaktigt) från att hans V8:or var av typ Mercuiser och då brukar det även sitta Alpha One drev på och dessa har impeller i dreven och då måste man komma åt intagen på dreven för att där köra in glykolblandningen. Dessa sitter det troligen inget sjövattenfilter på heller. När sedan glykolvatten kommer i utloppet så betyder det sjön och där ska man inte släppa ut giftig glykol. Men om motorn nu är av annan typ så kanske det finns enklare lösningar. Vinterkonserverade min Mercuiser med glykolblandning igår. Dock uppe på land med balja under. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 21 September , 2008 Nej jag vet inte mer än du ! Men vi har alla olika erfaernheter som vi kan lufta här så bli inte så upphetsad för detta . Du har antagligen rätt vad gäller den typ av motor du talar om och i mitt fall talar jag av annan erfarenhet. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 September , 2008 Absolut inte upphetsad. Men läste mitt inlägg och kikade om det gick att tolka det så också. Ja det går nog men var inte syftet Brukar alltid skriva mvh Roland då jag skriver normalt och possitivt. /Roland om jag skulle vara irriterad över något men det brukar nog gå och se på de inläggen. Jo hur motorer är skapta är en gåta så det är svårt att ge några generella regler hur det funkar, möljigen tipps. Kompis på jobbet har en Bayliner med dubbla Mercruiser och Penta drev. Där har man satt dit ett par extra pumpar i motorrummet eftersom de dreven inte har pumpar och kylningen är då fixad på helt annat sätt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 21 September , 2008 Tja man kan ju ta en omväg och konservera och serva båten på land och sedan stoppa den i plurret igen. Jag tar mest upp för att d inte e så roligt att åka båt, samt greja med båten när d e kallt o blåser ute.. Vet flera som har sina båtar i året om och bara tar upp engång om året och bottenmålar o servar.. Men jag tycker d e roligare att pyssla med båten inomhus där d e regn och köldfritt. Men d e jag d.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 22 September , 2008 det är båtar vi snackar om inte bilar varför skulle båten må sämre för att man inte tar upp den? vad jag har hört tar t.o.m tunga båtar mer stryk när man tar upp dom med kran men som någon skrev det är enklare att tvätta o göra service om den är uppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser